Osäker efter spam-attack

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Thian
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-03-31 16:45
Svar: 0

Osäker efter spam-attack

Inlägg av Thian »

Hej!

Jag har fått jättemycket hjälp av att läsa på detta forum under uppstarten av mitt forum, stort tack för det!

Det är så att jag nyligen har haft en spam-attack med flera tusen nystartade trådar.
Jag har raderat alla användare som hade postat spam.
Ändrat lite i rättigheterna, så att nya användare inte kan starta trådar direkt.
Ändrade till Q&A vid registrering och lite andra inställningar, läste en bra tråd här på forumet om hur man minskar spam.

Men min egentliga fråga är:
Hur vet jag att det bara var ett gäng spam-robortar som reggat sig och skapat massa trådar och inte någon typ av intrång?
Hur märker man att man har blivit "hackad" ?

Och den viktigaste frågan:
Behöver jag på något sätt oroa mig att man kan komma åt min dator genom att hacka eller göra intrång i forumet/webbhotellet forumet ligger på ?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Osäker efter spam-attack

Inlägg av Holger »

Om du blir hackad så brukar de lägga en sida "över" din sida/forumet med meddelandet som de vill komma ut med.

Om det bara reggas medlemskonton och skrivs spaminlägg så behöver du inte oroa dig för att du har blivit hackad eller att din dator tas över (om du inte klickar på länkarna förståss)
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Thian
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-03-31 16:45
Svar: 0

Re: Osäker efter spam-attack

Inlägg av Thian »

Tack för svar!

Okej, det verkar bara vara konton och nystartade trådar. Så då är det ju lugnt.

Men jag skulle gärna vilja veta om det finns en risk att någon kan komma åt min dator genom att hacka mitt forum? Är det något man behöver oroa sig för och vidta åtgärder?

Eller är det så att datorn är helt skild från forum-filerna?
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Osäker efter spam-attack

Inlägg av Slacker »

phpBB3 skall vara hacksäker, men om man är på webbhotell kan man bli hackad via säkerhetsbrister i andra konton på samma server. Teoretiskt kan då en hackare placera malware på ditt forum som besökarna laddar ner utan att märka detta. Det du kan göra är att skaffa ett Google webmaster account för då får du mail så fort Google hittar malware i ditt forum. Troligen är risken att detta inträffar väldigt liten. Sedan om phpBB3 blir hackad, så kan man anmäla detta till phpBB3 och ladda upp filer och databas till dem så analyserar de hur hackningen har gått till.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster