Installation av MODs

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Låst
lunarmys
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Installation av MODs

Inlägg av lunarmys »

Hej gott folk

Är ny när det gäller det här med phpBB och har precis installerat phpBB3 utan några problem, men..

Har kollat runt efter SEO-mod'ar eller möjligheter att göra så att forum-url'erna blir sökmotorvänliga och har nästan börjat stampa på min [censur] i frustration

[Tog bort text, vårda ditt språk]

Har kollat på några SEO-moddar och vad jag förstått så MÅSTE man manuellt ändra om i filer här å var, köra SQL-queries och kopiera filer hit och dit MANUELLT.

I ena modden jag kollade på så hängde en .xml-fil med som verkade innehålla instruktioner på hur installationen ska gå till. Det logiska vore ju att man sa till phpBB3: hörrö, här är filen, follow the instructions! Men detta verkar inte finnas som möjlighet. Är det verkligen så att man måste göra allt det manuellt? Vad händer när nästa version av phpBB3 kommer ut? Måste man göra alla ändringar IGEN då?

Eller är det så enkelt så att man kan säga "use this XML-file" alt att phpBB3 faktiskt stödjer en sådan simpel grej som att göra URL'erna sökmotorvänliga?

Tack på förhand!

/ d - med en nästan [censur]
Senast redigerad av Kjell den 2008-02-09 16:00, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Dåligt språkbruk
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Installation av MODs

Inlägg av Kjell »

Det är texten i forumet som man vill söka på och inte länkarna, det sköter alla sökmotorer om förutsatt att du har följt instruktionerna som vi har skrivit om att få "Besökare till forumet". Hur man använder XML filen hittar du här Hur installerar man en ny MOD?.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
lunarmys
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av lunarmys »

Hej Kjelle

Ursäkta språket jag brukade, men var tämligen upprörd över det hela (märktes det? :P)

Så jag måste mao installera det manuellt? ie XML-filen innehåller bara instruktioner som man själv ska följa, inte phpBB/något script?

Och ang att få besökare till forumet så vet väl både du och jag att Google rankar sidor högre om viktiga ord finns med i titeln OCH så brukar Google ge lägre score till sidor med ? och & i (enligt min erfarenhet iaf)
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ja, man får lov att följa instruktionerna i XML-filen, jag vet att några arbetar med ett installationssystem, men min åsikt är klar över att använda den typen av verktyg. Som ansvarig för ett forum så bör man känna till vart och vad som läggs in för att lätt kunna felsöka senare om någon händer. en annan sak är om man får tag i en "elak" mod så kan man se om den anropar externt m.m. Det är inte så svårt att använda XML-installations instruktioner, så se det som en utmaning.

Din nästa fråga var om sökmotorer, om du följer beskrivningen jag gav dig så hittar sökmotorer sidrubriken= det som står högst uppe i webbläsaren, Ämnesbeskrivning, text och bilder i trådarna. Det som är viktigt för att komma högt upp i en sökning är att ha ett aktivt forum vilket jag inte kan hjälpa dig med.

Ang. ditt språkbruk kan sägas att du var nära att bli varnad/utstängd. Om känslorna är så kraftiga så bör man undvika att skriva eller använda smilies för att visa sin frustration på. Jag var på bra humör igår, men det ligger en rapport om detta, så det är bara att sköta sig. Vi har andra med i teamet och dom kan ha en annan åsikt, men jag vill ge dig en extra chans till bättring
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Tänk så här, om du är så in i hilvite förbannad så kan det vara bra för hjärtat att lugna ned dig först så att du inte skriver något överilat. För det andra hjälper det knappast oss att se dina svordomar.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Låst