Hjälp med ändring och uppdatering

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

rp
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Hjälp med ändring och uppdatering

Inlägg av rp »

Hejsan
Vi får massor med spam användare som registrerar sig i vårt forum och behöver ha hjälp för att göra ändringar i forumet för att slippa dessa. Söker efter någon som kan hjälpa oss med detta.
Vi är beredd att betala en skälig ersättning!
Använder version 2.0.18

Är det någon på forumet som kan hjälpa??
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Jag har gjort så att man istället för att skriva texten i bilden ska skriva en text som står bredvid i klartext.
Bekräftelsekod. OBS skriv Pelle i textrutan:
spamrobotar och dom flesta spammare förstår inte svenska utan skriver det som står i bilden och får felmeddelande hela tiden. Har funkat bra hitills.

Sen att en del legitima som försöker regga inte heller läser så noga får man ta. Efter 3'e försöket eller så brukar det lösa sig. :)

/J
rp
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av rp »

tumba25 skrev:Jag har gjort så att man istället för att skriva texten i bilden ska skriva en text som står bredvid i klartext.
Bekräftelsekod. OBS skriv Pelle i textrutan:
spamrobotar och dom flesta spammare förstår inte svenska utan skriver det som står i bilden och får felmeddelande hela tiden. Har funkat bra hitills.

Sen att en del legitima som försöker regga inte heller läser så noga får man ta. Efter 3'e försöket eller så brukar det lösa sig. :)

/J
Är det mycket som du behövde ändra eller är det något man klarar själv?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Det beror på hur avancerad man vill vara.
Först slumpade jag fram namn ur en lista, men sen var det en som skrev att han aldrig kommit på att skriva namnet om han inte råkat lägga märke till att texten ändrades för varje försök.
Så nu har jag samma namn hela tiden. Det funkar lika bra tills någon som kan svenska kommer in. Och då hjälper det inte att slumpa heller.

Nu håller jag på att göra om slumpfunktionen så att samma ip får samma namn under en viss tid.

Att alltid ha samma text är enkelt, du behöver bara ändra i 2 filer.
languages/swedish/main.php
includes/usercp_register.php

Ta backup på dom innan du börjar.

Öppna languages/swedish/main.php
Leta upp

Kod: Markera allt

$lang['Confirm_code'] = 'Bekräftelsekod';
ändra till exempelvis

$lang['Confirm_code'] = 'Bekräftelsekod. OBS skriv Albert i textrutan';

Tänk på att ändra i alla språkfiler du använder. Om du bara ska ha svenska användare så ändra inte i den engelska språkfilen.

Öppna includes/usercp_register.php
Leta upp

if ($row['code'] != $confirm_code)
Ändra till

if('Albert' != $confirm_code)
Observera att den skiljer på små och stora bokstäver.
Färdigt. Spara och stäng alla filer.

För att slumpa fram namnen behövs fler ändringar. Jag kommer inte ihåg vilka filer det var och är för trött för att börja leta i backuperna. Men jag tror det är minst lika säkert med samma namn hela tiden.

/J
rp
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av rp »

Tack så hjärtligt för den utförliga beskrivningen!
Skriv svar