Egna flikar i ACP

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
taab
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Egna flikar i ACP

Inlägg av taab »

Jag undrar hur man skapar en egen adminsida i phpbb3, alltså inne i phpbb administrationen så vill jag skapa en till sida där jag tänkte lägga in administration för en annan sak på sidan, jag undrar hur man skapar en sådan sida någon som kan hjälpa=)
Senast redigerad av tumba25 den 2008-02-03 00:39, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ändrade rubriken.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Egna sidor i phpBB3 i ACP

Inlägg av Kjell »

Delade tråden, då det inte hänger samman med det som skrevs tidigare.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Egna flikar i ACP

Inlägg av tumba25 »

Först skapar du dín php-kod som du kallar ex acp_XX.php och lägger i inlcudes/acp. Den filen bör börja med.

Kod: Markera allt

<?php
/**
* acp_XX
* @package acp
*/
class acp_XX
{
  var $u_action;

function main($id, $mode)
  {
I funktionen lägger du koden som ska vara till din acp-flik.

Sen skapar du en template till din flik. Den lägger du i adm/styles och kallar ex acp_XX.html. Samma namn som på php-filen

OBS: Du ska alltså byta ut XX mot något lämpligare. Använd samma namn på filerna utom byt ut .php mot .html för template-filen.

Sist skapar du en fil som heter acp_XX.php i inlcudes/acp/info

Kod: Markera allt

<?php

class acp_XX_info
{
  function module()
  {		
    return array(
      'filename' => 'acp_XX', // namnet på filerna i includes/acp och adm/styles utan extension. Dom ska alltså ha samma namn. Bäst är att använda samma namn som på denna.
      'title' => 'ACP_XX', // Titlen på fliken. Ska finnas i ex language/eng/acp/common.php
      'version'	=> '1.0', // Versionsträng, vilken du vill
      'modes' => array(
        'polls' => array(
        'title' => 'ACP_XX', // samma titel som ovan.
        'auth' => 'acl_a_board', // Vilka rättighere som krävs för att kunna fixa här.
        'cat' => array('ACP_BOARD_CONFIGURATION'), // Kategori. Jag brukar använda denna på alla.
        ),
      ),
    );
  }

function install()
  {
  }

function uninstall()
  {
  }

function update()
  {
  }
}

?>
Du kan ju titta i dom befintliga filerna efter exempel om det är något du undrar.

När allt är klart går du till ACP >> System och väljer ACP under modulhantering. I dropplistan bredvid knappen "lägg till modul" letar du upp din modul och klickar på knappen. Sen kan du välja var du vill ha den. Och slutligen gå till ACP >> Allmänt och rensa forumets cache.

Om du inte kommer in till ACP mer efter det är det tur att du tog backup på modultabellen i databasen innan du började.

Lycka till
/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Skriv svar