2 forum skapar problem vid rättighets-sättning

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Användarens profilbild
mummy
Medlem
Medlem
Svar: 0

2 forum skapar problem vid rättighets-sättning

Inlägg av mummy »

Hej,
Jag har två stycken forum under samma installation, det har gått bra att få till.

MEN när jag sätter rättigheter i forum 1 så försvinner rättigheterna i forum 2 och vise versa.... rätt påfrestande att ändra och uppdatera hela tiden.

Jag har läst vilka tabeller som skall vara gemensamma och ändrat detta i constants.php

Jag undrar om rättigheterna här något att göra med FORUMS_ACCESS_TABLE.

Är det någon som vet vad som avhjälper detta?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Here we go ;)

define('FORUMS_TABLE', 'xxxx_forums');
define('FORUMS_ACCESS_TABLE', 'xxxx_forums_access');
define('FORUMS_TRACK_TABLE', 'xxxx_forums_track');
define('FORUMS_WATCH_TABLE', 'xxxx_forums_watch');

Alla dom här var med i modden :?:

Grupperna för Administratörer och Globala moderatorer lika för båda forumen, man skapar nya grupper för dom olika forumen med olika rätigheter. Katt gruppen, Hund gruppen, Mat gruppen etc....

Att ändra status på en enskild användare påverkar båda forumen eftersom det ligger i samma tabell ´users´

Jag har laggt till ett alternativ två hur man kan göra i http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?t=4793 skulle överväga den lösningen eftersom jag tror att det är så mycket som du vill ha olika mellan forumen.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
mummy
Medlem
Medlem

Inlägg av mummy »

Hej igen,

Ok, jag har valt att gå på det första alternativet, i och med att jag redan fått till det med alla prefix.

Jag hari forum 1 skapat ett grupp som heter mummyForum och satt samma rättigheter som "Registrerade användare" och så har jag skapat gruppen mummyKop&salj i forum 2 med samma rättigheter som "Registrerade användare".

Nu till min fråga, när mina användare/medlemmar registrerar sig hur kan de då med automatik bli medlemmar i båda grupperna utan att göra något mer än att registrera sig.
Användarens profilbild
mummy
Medlem
Medlem

Inlägg av mummy »

Hej igen,

Ovanstående fråga kvar står...

En ny har kommit till:
Grupp:mummyForum --> Forum 1
Grupp: mummyKop&salj --> Forum 2

Har avktiverat de nuvarande medlemmarna manuellt och läggt in dem i respektive grupp och satt alternativet "Gör till standardgrupp för alla medlemmar" på bägge forumen...
Satte även rättigheter på den nyskapade grupperna, så att de fick standardåtkomst.

Glad i hågen trodde jag ju att nu är väl detta löst med rättigheter osv. Men till min stora beskivelse så är det samm S-K-I-T igen, dvs att ändrar jag på forum 1 så försvinner rättigheterna i forum 2 och vise versa...

Hittar varken in eller ut!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Gör så här, att du ändrar tillbaka groups till $table_prefix . 'groups');, då hamnar alla grupper på samma ställe. Dvs. du får bara ett ställe att ha grupper i.

Att med automatik få med en användare i två grupper går inte.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar