Länkstyrning i RC4

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
PSON
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-08-13 13:48
Svar: 0

Länkstyrning i RC4

Inlägg av PSON »

Funderar på en sak.
Om någon lägger upp en länk i forumet så öppnas länken i samma fönster alltså forumet är borta om man då stänger det visade fönstret.

Hoppas ni förstod det där :roll:

Så min fråga är kan jag styra länkarna så att dom öppnas i ett nytt fönster istället. :?:

/P
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Inlägg av Kjell »

Jag skrev det här i ett annat forum för ett tag sedan.
http://startrekguide.com/forum/f62-phpb ... opics.html

______________________________________________________


Getting posted links to open in a new window (beta 5 to RC5)
These changes will make all url's created using the [url] bbcode to open in a new window and any plain text links after the change open in a new window. Any plain text links made before the second change will not open in a new window.

open styles/subsilver/templates/bbcode.html

Find:

Kod: Markera allt

    <!-- BEGIN url --><a href="{URL}" class="postlink">{DESCRIPTION}</a><!-- END url -->
Replace with:

Kod: Markera allt

    <!-- BEGIN url --><a href="{URL}" class="postlink" target="_blank">{DESCRIPTION}</a><!-- END url -->

Open includes/functions.php

Find:

Kod: Markera allt

    // matches a xxxx://aaaaa.bbb.cccc. ...
          $magic_url_match[] = '#(^|[\n\t (])(' . get_preg_expression('url_inline') . ')#ie';
          $magic_url_replace[] = "'\$1<!-- m --><a href=\"\$2\">' . ((strlen('\$2') > 55) ? substr(str_replace('&', '&', '\$2'), 0, 39) . ' ... ' . substr(str_replace('&', '&', '\$2'), -10) : '\$2') . '</a><!-- m -->'";

Replace With:

Kod: Markera allt

    // matches a xxxx://aaaaa.bbb.cccc. ...
          $magic_url_match[] = '#(^|[\n\t (])(' . get_preg_expression('url_inline') . ')#ie';
          $magic_url_replace[] = "'\$1<!-- m --><a target=\"_blank\" href=\"\$2\">' . ((strlen('\$2') > 55) ? substr(str_replace('&', '&', '\$2'), 0, 39) . ' ... ' . substr(str_replace('&', '&', '\$2'), -10) : '\$2') . '</a><!-- m -->'";
Find:

Kod: Markera allt

    // matches a "www.xxxx.yyyy[/zzzz]" kinda lazy URL thing
          $magic_url_match[] = '#(^|[\n\t (])(' . get_preg_expression('www_url_inline') . ')#ie';
          $magic_url_replace[] = "'\$1<!-- w --><a href=\"http://\$2\">' . ((strlen('\$2') > 55) ? substr(str_replace('&', '&', '\$2'), 0, 39) . ' ... ' . substr(str_replace('&', '&', '\$2'), -10) : '\$2') . '</a><!-- w -->'";
Replace With:

Kod: Markera allt

    // matches a "www.xxxx.yyyy[/zzzz]" kinda lazy URL thing
          $magic_url_match[] = '#(^|[\n\t (])(' . get_preg_expression('www_url_inline') . ')#ie';
          $magic_url_replace[] = "'\$1<!-- w --><a target=\"_blank\" href=\"http://\$2\">' . ((strlen('\$2') > 55) ? substr(str_replace('&', '&', '\$2'), 0, 39) . ' ... ' . substr(str_replace('&', '&', '\$2'), -10) : '\$2') . '</a><!-- w -->'";
Senast redigerad av Kjell den 2007-10-02 18:56, redigerad totalt 2 gånger.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
PSON
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-08-13 13:48
Svar: 0

Inlägg av PSON »

Toppen :D tack det ska provas :!:
PSON
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-08-13 13:48
Svar: 0

Inlägg av PSON »

Vad använder man lämpligtvis för program när man ska redigera php filer.
Kan jag öppna & ändra med ett vanligt text program typ anteckningar?
Hur får jag isf till rätt format på den... spara som?
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2937
Blev medlem: 2003-06-03 14:53
Svar: 0

Inlägg av Kail »

Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
PSON
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-08-13 13:48
Svar: 0

Inlägg av PSON »

Kanon :D tack :!:
PSON
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-08-13 13:48
Svar: 0

Inlägg av PSON »

PSON skrev:Toppen :D tack det ska provas :!:
Det funkar jättebra.
Men kan man få bifogade filer "bilder" att på samma sätt öppnas i nytt fönster?

Någon som vet?
/P
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Inlägg av Kjell »

PSON skrev:
PSON skrev:Toppen :D tack det ska provas :!:
Det funkar jättebra.
Men kan man få bifogade filer "bilder" att på samma sätt öppnas i nytt fönster?

Någon som vet?
/P
Hej, något som jag vet är att det ska finnas en mod som zoomar bilder (nytt fönster). Men vad den heter är är bortblåst just nu, se exempel här: http://startrekguide.com/forum/f62-phpb ... b8e0f91143

Men om du inte får svar här så prova phpBB.com eller startrekguide.com
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Inlägg av Kjell »

Jag har hittat den :D
http://startrekguide.com/forum/f83-styl ... -1-0-.html

Att tänka på.......
Vissa modar, add-on m.m är för äldre versioner och kan tänkas behöva en uppdatering för att fungera.... bara man tar backup först på dom filer som ska ändras, så är det ingen större fara att testa :D
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
PSON
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-08-13 13:48
Svar: 0

Inlägg av PSON »

Det är ju lysande... Tack ja testar :D
Användarens profilbild
John Hjorth
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 2006-01-13 03:03
Svar: 0
Kontakt:

Inlägg av John Hjorth »

Brug aldrig fileditoren ConTEXT på filer i phpBB 3.0, der er filer i UTF-8 encoding. ConTEXT understøtter kun delvist UTF-8, og hvis du bare så meget som åbner og gemmer du en sprogfil i ConTEXT og installerer den på dit board, virker boardet simpelthen ikke. Find i stedet for en fileditor, der har fuld understøttelse for UTF-8. Jeg anvender selv Notepad++.
John Hjorth
urban_h
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 2006-03-20 00:41
Svar: 0

Inlägg av urban_h »

Hej !

har följt det efter instruktion en på RC5 , men det funkade inte , skall prova igen... är ni säkra på att det funkar på RC 5 ?

mvh. Urban
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Inlägg av Kjell »

Jag körde den förra veckan i ett nytt RC5 forum utan problem.
Edit: Aaa, jag såg ett fel

Kod: Markera allt

With: // matches a xxxx://aaaaa.bbb.cccc. 
Ska fixa det....OMG :oops:
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
urban_h
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 2006-03-20 00:41
Svar: 0

Inlägg av urban_h »

Jag provade denna istället och den verkar funka bra på mitt RC5

http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... 0&t=581660

den är möjligen simplare att modda ? men hur blir det när den skarpa phpbb3 kommer blir det konflikt vid uppgradering då ?


mvh. urban
urban_h
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 2006-03-20 00:41
Svar: 0

Inlägg av urban_h »

ditt misstag med koden såg jag , så det påverkade inte mitt misslyckande , det måste vara något annat som felar för mig... men som sagt min länk med modden funkade iallafall. (se inlägget ovanför)

mvh. urban
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster