Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

sanda
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Inlägg av sanda »

Tjenare, även att jag har ställt in maximala pixlar (90 * 90) för avatarer i ACP så går det ändå att gära så man får större. Testade med en 150 * 150 px och phpBB sa inte ifrån. Hur kan detta komma sig?

EDIT: Ni verkar även ha samma problem här. testade med samma bild http://pagesperso-orange.fr/shearerm4/sigs/testav1.jpg den är 140px bred
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Hmmm... det var underligt....

Detta får det grävas i... återkommer när/om jag hittar en orsak.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
sanda
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av sanda »

gör det, tar bort avataren nu när du sett :)
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Avatarstorleken i phpBB2 kollas bara på avatarer som laddas upp till forumet. Den kollar inte hotlinkade avatarer. phpBB3 gör det.

/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Aha... jag såg aldrig att din avatar som du använde var hotlinkad. Jag såg bara att du hade den både i din "presentation" och som en länk i meddelandet.

Hade jag sett att bilden i din presentation var hotlinkad hade jag kanske också kopplat det... Men jag tycker att poängen med att alls ha dimensionsgränser spelar ut sin roll då, dvs. det hade räckt med filstorlek på uppladdad avatar.

Varför säger jag det nu då? Jo, om man tänker sig att dimensionsgränsen är till för att man som forumadmin ska kunna styra så att inte ens template blir helgalen. Så hjälper det ju inte att bara ha dimensionsgräns på de uppladdade filerna. Säg att jag hotlinkar en bild som är enfärgad GIF-bild på 5000x4000 pixlar... den bilden blir bara 15kB stor... men den täcker skärmen rätt bra.

Detta tycker jag man ska gå vidare med till phpBB.com och rent av lägga in som en bugg. För det kan ställa till det.

/marcus

Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

phpBB2 kollar varken filstorlek eller bildstorlek på hotlinkade avatarer. För att göra det måste forumet oftast hämtat hem filen och kolla.

phpBB3 hämtar hem bilden när man klickar på skicka sina inställningar och ser till att bilden inte är för stor. Men tror inte den heller bryr sig om filstorleken när det är hotlinkat.

/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Bra att phpBB3 kollar dimensionerna, men denna funktion borde man införa på phpBB2 också. (kanske via MOD... :)).

/marcus

Skriv svar