Han inte med....

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

Han inte med....

Inlägg av Kjell »

Det startade med en smäll i mitt arbetsrum och under en halv sekund senare i gillestugan, sedan kom ett dån så trummhinnorna var på väg in i mitten på skallbenet, det åskade!!
Skador: kylskåp, en dator, tre switchar, en router och min nya tv, vet inte om det är något mer just nu.. :twisted:
Hoppas att min hemförsäkring täcker en del.

Är det fler som funderar på att fytta ut på landet för att få lugn och ro???
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Han inte med....

Inlägg av Peetra »

Ojsan..... :shock: Bra att det inte började brinna iallafall. :)
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Jag har för mig att hemförsäkringen inte täcker datorer och datorkomponenter. Kanske var elektronik som var undantaget och det finns i kylskåpet också.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Det beror nog på vilkoren i försäkreingen det. Finns ju olika. Iallafall här i Finland, ni kanske har lyckats standardisera det i SVerige? :roll:
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jag har inte tittat på vad som gäller, men jag tror som du Tumba att vissa saker inte ingår så som datorer....
Att använda företagsförsäkringen, ja då ska man över 50 tusen, för det ska löna sig (i mitt fall, självrisken).
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Jösses! Du hade ingen sån där dosa som stoppar spikar i ledningen? En sådan är ju billig jämfört med en dator.

Jag är ute på landet nu. Vi brukar koppla ur ADSL-modemet när vi inte använder det eller det åskar fast eluttagen är ju svårare.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jo, jag brukar dra ur saker som har med elen att göra, om det skulle vara kraftig åska, men normalt sätt så ska jag klara mig... har en kopparplatta på 7.5 m2 i backen och den brukar ta småsmällar samt min UPS på 10KW, men den här var bara några hundra meter från oss, min dotter visade trädet (förre detta träd...) var det var någonstans... och det var där jag har huvudingången för el. Då spelar det ingen större roll vad man gör när det är så nära inpå (om man inte heter Gordon i efternamn).
Edit: En Dvd och en video har också sett bättre dagar sa minna hyresgäster som inte kunde sova inatt
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

dvd och video är ganska bra egentligen, för de tar smällen och spar ibland på så sätt televisionen. :)
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Du menar att man sparar på tv-licensen då, kan man få pengar tillbaka om man tittar mer på dessa :lol:
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Tja de ska visst ändra lagstiftningen så att man bara behöver betala licens om man innehar digitalbox (förusatt att man inte har kabel-TV). Verkar vettigt tycker jag då man kan se på en TV utan att för den sakens skull se på TV, om ni fattar. :)
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Jag menade förstås att blixten ibland stannar i videon och inte kommer åt teven om man har diverse apparater mellan teven å antennen, men om jag skulle vara blixten så skulle jag nog fortsätta till teven också iofs, vet inte riktigt hur blixten funkar.

Man borde nog inte hamna å betala licens för att ha en teve för playstation....
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Det var inte mycket jag får i ersättning, det blir 6.500kr, då är självrisken borttagen redan.
Man räknade bort datorn, switchar, router, kylskåpet var 8 år (värde 1.000) och övriga varor 5.500.
Enligt dom så skulle jag haft en extra försäkring mot åska, för att få ut fullt värde på TV´n.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Hoppsan. :o Blev en dyr historia, det där, om allt ska skaffas nytt.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Allt blir inte nytt, så som video, den används bara till barnfilmer för gäster, har säkert en extra liggande. En Dvd kostar inte mycket i dag, det som kostar är framföralt nytt kylskåp och TV. just nu kör jag på ett gammalt kylskåp som låter av bara fasen...
Skriv svar