Joomla eller mkportal?
Moderator: Moderatorgrupp
det enda jag har att referera till är phpbb portaler...
jag tycker att joomla är:
svårnavigerat (man hittar inte alla saker udner den menyn man skulle vilja i admingränsnittet)
svårhaterat (ex man måste välja spara eller avbryt om man ändrar en sida (inte bara att gå en sida tillbaka om man ångrar sig))
felkodning (den lyckas göra om mailto: till http://adressen.till/sidan/mailto: så då fungerar inte dessa)
tycker mkt bättre om de phpbb system som jag provat... joomla är HEMSKT svårnavigerat, man hittar inte mkt, och typ kalendern är jättesvår att ändra i... sen mår typ inte joomla + phpbb så bra tillsammans, iaf inte våran... den är lite knasig... så man måste stänga av flera funktioner i phpbb, registering, ändring av lösenord då detta en bart synkas åt joomla -> phpbb och inte tvärt om... detta kanske går att göra om, men vi har iaf itne det så...
DRUPAL
det är precis vad du behöver!
Skriver på en guide för nybörjare:
http://www.jakob-persson.com/myblog/dru ... _lifeforms
På min hemsida kör jag Drupal och phpBB tillsammans.
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Drupal?
Sen är diskussionen ganska livlig i Drupalgänget om det ska satsas på phpBB eller om man ska köra den egna verisonen av forum (som verkar bygga på phpbbkoden). I dagsläget finns det ett halvseriöst hack som länkar ihop användarna av drupal och phpbb men det är inte en fullständig integrering.
Jag misstänker att när man väl fått igång det hela så är det ganska bra och det ger sidan möjlighet att växa då Drupal går att bygga ut ganska rejält.
Re: Drupal?
Inte alls då! Det är superenkelt. Drupal kommer inte färdigt ur lådan även om man kan bygga en ganska funktionell site med core-modulerna.Marten skrev:Har börjat snegla lite på Drupal och tycker det verkar ganska bökigt att installera. Körde fast direkt eftersom alla mappar och filer inte fanns med i nedladdningen av 4.7.3 (som ska vara den senaste).
Öh va? De flesta är eniga om att satsa resurserna på forum-modulen istället för att försöka integrera phpBBs fula kod och jag är på samma linje. Jag kör phpBB på min sajt och det som du hänvisar till som ett hack, phpBB-modulen av Arne Kepp, är faktiskt stabil kod som är extremt smart, och använder sig av Apache mod_rewrite för att göra mycket. Har själv varit nere och rotat i den. Den låter dig integrera phpBB utan att behöva ändra i några filer alls.Marten skrev:Sen är diskussionen ganska livlig i Drupalgänget om det ska satsas på phpBB eller om man ska köra den egna verisonen av forum (som verkar bygga på phpbbkoden). I dagsläget finns det ett halvseriöst hack som länkar ihop användarna av drupal och phpbb men det är inte en fullständig integrering.
Drupal är redan i dag ett av de bästa CMSerna och marknaden exploderar. Det är verkligen rätt sak att satsa på.Jag misstänker att när man väl fått igång det hela så är det ganska bra och det ger sidan möjlighet att växa då Drupal går att bygga ut ganska rejält.
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarna och webdesigners som använder Drupal tycker jag däremot att det låter ganska eniga om att i dagsläget behövs en bättre integrering mellan Drupal och phpBB. Drupals forum är långt efter phpBB i funktion och användarvänlighet och därför vill man hellre använda phpBB.
Hur som helst så fick jag igång en testsajt med Drupal efter lite svett och svordomar och det såg ju bra ut. Dock tycker jag nog att de kan lägga ner lite mer tid på att göra det enkelt att installera, främst då på databasbiten.
Drupal utvecklas också konstant, version 5.0.0 kommer att släppas nu under hösten. Det kontinuerliga arbetet och energin hos projektet är mkt större än hos phpBB, och jag har en del åsikter om varför det är så, men det är en annan diskussion.
Angående användbarhet... "I rest my case", ett forum som tvingar designers att använda tabeller för layout för att fungera hyggligt rankas knappast bra på sådant som användbarhet. Till detta hör gammal markup, bildknappar utan duglig meta-information, font-storlekar satta i pixlar... osv osv
Som det är idag vill jag hellre använda Drupals forum, enda anledningen till att jag använder phpBB är att jag har designat ett flertal teman till phpBB.
Jag tycker Drupal är enkelt att installera, risken med att göra ingångssteget för lätt är att folk senare saknar kunskaper för att klara rent rutinunderhåll av sin Drupalsajt, därför är det bättre att inte förenkla steget utan istället förbättra dokumentationen så att folk tvingas fatta hur det funkar. Drupal är CMSernas Debian som någon sa, inget för wimps alltså, men otroligt kraftfullt.
En öm tå...
I det stora hela så verkar det vara en bra grej det där. Jag tror också att framtiden ligger i större lösningar där möjligheten finns att bygga ut och skräddarsy allt efter som man behöver det. Ska bli intressant att se när 5:an kommer.
Re: En öm tå...
Ja det är kanske sant men jag tycker Drupal får så mycket bad press eftersom folk förväntar sig något annat än vad det faktiskt är. Din kritik verkade lite missriktad då den snarare visade på att du borde ägna mer tid åt att lära dig Drupal än att skaffa dig en åsikt om det för snabbt.Marten skrev:Jag tycker det verkar som att jag trampade dig på en öm tå när jag kritiserade Drupal...![]()
Att lära sig Drupal ordentligt är väl investerad tid eftersom det är så mångsidigt. Jag hade letat efter ett CMS i flera år, ett CMS som faktiskt fungerade, var flexibelt, lätt att anpassa och lätt att designa för och Drupal möter alla behov. Drupal har verkligen potential, och det är inte alltid lätt att se från början men när man börjar få grepp om det inser man hur fantastiskt det är, ja man blir nästan religiös.