Medlemsgrupp – SemiBan?

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

d97nis
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Medlemsgrupp – SemiBan?

Inlägg av d97nis »

Jag försöker komma fram till om det är möjligt att använda sig av en Medlemsgrupp för att kunna placera medlemmar som inte sköter sig på forumet. Denna grupp ska kunna läsa trådarna men inte kunna posta något. Lite av ett första steg mot en perm-ban, sköter de inte sig blir de placerade i karantän ett tag, när de får komma tillbaka och de fortsätter att inte sköta sig så blir de bannade.

Jag har inte lyckats skapa en Medlemsgrupp med dessa attribut, så jag frågar helt enkelt om det är någon här som vet hur man ska göra.

Under: Group Admin -> Permissions -> ”Den grupp som jag vill skapa” -> Advanced mode så finns det en tabell på de olika forumdelarna och en listning View, Read, Post, Reply, Edit, Delete, Sticky, Announce, Vote, Poll, create, Moderator status.
Jag antar att man i de rutorna under varje rubrik kan sätta Yes/No för att markera om gruppen ska kunna utföra någon av dessa åtgärder, men jag kan inte få till det. :(

Versionen på forumet är 2.0.6

Forumet hittas här: http://forums.bftracks.net

Någon som har ett förslag?
wheelboy
Medlem
Medlem

Inlägg av wheelboy »

Om jag förstår dig rätt, så visst kan du det...

1. Skapa en grupp med något passande namn.

2. Gå in på grupprättigheter och välj den grupp du just har skapat. I enkel läge kan du neka tillträde till ett visst forum. Eller välj Anvancerat läge och ställ in vad denne inte får göra i det specifika forumet.

Svårare än så var det inte... :)
d97nis
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av d97nis »

wheelboy skrev:2. Gå in på grupprättigheter och välj den grupp du just har skapat. I enkel läge kan du neka tillträde till ett visst forum. Eller välj Anvancerat läge och ställ in vad denne inte får göra i det specifika forumet.

Svårare än så var det inte... :)
Jo, men när jag går in under Avancerat läge så kan jag bara välja om gruppen ska ha Moderatorstatus eller inte. Det finns inga andra alternativ, därav min fråga. :)
wheelboy
Medlem
Medlem

Inlägg av wheelboy »

Ursäkta... du glömmer liksom jag också gjorde förut... :P

Innan du kan sätta grupprättigheter måste du ändra rättigheterna på själva forumet som måste vara av typen privat, det går inte med registrerad eller moderator... Sen kan du ändra grupprättigheterna...
d97nis
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av d97nis »

Ok, jag får pilla lite till då. :)

Tack.
d97nis
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av d97nis »

Hej igen.

Nu får jag till det med avdelningarna, men nu blir problemet att alla registrerade användare inte kan posta i de avdelningar som jag sätter till "Private". Man skulle kunna ändra status på varje användare men eftersom det är 1700+ registrerade är det inte något jag har tid/ork/lust att göra...

Kan man på något smidigt sätt lyfta in samtliga registrerade användare i en "Registrerad"-grupp och sedan köra "Allow access" på hela den gruppen? Samt att alla nyregistrerade medlemmar hamnar i denna grupp automatiskt. Om man sedan vill lyfta ut någon som inte sköter sig så flyttar man honom/henne till gruppen "SemiBan".

Har testat lite med att flytta en testmedlem till användargrupper men det verkar som om man inte kan tvinga någon att stanna kvar i en grupp och då faller liksom hela resonemanget med en "SemiBan"-grupp eftersom en användare själv kan lyfta ut sig ur gruppen.
Skriv svar