ja, den kändes lite extra seg... låt det gå ngn dag tills mådnag eller tisdag och kolla om det tar lika lång tid då... för om det gör det så kontakta webhotellet, för phpbb ska det inte spela ngn roll...
Forumet segar och segar.... periodvis går det inte att komma in där.
Spelar ingen roll om man är ensam besökare, tröttnade och mailade
Surftown. De vill att jag skall uppgradera till företag 10 ggr så dyrt
Hej!
Tack för ditt mail.
Vi beklagar att ni upplever driftstörningar. Anledningen till detta är att vi har tusentals kunder, och det är svårt att förhindra eller gissa sig fram till när belastningen blir stor och sen motverka detta utan att det påverkar er. Jag skulle i så fall rekommendera er att uppgradera till Surftown Företag, då ni hamnar på servrar där antalet kunder hålls till ett absolut minimum, för att försäkra att inga driftstörningar sker. Ni får även tillgång till prioriterad support samt telefonsupport.
Önskar ni att uppgradera, gör ni det genom att logga in på My Surftown, och klicka på "Uppgradera till Surftown Företag".
Det kräver att du har tillgång till externa adresser/IP-adresser till databaserna hos Telia.
Vet inte exakt hur Telia ser på saken, men det är vanligt att en del webbhotell kör att man bara kan komma åt databasservrarna från egna IP-adresser. Alltså att man måste ha sin sida på en Telia-server för att komma åt en databas på en Telia-server.
Men som jag skrev, vet inte hur Telia har det med externa anslutningar till databaserna.
/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.
Jag skulle inte sätta pengar på att Telia inte tillhandhåller MySQL på något sätt... att det ingår i de "gratiskonton" man får med sitt bredband håller jag för mycket osäkert... men det finns säkert.
/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.
Saken är ju den att jag har inte lust att lägga en förmögenhet
för att vi är en bunke "kärrringar" som tjattrar. Hade ju ingen
aning om att forumet skulle växa på det sättet som de gjorde.
Blev utslängd från ett annat forum och vi skulle ju bara fortsätta
den tråden ocensurerat...
Hjälper det om jag plockar bort chatten och dylikt, för att det inte
skall sega så mycket?
Marcus, skjut mig inte för det jag föreslår, men vore det inte lämpligt att överväga skaffa ett färdigt gratis forum? Då slipper ni oroa er för serverkonfiguration, hastighet et c.
Vi supportar inte gratis forum, var medveten om det.
Kail skrev:Surftown har uppenbarligen gjort som alla billiga webbhotell, kör för många sajter på samma server och har för liten pipa.
Jag rekommenderar att du skaffar dig ett riktigt webbhotell, ex Doreo.com som phpbb-se.com ligger hos.
Om jag flyttar hemsidan till doreo.com vad behöver jag tänka på ?
Räcker det att köra backup på databasen från adminpanelen ?
(Vill inte riskera att tappa över 4000 inlägg.)
Mods är där ju några... och medlemmarna kan själva ladda upp bilder.
Tycker bara det är lurendrejeri med Surftown allt funkade tills de
uppdaterade i december. Vill HELST inte gynna dom med att uppgradera
till företag för att ha ett fungerande forum.
Som det är nu tröttnar man på alla timeouter
Marcus, jag vet inte hur det står till med ditt webbhotell eller dina kunskaper kring Linux, webbservrar, säkerhet, backuper, och alla konsumenträttsliga frågor så jag kan varken rekommendera eller råda folk från att vända sig till dig. Men det är generellt sett fel att använda detta forum för att aktivt ragga kunder, men det tror jag nog att du vet.
Generallt sett gäller det att ta med sig databasen (gör en databasdump) och ta med eventuella uppladdade filer och avatarer till det nya webbhotellet.