Felmeddelande - portal

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
Användarens profilbild
Miina
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Felmeddelande - portal

Inlägg av Miina »

Jag kör phpBB3 Portal a.k.a canver Portal och får upp följande felmeddelande när jag klickar på t.ex. senaste inlägget via portalsidan.

Kod: Markera allt

Allmänt fel
SQL ERROR [ mysql4 ]

Unknown column 's.session_forum_id' in 'where clause' [1054]

SQL

SELECT COUNT(DISTINCT s.session_ip) as num_guests FROM phpbb_sessions s WHERE s.session_user_id = 1 AND s.session_time >= 1217759820 AND s.session_forum_id = 17

BACKTRACE

FILE: includes/db/mysql.php
LINE: 158
CALL: dbal_mysql->sql_error()

FILE: includes/functions.php
LINE: 3141
CALL: dbal_mysql->sql_query()

LINE: 3174
CALL: obtain_guest_count()

LINE: 3371
CALL: obtain_users_online()

FILE: viewtopic.php
LINE: 1564
CALL: page_header()
Om jag går via forumindex fungerar allt som det ska. Jag är helt borta på SQL, men försöker lära mig. Vad innebär felmeddelandet och hur åtgärdar jag det hela? www.heelerforum.com

Tack på förhand!
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Felmeddelande - portal

Inlägg av tumba25 »

Jag får samma fel oavsett om jag går till en kategori via forumindex eller portalen. Och det borde jag få, det borde inte skilja mellan vilken väg man tar dit.

Har du kört <forumroot>/install/database_update.php för phpBB 3.0.2? Jag har för mig att fältet session_forum_id tillkom då.

Felmeddelandet innebär att den inte hittar fältet session_forum_id i tabellen phpbb_sessions.

/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Miina
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Miina »

Jag upptäckte det jag med nu, att det strular på alla kategorier. Nej, jag har inte uppdaterat till 3.0.2 än. Behöver jag göra det för att få det att fungera? Jag är lite lat med att uppdatera eftersom jag använder mig av manufrogs fantastico panel som inte uppdaterat än. Jag vill helst slippa uppdatera manuellt. :oops:
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Dina forum-skript är inte samma version som din databas. Det måste dom vara om det ska fungera ok.

En snabb titt i uppdate-skriptet säger att session_forum_id kom redan med 3.0.1. Har du lagt in ditt testforum med fantastico eller gjort det manuellt?
Bild

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Miina
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Miina »

Med fantastico. Då måste ju det innebära att de uppdaterat trots att det inte framgår i min c-panel. Ska testa uppdatera heelerforum.com och se om det löser det hela.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Om det inte framgår i ACP så är inte databasen uppdaterad. Det måste du kanske göra själv.
Bild

Användarens profilbild
Miina
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Miina »

Jag uppdaterade till 3.0.1. via fantastico (som av någon underlig anledning inte visade att en ny version fanns tillgänlig för heelerforum.com) och nu är felmeddelandena försvunna!

Lite små bekymmer återstår, men det ska nog lösa sig!

Tack ännu en gång!
Skriv svar