Forumbygget...

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Bjornen
Medlem
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 2013-01-03 18:33
Svar: 0

Forumbygget...

Inlägg av Bjornen »

Hej! Jag har nyligen skapat ett forum med Phpbb, men märker ganska fort att jag saknar mycket av de kunskaper som krävs, främst därför att jag är verkligt dålig på kodspråk och informationshantering över internet överlag. Jag har hittat funktionerna för tema och mallar i min admin-panel och likaså för hur jag skapar nya kategorier m.m. Frågan är, vilka kunskaper kommer jag att behöva för att skapa ett ganka enkelt forum? Jag vill t.ex. ändra färgerna, sätta en rejäl rubrik med forumets namn, istället för som nu med Phpbb:s logga och forumnamnet efter. Jag tänker mig att arbetat ska gå långsamt och att jag ska succesivt lära mig på vägen, men vad behöver jag för verktyg? Hur ändrar jag t.ex. texten i det övre textfältet så att det ser ut som jag vill?

Med vänlig hälsning

//Björn
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Forumbygget...

Inlägg av Sinom »

Hej Björn!

Vi har en sektion där vi samlar vanliga frågor & svar här på phpBB-se.com

Där finns en tråd som berör just filredigering - http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=8009

Vilken stil använder du just nu?
Det finns två st standardstilar, den vi har här kallas för prosilver och den andra är subsilver2.

Om du säger vilken stil det handlar om samt hur du vill att slutresultatet skall se ut så skall vi kunna lösa detta :wink:

- Sinom
Bild
Bjornen
Medlem
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 2013-01-03 18:33
Svar: 0

Re: Forumbygget...

Inlägg av Bjornen »

Tack! Jag har ett s.k. FTP-konto i mitt webbhotell, är tanken att jag ska logga in där och ladda ner filer? Jag har prosilver. Jag tror jag lite tog mig vatten över huvudet, trodde det fanns färdiga mallar jag kunde växla mellan och på så vis förändra utseendet, som i wordpress, detta verkar ganska mycket svårare. Men om jag väntar med att ändra i rubriken, som verkar vara det svårste, vilket är lättaste sättet att skaffa mig lite möjligheter att leka med?

Med vänlig hälsning

//Björn
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Forumbygget...

Inlägg av Sinom »

Bjornen skrev:trodde det fanns färdiga mallar jag kunde växla mellan
Det gör det :wink:
Där finns lite att kika igenom.

- Sinom
Bild
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst