Jag har lyckats sätta upp själva forumet och allt verkar fungera.
Jag har laddat hem en mapp med namnet album_v2054 och den innehåller 3 mappar (docs, phpbb_root, scripts) samt en textfil med namnet install.txt.
Jag har också kopierat svenska översättningar som jag hittat på den här siten och lagt i en egen mapp "lang_swedish" i language-mappen.
Behöver några filer editeras före uppladdning till min webbserver?
Var ska filerna ligga i förhållande till forumets filer?
Ska filerna laddas upp enligt den struktur de ligger nu?
Vilka rättigheter ska sättas?
Vilka editeringar behöver jag göra?
Ja, som du förstår begriper jag inte mycket och är mycket tacksamt för den hjälp jag kan få.
Vi börjar med språket: du skriver att du har skapat en mapp kallad lang_swedish endast för fotoalbumet?
Har du inte installerat svenska språket för forumet?
Jag har kopierat in dem i resp fil och lagt dem i en egen mapp i album-mappen (under language).
Detta har ingenting med översätttningen av forumet att göra. Det ligger redan på webben och fungerar som det ska. Kolla via länken nedan om det behövs.
Jo, men du ska lägga språkfilerna i forum-mappen /language/lang_swedish/
Jag har själv installerat albumet ett otal gånger. Jag vet inte om vi snackar förbi varandra, men vi måste reda ut detta ...
Album-mappen har ingen mapp kallad language.
Du kanske menar i phpbb_root som medföljer album_v2054
Nej, då förstår jag och det var rätt. I och för sig hade du kunnat ladda upp språkfilen direkt till servern, men på ditt sätt laddar du upp hela rasket på en gång istället.
Ok.
Börja nu med att öppna filen install.txt
I början nämns vilka phpBB-filer som ska ändras.
Ladda hem dessa från din server och gör dessutom en säkerhetskopia (så att du har dubletter av just dessa filer på din hårddisk).
Ok, i mappen phpbb_root finns en massa filer som du ska ladda upp.
(phpbb_root är den mapp som din config.php ligger i på servern.)
Ladda upp dessa filer nu.
Dessa skriver ej över några förefintliga phpBB-filer!