Blockering av ip-nummer?
Moderator: Moderatorgrupp
Blockering av ip-nummer?
Finns det någon system i hur ip-nummer är fördelade över världen?
Har tex sett att alla som börjar på 74 kommer från USA.
Frågan är om jag blockerar några andra än amerikaner om jag blockar alla som börjar med 74?
Har tex sett att alla som börjar på 74 kommer från USA.
Frågan är om jag blockerar några andra än amerikaner om jag blockar alla som börjar med 74?
Nej, det finns inget sånt system. Bl a har också Polen, Canada, Holland och Italien IP'n som börjar med 74.
/J
/J

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Tack Tumba25!
Eftersom det handlar om ett svenskt forum så hade det inte gjort något om fler blir blockade men jag vill inte riskera att blocka några svenskar.
Finns det något enkelt sätt att få bort alla "gäster" som ligger och tar upp bandbredd från forumet? Det är inte ovanligt med 10 "gäster" och nästan alla är från Ryssland och Usa.
Eftersom det handlar om ett svenskt forum så hade det inte gjort något om fler blir blockade men jag vill inte riskera att blocka några svenskar.
Finns det något enkelt sätt att få bort alla "gäster" som ligger och tar upp bandbredd från forumet? Det är inte ovanligt med 10 "gäster" och nästan alla är från Ryssland och Usa.
Blockera dom allteftersom via dom 3 första delarna av ip-adressen.
/J
/J

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Re: Blockering av ip-nummer?
66 brukar vara amerikaner, och de hackar forumen ibland. 
I 2:an finns det kända hål, och i 3:an så är säkerheten betydligt högre, vill inte säga att den är obefintlig, men har inte hört talas om någon som har blivit hackad i 3:an om det inte har varit egna skapade saker i systemet där man inte följer rekommendationer.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Hannes skrev:66 brukar vara amerikaner, och de hackar forumen ibland.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
Jag har en tvåa oxå, och därför har jag gjort som en vana att banna alla sökrobotar som är online, för säkerhets skull.Kjell skrev:I 2:an finns det kända hål, och i 3:an så är säkerheten betydligt högre, vill inte säga att den är obefintlig, men har inte hört talas om någon som har blivit hackad i 3:an om det inte har varit egna skapade saker i systemet där man inte följer rekommendationer.
Nja, Kjell, en ordentligt uppdaterad tvåa med säkrad admin-mapp är säker.
Sedan är det ju inte alltid via forumet de tar sig in. En dålig webbhost med för gamla serverapplikationer är ett större hot!
Sedan är det ju inte alltid via forumet de tar sig in. En dålig webbhost med för gamla serverapplikationer är ett större hot!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
Varför inte bara slå av dom i ACP´n? eller när du ställer in behörighet i forumet så tar du inte med sökrobotar.Hannes skrev:Jag har en tvåa oxå, och därför har jag gjort som en vana att banna alla sökrobotar som är online, för säkerhets skull.
Du gör en stor sak av denna mygga som bara är att applådera mot och seden är den död
Det är rätt Holger, men jag skulle nog säga att det är det vanligaste och inte själva forumet i sig. många gånger är personen bakom forumet som inte funderar på säkerhet utan bara på applikations funktionen.Holger skrev:Sedan är det ju inte alltid via forumet de tar sig in. En dålig webbhost med för gamla serverapplikationer är ett större hot!
Ska säga att jag själv har bara två stycken IP blockeringar och det är också bara på ett forum.
En IP-adress består av fyra fält, benämnda
A.B.C.host
En host är en maskin på Internet, ex:
74.145.29.237
Ett A-nät är t ex 66.x.x.x (där x vilket nummer som helst mellan 1 och 255). A-nät innehåller enkelt uttryckt 255 * 255 * 255 host-adresser (detta är inte helt sant då vissa adresser är undantagna).
I början av Internets (eller Arpanets) existens kunde företag få hela A-klassnät tilldelade. I dagsläget råder det brist på IP-adresser varför flera ofta delar IP-adresser (se NAT eller Network Address Translation).
Om du ska blockera per IP, blockera då max ett C-nät (ex 23.24.25.x). Då påverkas maximalt 255 adresser. Om du blockar ett B-nät (23.24.x.x) påverkas nämligen 255^2! Att blockera på IP är ganska klumpigt och bör helst undvikas då helt lagliga internetanvändare kan komma med av misstag när man blockar stora adressrymder.
A.B.C.host
En host är en maskin på Internet, ex:
74.145.29.237
Ett A-nät är t ex 66.x.x.x (där x vilket nummer som helst mellan 1 och 255). A-nät innehåller enkelt uttryckt 255 * 255 * 255 host-adresser (detta är inte helt sant då vissa adresser är undantagna).
I början av Internets (eller Arpanets) existens kunde företag få hela A-klassnät tilldelade. I dagsläget råder det brist på IP-adresser varför flera ofta delar IP-adresser (se NAT eller Network Address Translation).
Om du ska blockera per IP, blockera då max ett C-nät (ex 23.24.25.x). Då påverkas maximalt 255 adresser. Om du blockar ett B-nät (23.24.x.x) påverkas nämligen 255^2! Att blockera på IP är ganska klumpigt och bör helst undvikas då helt lagliga internetanvändare kan komma med av misstag när man blockar stora adressrymder.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Sökrobotarna har inte en egen grupp eller är medlemmar i 2'an.Kjell skrev:Varför inte bara slå av dom i ACP´n? eller när du ställer in behörighet i forumet så tar du inte med sökrobotar.Hannes skrev:Jag har en tvåa oxå, och därför har jag gjort som en vana att banna alla sökrobotar som är online, för säkerhets skull.