inloggning från annan sida.. hur ?
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
inloggning från annan sida.. hur ?
Tanken är följande:
Man ska logga in på forumet från en annan sida än inloggningen på själva forumet. Hur ska jag få det att funka! På ngt sätt så måste jag ju (antar jag) sätta en session innan jag kommer till login.php (har jag för mig att det är) eller är jag helt ute och cyklar nu ?
Samma sak sen med utloggningen, men det borde väl vara så simpelt som att döda session och redirecta till startsidan ?
Har sökt som sagt men inte hittat den enkla lösnigen smo jag tror att det är...
//Micke
http://drupal.org/project/phpbb
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
För inloggningen ex:
Kod: Markera allt
<a href="forum/login.php?redirect=tillbaka_till_sidan">Logga in</a>Kod: Markera allt
<a href="forum/login.php">Logga in</a>Jag har
session_start();För utloggningen.
Öppna login.php
Leta upp (rad 172 - 181 hos mig).
if (!empty($HTTP_POST_VARS['redirect']) || !empty($HTTP_GET_VARS['redirect']))
{
$url = (!empty($HTTP_POST_VARS['redirect'])) ? htmlspecialchars($HTTP_POST_VARS['redirect']) : htmlspecialchars($HTTP_GET_VARS['redirect']);
$url = str_replace('&', '&', $url);
redirect(append_sid($url, true));
}
else
{
redirect(append_sid("index.$phpEx", true));
}Kod: Markera allt
redirect(append_sid("index.$phpEx", true));/J
steg
---------
sida 1. index.php - Denna sida har 2 st textefält, ett för anvnamn och ett för lösenord. Från denna sida ska man logga in på forumet precis som man loggar in som vanligt. Så nrä man skrivit in sitt anvnamn och löseord så kommer man till sida 2
sida 2. inloggad på forumet Nu är man inloggad på forumet efter att ha skrivit in sin information på sida 1
Hur gör jag för att få ovanstående att fungera ? Men kanske förstog ni frågan frön början och då känner jag mig dum
//Micke
session_start();Sen skapar du ett formulär som ser ut så här.
<form method="post" action="/forum/login.php?sid=<?php echo session_id(); ?>">
Användarnamn: <input type="text" name="username" /><br />
Lösenord: <input type="password" name="password" maxlength="32" /><br />
Logga in mig automatiskt <input type="checkbox" name="autologin" /><br />
<input type="submit" class="mainoption" name="login" value="Logga in" /><br />
</form>Jag har inte provat det här men det borde fungera. Och nu vill hunden ut i regnet så jag hinner inte det heller.
/J