tabeller i databas

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

jiggfiske
Medlem
Medlem
Svar: 0

tabeller i databas

Inlägg av jiggfiske »

Arrrgghhhhh, håller på att lär mej detta om databaser å allt vad det är, har hållt på att fixa å trixa med mitt forum som jag HADDE :-(, nu är det så här att jag hyr ett webbhotell och jag loggade in på min databas och tog bort alla tabbeler till mitt forum där, trodde natuligt vis att jag bara behövde lägga upp forumet på mitt webbhotell igen så var saken biff,men efter att ha lagt upp alla filer till min databas så finns det inga tabeller :-(
när jag ska gå in på mitt forum så står det bara:

phpBB : Critical Error

Could not query config information

DEBUG MODE

SQL Error : 1146 Table 'jiggfiske.phpbb_config' doesn't exist

SELECT * FROM phpbb_config

Line : 215

kan man bli tröttare på sig själv ????
hoppas nån vet hur man gör eller har nån bra länk till nån sida hur jag ska göra.
MVH: Hasse
http://www.jiggfiske.nu
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Heter din databas så här jiggfiske?
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Hur har du gjort när du lagt upp filerna till databasen?

phpMyAdmin?

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
jiggfiske
Medlem
Medlem

Inlägg av jiggfiske »

svågadalen--->Ja min databas heter jiggfiske.

marcus---> Filerna laddade nån support upp på mitt webbhotel då jag mailade dom att jag ville ha ett forum på mitt webbhotell, visst kan jag be dom göra om det igen men jag vill lära mej själv hur man gör om jag nu skulle bli så klantig igen och fiffla med nån fil :oops:
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Självklart, och det är det jag vill komma fram till.

Har du tillgång till phpMyAdmin, för det är ett av sätten att genomföra import av en backup på.

Man skapar en databas, och i den så importerar man sitt forums MySQL-backup. Alltså, de ska inte ligga på din webbserver (via FTP eller liknande).

/marcus

jiggfiske
Medlem
Medlem

Inlägg av jiggfiske »

ok,en sista fråga bara , var hittar jag filerna som jag ska importera ? för dom ligger väl i min forumsmapp på min HD , eller kan du ge ett ex på vad filen kan heta ??
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Normalt döper man dessa till *.sql och man laddar ner den till sin lokala dator med hjälp av t.ex. phpMyAdmin eller med den Databasbackup-funktion som finns i phpBB's ACP.

Om du gjort något av detta, har du också valt vart du vill lägga denna SQL-fil.

/marcus

jiggfiske
Medlem
Medlem

Inlägg av jiggfiske »

hmm,testade att ladda upp filerna men har tydligen inte den behörigheten :-(,, får väl maila dom och be dom lägga in det igen, men får tacka för hjälpen iallfall.
/Hasse
jiggfiske
Medlem
Medlem

Inlägg av jiggfiske »

hahahaha, fasen vad blind man kan vara ibland, tror ni inte på faen att det fanns ju ingen installmapp med när jag lade upp forumet på servern,hmmm måste ha missat den totalt, laddade upp den å nu är allt som det ska igen :lol:

kanske man är för gammal för detta men kul är det iallfall.

Tack för all hjälp iallfall
//Hasse
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Bara för att förtydliga, eftersom många här inte verkar begripa vad en databas är. En datasbas består av ett antal tabeller (vilket är en abstraktion av data) med fält med fördefinierade interna relationer (länkar). Den är oberende av filerna på webbhotell, iaf de filer du kan ändra direkt via FTP. För att kopiera en databas måste du göra en dump, det är en fil med SQL-frågor som är ett slags instruktioner om hur databasen kan återskapas. Dumpen har ofta filändelsen .sql.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Bra Kail!

För tydlighetens skull, MySQL är rätt ofta använt utan att man skapar relationerna mellan tabellerna i databasen. Men MySQL (sedan några versioner tillbaka) erbjuder relationsregler.

Vad jag menar med att MySQL används utan relationer är att man istället som PHP-kodare skapar dessa relationer... men det går att bryta mot reglerna.

/marcus

jiggfiske
Medlem
Medlem

Inlägg av jiggfiske »

Ja det låter ju bra men jag fattar inte ett skvatt ändå,jag har ju just börjat med detta, men ni proffs har väl hållt på i åratal kan jag tänka mej så för er är väl detta ingen konst men för en annan är detta som att fråga vad klockan är långt ut på landet i kina :wink:
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Skriv svar