phpBB 2.0.x och MySQL 5.0.x

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

phpBB 2.0.x och MySQL 5.0.x

Inlägg av Marcus »

Såg idag att man på phpBB.com gått ut med officiell information om hur man går tillväga för att kunna installera phpBB2 på en server med MySQL 5.0.x. Nedan följer en översättning av innehållet på denna sida.

Jag reserverar mig för språkfel... hehe... men jag tror nog det blir rätt.

-----------------------------------------------------------------------------------

Vi har fått ett flertal frågor om det är möjligt att köra phpBB 2.0.x (Nedan phpBB2. /marcus anm.) ihop med MySQL 5.0.x (Nedan MySQL5. /marcus anm.).

Jag kan med glädje meddela att det går att installera och köra, men det före kommer några mindre problem på vissa distributioner av MySQL5 (i första hand Windowsbaserade) vilka kan kräva mindre justeringar för att installationen ska gå bra.

Om du redan kör phpBB2 och vill byta till MySQL5, så bör det inte vara några problem under förutsättning att PHP på din server är installerad med MySQL5 stöd (så kallat mysqli-stöd. /marcus anm.).

Om du ska genomföra en ny installation av phpBB2 på en server med MySQL 5 bör du genomför följande justering innan du startar installationen.

ÖPPNA:

Kod: Markera allt

install/schemas/mysql_schema.sql 
HITTA:

bbcode_uid char(10) NOT NULL, 
BYT UT MOT:

bbcode_uid char(10) DEFAULT '' NOT NULL, 
Sedan är vet bara att installera som vanligt, och du ska välja MySQL4 vid installation.

The phpBB Development Team

-----------------------------------------------------------------------------------
Senast redigerad av Marcus den 2007-05-07 12:37, redigerad totalt 1 gång.
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

Inlägg av Marcus »

Eftersom många hört av sig ang. att de inte hittar det jag nämner ovan.

Notera att informationen är gammal, och i praktiken gäller äldre versioner av phpBB.

De senaste releaserna av phpBB har stöd för MySQL5.

Tar bort klistringen av tråden, så slipper den ligga här uppe som om den vore viktig längre.

/Marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar