Går inte att bli medlem

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Går inte att bli medlem

Inlägg av Sarah »

Här kommer den första i en rad frågor jag har angående det forum som jag som helt novis tagit över... ;o)

När man klickar på "Bli medlem" och sedan accepterar villkoren kommer man direkt till en sida som säger: "Tyvärr var användarnamnet du valde upptaget." och det är alltså innan man ens har fått chansen att välja något användarnamn... Vad göra?

/Sara

Forum:

http://www.frk.nu/forum
Har ingen aning om moddar eller nåt sånt...
MySql-databas
Version phpBB 2.0.21
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Du har ju precis installerat "Textual Confirmation"? Hur var det innan du installerade den?

Rent spontant känns det som något blivit fel i din profile.php eller includes/usercp_register.php kolla om du gjort några ändringar i någon av dom.

/J
Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sarah »

Öhm... Jag har inte ändrat nånting... när är den installerad? Det lustiga är att en spam-användare reggades bara härom dan, så nån bot har ju lyckats... :? Är det en idé att lägga in senaste backupen jag har, eller? Och vart går man in och kollar i php-filerna...? Laddar man ner dom från nånstans, eller är det i backupen?

/Sara
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Visstja, hon hette Sofia. Sorry.

Det kan vara ide att lägga in den senaste backuppen om du vet vad som gjorts sedan den togs.

php-filerna ligger på din server.

Jag försökte komma runt det genom att strunta i reggavtalet på din sida. Det blev samma resultat.
Men på dom andra phpBB2-forumen jag testade, funkade det.

Allt verkar funka tills den anropar profile.php och profile.php anropar includes/usercp_register.php när man ska regga. Prova att byta namn på dom du har på servern och stoppa dit dom från din backup. Om inga moddar installerats sen backupperna togs ska det funka.

/J
Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sarah »

Fast det här forumet ligger inte på min server... Jag har fått inlogg till MySql-databasen som ligger på Forss och så är jag admin på forumet... mer än så har jag inte att gå på. Snackar vi vanlig ftp-filöverföring så har jag inget sånt... forumet har tidigare skötts av webmaster på frk.nu, men först blev en sjuk, och sen lessnade en annan, och hon som är webmaster nu ville inte ha nåt med forumet att göra, så valet var att ta över helt, eller så skulle dom ta bort forumet... och det ville jag ju inte... Fast jag skulle ju kunna be att få inloggningsuppgifter till ftp-servern av webmastern... om hon nu ger mig dom, det är ju inte säkert... Men annars kan jag väl inte hantera forumet över huvud taget, eller?
Senaste backupen jag har är från 12/5 och såvitt jag vet så har inget gjorts med forumet sen dess... Nåt inlägg förståss, men det är ju ingen panik om nåt försvinner...

/Sara
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Det är svårt att administrera ett forum utan att ha fulla rättigheter. Du bör kräva att få tillgång till filer och databas, om de inte kan ge dig FTP access till hela sajten borde de kunna skapa en FTP-användare för forumkatalogen enbart, det kan man göra i de flesta kontrollpaneler för web hosting.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Annars kan du ju be om en backup av databasen och skaffa ett billigt konto på något webbhotell (kanske inte dom allra billigaste) och köra i egen regi.

Men åtminstone ftp-access måste du ha. Annars kan du inte göra något.

/J
Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sarah »

Fixat... ;o) Hade fått ett inlogg på forss för att komma åt databasen... (Som jag förresten fattar nada av...) Och det var samma inlogg till ftp:n... testade och det funkade, så nu har jag rubbet på min hårddisk... ;o) Såg i förbifarten att det fanns en changelog.html där oxå... såg inte ut som det var nåt annat än uppdatering från äldre till nyare version av phpbb...

-------------------------------------------------------------------------------
phpBB 2.0.x CHANGELOG

l.i. Changes since 2.0.20

[Fix] Changes to random number generator code to explicitly truncate the length of the string
[Fix] Quoting on boards with HTML enabled
[Fix] Special characters on boards with HTML enabled
[Fix] Redirect to list if cancelling deletion of ranks, smilies or word censors
[Fix] Missing error message if an inactive user tried to login (Bug #1598)
[Fix] Do not alter post counts when just removing a poll (Bug #1602)
[Fix] Correct error in removal of old session keys
[Fix] Changed filtering of short search terms
[Sec] Improved filtering on language selection (also addresses a number of bug reports related to missing languages)
[Change] Backported more efficient highlighting code from Olympus
[Change] Backported zlib emulation code so that there is only a single confirmation image even if zlib is not available
-------------------------------------------------------------------------

Eller?

Den backup jag har på databasen som är tagen från admin-panelen är ju en enda fil... okomprimerad... kan jag plocka fram en enda php-fil ur den alltså, och göra ändringar i bara den?
Hur gör jag om jag vill lägga in den senaste backupen istället?

/Sara
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Changeloggen du har är för uppdateringen från phpBB 2.0.20 till 21. Den har du ingen användning för i sammanhanget.

Du kan i adminpanelen välja att hämta dels bara strukturen och dels bara datan. Kan bli problem att återinstallera backuppen om den är för stor så det är bra att dela på den.

Reggningsfelet beror inte på något i databasen. Är jag ganska säker på.

Backuppen på databasen är inte samma sak som den på själva forumfilerna. Det finns inga .php-filer i databasen. php-filerna kommer du åt med din ftp-klient. Du ser dom inte via adminpanelen.

php-filerna finns där changelog.html var. Om du rotar runt där borde du hitta profile.php. Och en katalog som heter includes, där finns usercp_register.php.

/J
Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sarah »

Åh, vad kul det här var... :? jag känner mig liiiiite blond när jag inte fattar nånting... ;o) (Normalt använder jag bara min hårfärg som kamoflage... :wink: )

Okej... Så vilken php-fil är det fel i när den svarar sådär konstigt när man försöker regga sig...? Man kan ju inte ska behöva köra backupen tycker jag... känns som att smöra en macka med en grävskopa... :) Kan man inte bara på nåt vis byta ut dom filerna till nån slags "standard"? (Brainstormar hej vilt med mig själv...)

"php-filerna finns där changelog.html var. Om du rotar runt där borde du hitta profile.php. Och en katalog som heter includes, där finns usercp_register.php. "

Oki... men vad gör jag med dom... gaaaanska mycket kod där... :shock: :wink:

/Sara
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Jo, alltså. Den changelog.html du hittade behöver du inte bry dig om.

En php-fil är en fil där namnet slutar på .php (kan iofs vara .php4 eller .php5 och liknande med, men bry dig inte om det nu).

php-filerna du letar efter borde du hitta med din ftp-klient. din ftp-klient är programmet du använder för att komma åt ditt ftp-konto.

Har du hittat profile.php och includes/usercp_register.php?
Om du har det så hämta hem dom till dig.

/J
Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sarah »

Sarah skrev:Fixat... ;o) Hade fått ett inlogg på forss för att komma åt databasen... (Som jag förresten fattar nada av...) Och det var samma inlogg till ftp:n... testade och det funkade, så nu har jag rubbet på min hårddisk... ;o)
Har alltså hämtat hem allt... via ftp... DET kan jag! :wink:

/Sara
Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sarah »

Då var det fixat! Tusen tack Tumba25 som hjälpte mig!

Det var en ganska enkel lösning egentligen... "Gäst"-användaren (som har user_id -1 och username "Anonymous" i databasen fanns inte... Så jag behövde bara lägga till den, och vips, så funkade det! Skitbra! :D

/Sara
Skriv svar