Ändra färg på Prosilver

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
456Rainman
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2012-11-09 14:37
Svar: 0

Ändra färg på Prosilver

Inlägg av 456Rainman »

Hej,
Riktigt kul att det finns så bra hjälp här!

Installerade för ett tag sedan mitt forum http://hammarbyforum.se och tog prosilver då jag tyckte att den såg väldigt "cleen" ut.

Jag är ingen höjdare på koder men jag förstår lite.

Det jag vill göra är att ändra den blåa färgen som prosilver har, helt till grönt, alternativt ta bort den blåa färgen i headern och ändra den blåa färgen runt trådarna till grön. Har kikat igenom här men har inte hittat någon konkret svar på det. Jag måste också självklart sätta mig in i hur phpbb är uppbyggt så jag förstår logiken.

Sen har jag en annan fråga som jag kanske kan ta direkt här.
http://anglarna.se/forum/ (som också har prosilver) så har dom skapat en ny "box" till höger på startsidan som heter nyheter. Den var inte så jättevacker men är intresserad av att göra samma typ av upplägg. Alltså minska trådarna och klämma in en eller två boxar till höger.

Hoppas att jag inte har varit allt för otydlig.

Tacksam för svar :)
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Ändra färg på Prosilver

Inlägg av Sinom »

Hej!

Det enklaste sättet att ändra färg på prosilver är att gå till ColorizeIt - Välja den stil du vill använda och sen börja ändra färger.

Annars är det prosilver/theme/colours.css som det är man ändrar i.

Den nyheter-boxen som dom har tar information ifrån deras Wordpress sida, har du också en Wordpress sida eller vill du ta nyheter ifrån någon kategori i forumet?

- Sinom
Bild
456Rainman
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2012-11-09 14:37
Svar: 0

Re: Ändra färg på Prosilver

Inlägg av 456Rainman »

Hej,

Tack för svar :)

Om man tar alt 1, så ska man alltså ladda upp en fil som man sen redigerar och sätter tillbaka i ftpn igen?

Jag provade tidigare att radera headerbilden tex från ftp tidigare men det hände ingenting.

Var är det jag ändrar alt 2? Är det i ftpn eller? Jag kan inte öppna den filen från mitt ftp program då jag inte har rätt program. Något tips på bra program som man kan redigera css i som är gratis?

Ja alltså jag tänkte först ock främst på hur jag lägger upp boxen, sen innehållet har jag inte funderat så mycket på, kan vara ett nyhetsflöde från en helt annan sida eller bara länkar till relevanta sidor inom Hammarby.

ha det! :)
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Ändra färg på Prosilver

Inlägg av Sinom »

Alt.1 - Nej. Då jag antar att du använder ett omodifierat prosilver. Gå till sidan och välj stilen prosilver och ändra sedan färgerna till du är nöjd. Detta är en bra grund.

Sen laddar du ner den stilen och lägger upp den på din server via FTP och ersätter alla filer den vill. Om du har redigerat din stil redan, t.ex MODs eller annat så vill du inte göra detta. Då vill du istället ladda ner din stil och sedan ladda upp den på sidan jag länkade och ändra färgerna på din egna stil.

Ang. boxen så skapa en ny tråd för enbart detta. Men du behöver nog veta lite mer vad du vill ha i den.

Innan du gör några ändringar, läs följande:

När man ändrar i filer, vare sig det är .html-filer eller .php-filer så behöver man ett bra textredigeringsprogram.

Vi rekommenderar Notepad++

Följ sedan instruktionerna nedan när du ändrar i dina filer:
  • Logga in på din server med ditt FTP-program och leta reda på och ladda ner den filen du skall ändra.
  • Spara en backup, gör de ändringar du skall göra, och spara sedan din fil.
  • Ladda upp filen på nytt till din server, till samma plats där du fann den och gå sedan till ditt forum.
  • Logga in på Administrationspanel >> Stilar >> Välj Mallar/Teman/Bildpaket för din stil och klicka på Uppdatera!
  • När du är klar, så har du tömt filerna från cachen och kommer se ändringarna nästa gång du går till forumet och tycker på F5.
- Sinom
Bild
456Rainman
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2012-11-09 14:37
Svar: 0

Re: Ändra färg på Prosilver

Inlägg av 456Rainman »

Det var väldigt enkelt att ändra nu när jag skaffade notepad++

Tacksam för all hjälp! Startar en ny tråd angående boxen.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster