Flytt till ny server, problem med Å, Ä, Ö och privata mess .

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

viewme
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Flytt till ny server, problem med Å, Ä, Ö och privata mess .

Inlägg av viewme »

Gott folk, gammal som ung, hamster som råtta, hacker som cracker.

Jag har stora problem. Jag hjälper till att driva ett forum och har dykt på patrull. Detta hände:
Vi bestämde oss för att byta webbhotel. Fine, inga problem. Kör en backup på hela forumet, filen blev (ca) 37,5Mb, inte så blodigt.

Kommer till det nya webbhotellet. Loggar in på myphpadmin, allt ser bra ut, kör en installation av senaste phpbb, allt flyter, livet leker, flickor i parken, glass, ja, ni fattar.
Skall importera den sparade versionen. Nu börjar det, så håll i hatten.
Första problemet var att ingenting hände. Den stog och tuggade i ett bra tag, och när den väl var klar, noting, nada.
Så, bak i mitt huvud tänker jag på myphpadmin som har en begräsning på (ca) 20mb, well, okej, backup filen är ju simpel text. Jag går in och hackar upp den, och importerar den via myphpadmin. Fem filer senare, jävligt mycket kaffe är allt klart, tror jag. Nupps. Får critical error. Löser dom efter lite ftp'ande fram och tillbaka. Nu då tänker jag är väl allt klart. Nej, till min stora sorg saknar jag nu alla svenska tecken. WTF. Ja, ja, livet går vidare och mina forumiter överlever nog, trots allt, alla nya inlägg får det.
Mitt andra och mera kritiska problem är det faktum att man inte kan läsa eller skriva nya privata mess. Där behöver jag er hjälp nu. Nedan kommer fakta som kan vara till hjälp, eller inte.

Adress: http://www.foraldra-jouren.se/forum1
SQL: SQL 40
PHPBB version: 2.0.2.1 (ja, jag vet, men jag vågar just nu inte göra något som kan få forumet att gå ner igen).
Finns det test konto: Japps, skicka ett PM får du uppgifterna.
Felmess när man försöker öppna ett privat mess är:

Could not query private message post information

DEBUG MODE

SQL Error : 1146 Table 'foraldra_jouren.phpbb_privmsgs_text' doesn't exist

SELECT u.username AS username_1, u.user_id AS user_id_1, u2.username AS username_2, u2.user_id AS user_id_2, u.user_sig_bbcode_uid, u.user_posts, u.user_from, u.user_website, u.user_email, u.user_icq, u.user_aim, u.user_yim, u.user_regdate, u.user_msnm, u.user_viewemail, u.user_rank, u.user_sig, u.user_avatar, pm.*, pmt.privmsgs_bbcode_uid, pmt.privmsgs_text FROM phpbb_privmsgs pm, phpbb_privmsgs_text pmt, phpbb_users u, phpbb_users u2 WHERE pm.privmsgs_id = 15943 AND pmt.privmsgs_text_id = pm.privmsgs_id AND pm.privmsgs_to_userid = 110 AND ( pm.privmsgs_type = 0 OR pm.privmsgs_type = 1 OR pm.privmsgs_type = 5 ) AND u.user_id = pm.privmsgs_from_userid AND u2.user_id = pm.privmsgs_to_userid

Line : 240
File : privmsg.php

Gott, tack den gode phpbb guden om vi kan lösa detta!
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support

Inlägg av PazZze »

har du ändrat uppgifter i config.php?
har du ändrat i databasen? (finns typ ett ställe där man ska ändra på, phpbb_config sen server_path typ)
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Enligt min bedömning vid ett besök på sidan så har han gjort det.

Fråga, kan du kontrollera via phpMyAdmin att tabellen som den misslyckas med kom med i flytten?

I ämnet nämner du också problem med åäö, och det brukar bero på att den backupfil du får hem från phpMyAdmin eller liknande i windows byter teckenuppsättning på något skumt sätt.

Har själv råkat ut för det, och lösningen för mig var att öppna filen i någon bra texteditor och ändra kodningen till samma som den nya servermiljön.

Ja, problemet uppstod även när både gamla servern och nya servern såg ut att ha samma kodning... så jag fick det till att det beror windows.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
viewme
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av viewme »

Tjenare gubbar!
Olyckligtvis är jag inte överdrivet bra på varken SQL eller myphpadmin. När jag rotade runt där lite blev det en jävla massa strul och sedan dess har jag nog blivit lite rädd för att sänka forumet igen.

Frågan är då om det finns en möjlighet att fixa så forumiterna kan PM:a varandra vilket är min första prio, Å, Ä och Ö är ingen större grej då alla inlägg som görs idag får det.

Några tankar kring det?
viewme
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av viewme »

Goda, snälla människor här ute som har både kunnande och vetskap. Snälla svara på min post. Jag behöver verkligen få igång vår PM funktion.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

se annan tråd... (starta inte 2 trådar om samma sak)

/marcus

Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

En tråd räcker. Sedan får du nöja dig med ett användarnamn.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Vill påpeka att det inte är 1 användare med två namn, utan 2 olika personer... men de har båda intresse i samma forum.

/marcus - har prata med dem via MSN...

Låst