ComHem: Installera PhpBB ?
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
ComHem: Installera PhpBB ?
Ska fylla i en massa saker när man installerar PHPBB forumet.
Det jag igentligen vill veta är om någon här kan hjälpa mig att fylla i detta ?
Databasserver värdnamn / DSN:
Ditt databasnamn:
Databas användarnamn:
Databas lösenord:
Prefix för tabeller i databasen: phpbb_
Jag har ComHem http://home.sol.se och som stödjer PHP.
Har någon detta konto och som vet lite om det ? Har skickat förfrågan till comhems kundtjänst och fick följande svar:
Databasnamn: Väljer du själv
Databas användarnamn: Samma som för ditt webb/e-post konto
Databas lösenord: Samma som för ditt webb/e-post konto
Serverport: Standardport för MySQL (3306)
När jag testat detta så fungerar det inte alls. Kan ni komma med tips och förslag hur jag ska fylla i så skulle detta vara en stor hjälp.
Får detta medelande när jag testar allt möjligt:
phpBB : Critical Error
Could not connect to the database
Helt ny och Hoppas på hjälp
- simon_alsen
- Extra aktiv medlem

Tyckte att följande såg lite konstigt ut:
Använder du mySQL eller Access? Om du använder mySQL så tycker jag det låter konstigt att du får välja databasnamn själv. Brukar vanligtvis vara så att du får skicka ett mail till webbhotellet och be dom upprätta en databas åt dig.Databasnamn: Väljer du själv
Hejsansimon_alsen skrev:Är du 100% säker på att du fyllt i rätt uppgifter? Annars kan du testa att skicka ett mail till comhem och be dom att skicka dina uppgifter igen, kanske har du fått fel utav dom.
Tyckte att följande såg lite konstigt ut:Använder du mySQL eller Access? Om du använder mySQL så tycker jag det låter konstigt att du får välja databasnamn själv. Brukar vanligtvis vara så att du får skicka ett mail till webbhotellet och be dom upprätta en databas åt dig.Databasnamn: Väljer du själv
MySQl 3.XX skulle jag använda mig av. Jag har mailat dem en gång till och fick samma svar från annan person. Visst e det skumt. Tycker inte alls om de på ComHem. Tycker inte jag får ut någon support där *arj*. Men finns det kanske någon annan stans där man kan tanka upp sin PhPBB forum som är gratis ? Så struntar jag i ComHem.
Förlåt men jag e helt snurrig när det gäller sånt här.Holger skrev:Du kan säkerligen skapa en egen databas med hjälp av t.ex. phpmyadmin. Har du det på din server?
vad e phpmyadmin ? Nått sånt har jag aldrig sett =O( och skulle inte ha en chans att kunna testa att göra egen *sorry*