Hejsan!
Jag är helt och hållet nybörjare på detta med forumadmin eftersom jag började hjälpa till på "vårt" forum för ett par dar sen. Jag har tidigare varit "vanlig" medlem, men eftersom vår ordinarie webmaster verkar vara långvarigt frånvarande (ligger tydligen på sjukhus), så har jag blivit ombedd att hjälpa till lite med forumet. Vi har blivit överösta med spam, och det är väl egentligen det som är prio ett just nu. Men... jag har "bara" fått tillgång till inloggningsuppgifterna till själva databasen som ligger på forss.se och allt där är för mig rena rama grekiskan... Är det möjligt för mig att ändra min status från "vanlig" medlem till moderator eller site admin från databas-administrations-sidan, eller måste man in på forum-sidan för det...?
Hjälp...
Tack, tack och åter tack!!! Du har just förstört min natt... he he... ;o) Nu blir det till att sitta och rensa spam och diverse ett tag framöver... Skönt att äntligen kunna sätta tänderna i det!
Tack än en gång för hjälpen!!!
Jag ska sätta mig och få en crash course i forum-admin nu i helgen... är ju som sagt helt newbe på det här, så jag har lite att lära. Eftersom vår webmaster har varit frånvarande så länge så är forumet oxå sorgligt dåligt uppdaterat, så jag kommer säkert att behöva installera en drös modifieringar... men... "Det tar sig!", sa pyromanen!
Alla spam är för övrigt borta nu, och även en hel del spam-användare... satt uppe till halv fyra i natt... ha ha... ;o)
Tack igen för hjälpen!
Hmm... jag har en till fråga...
I kolumnen "User active" (i phpMyAdmin) står det antingen "0" eller "1". Står det bara "0" på de användare som inte aktiverat sitt konto, eller? Jag är även nyfiken på kolumnen "User_Lastvisit"... Detta för att kolla vilka användare som faktiskt verkar vara aktiva. Jag gick in i databasen för att kolla detta eftersom jag inte hittar nånstans i forumadmin-panelen där man kan se detta...