Plocka fram user_id från den inloggade

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Rehn
Medlem
Medlem
Svar: 0

Plocka fram user_id från den inloggade

Inlägg av Rehn »

Jag har tidigare frågat om detta lite OT i en annan tråd, men då jag inte fick något svar som uppfyllde mina förhoppningar försöker jag igen, i en egen tråd den här gången.

När man loggar in på mitt phpBB-forum kommer man inte till index.php, utan till lnstart.php (som alltså inte riktigt hör forumet till). Väl i lnstart.php vill jag att man ska kunna plocka fram user_id från den som just loggat in och hamnat i filen. Hur gör man detta?

Jag har letat som den dåre jag är och hittade i login.php följande:

Kod: Markera allt

$session_id = session_begin($row['user_id'], $user_ip, PAGE_INDEX, FALSE, $autologin, $admin);

// Reset login tries
					$db->sql_query('UPDATE ' . USERS_TABLE . ' SET user_login_tries = 0, user_last_login_try = 0 WHERE user_id = ' . $row['user_id']);

if( $session_id )
					{
						$url = ( !empty($HTTP_POST_VARS['redirect']) ) ? str_replace('&', '&', htmlspecialchars($HTTP_POST_VARS['redirect'])) : "../lnstart.$phpEx"; /*../lnstart istället för index*/
						redirect(append_sid($url, true));
					}
Som ni kanske uppmärksammar finns raden...

Kod: Markera allt

$session_id = session_begin($row['user_id'], $user_ip, PAGE_INDEX, FALSE, $autologin, $admin);
...där det står $row['user_id']. Den redirectar dessutom bara till lnstart om $session_id, vad nu det kan betyda. Det innebär i alla fall att session_id fylls.

Nu när jag är så nära user_id är frågan hur jag får fram den i lnstart.php och kan lagra den i variabeln $authid. Hjälp skulle verkligen uppskattas då det bara är 10 dagar kvar innan projektarbetet ska vara klart. :roll: