Forum raderat från server, problem med att återskapa

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Azoo-Lina
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Forum raderat från server, problem med att återskapa

Inlägg av Azoo-Lina »

Hej! Har äntligen hittat hit :D Hjälp på svenska är precis vad jag behöver!

Våran Webmaster har fått ett nytt webdesign program som hade en defaultbinställnin "radera allt från servern innan ny uppladdning" Hon noterade inte detta utan raderade hela klubbens forum från servern :?

Jag har laddat upp phpBB 3 igen (version 3.0.0) instalerat det laddat upp mina backuppfiler i "store" mappen gått in i adminpanelen /underhåll och återskapa. Jag markerade den senaste backuppen och klickade återskapa. Fick "grönt" medelande men ändå så ser forumet ut precis som när det är nyinstallerat :(

Jag är helt ny på detta med phpBB. Klubbforumet är mitt "första" och det var i princip färdigt. Jag känner mig inte så sugen på att göra om allt arbete igen...

Kan tillägga att jag har använt samma version av phpBB nu som jag gjorde backupperna i och att när jag gjorde backupperna använde jag fullständig, gzip, markerade alla mappar i boxen ,och både laddade ner och lagrade lokalt.

Det enda skillnaden som jag vet är att när jag installerar måste jag använda en nytt namn på där installationsprogrammet föreslår phpbb_ då det redan är upptaget....

Som sagt jag är novis på detta och har någon några käcka förslag eller lösningar på mitt problem så mottages de tacksamt :D

Länk till forumetför er som vill titta på elendet...http://barakatter.se/forum/

Tacksam för all hjälp jag kan få !
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Forum raderat från server, problem med att återskapa

Inlägg av Kjell »

Om du har utfört det här rätt så borde du ha en prefix som stämmer överens med backuptabellerna, du skrev att du använder "phpbb_" men här måste du ha samma som backupen säger och det hittar du under <forumrot>\config.php och ändrar där till vad du hade i backupens prefix.
När du har forumet uppe så kan du gå in med PhPMyAdmin och ta bort alla tabeller som heter "phpbb_", men som vanligt ta en backup först :)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Azoo-Lina
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Azoo-Lina »

Ok låter ju som jag kan rätta till problemet :D

MEN jag är ju nybörjare på detta och förstår inte riktigt var jag ska gå in och ändra :oops:

Om jag tittar i config.php (som jag hittade på forumsservern) så är det ju bara en fasligt massa bokstäver som jag inte riktigt begriper mig på och tyvärr är jag så okunnig i detta att jag inte riktigt förstår var jag ska hitta tabellerna jag ska ta bort :oops: (letade i adminpanelen men är förmodligen på fel ställe...)

Det är inte så att du har tid att skriva en super pedagogisk "Att fixa raderade forum för dummies"?? Jag skulle uppdatera det skarpt då jag dels har chans att lära mig så jag kan lösa det själv om det händer igen och dels slipper göra om allt från början denna gången och om det händer i framtiden (Våran webmaster är tyvärr lite klumpig, liknande fadäser har hänt tidigare och och risk finns att det händer igen....)

Jag väntar och hoppas :D
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

(ett PM här var skrivet här)
För att se alla tabeller så måste du använda PhPMyAdmin som är ett gränssnitt mot databasen.
Du borde ha ett mail med uppgifter om PhPMyAdmin kontot och länk.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar