Lägga till icon och länk i overall_header

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 2009-07-30 14:51
Svar: 0

Lägga till icon och länk i overall_header

Inlägg av hkkla »

Jag har installerat phpfreechat som jag nu vill ska få en länk precis som Logga ut, Medlemmar och FAQ har i overall headern.

Jag är dock ganska osäker på hur jag ska gå till väga men har hittat detta dokument:
http://www.phpbb.com/kb/article/adding- ... ur-header/

Det första man ska göra är att lägga till en rad i functions.php dom har kallat det för 'U_NAME', är det så att det lika gärna kan kallas 'U_CHAT' om man bara är konsekvent vidare i förloppet? 'U_NAME' är bara en egen benämning på en funktion man skriver i php?

Man kommer dessutom med två förslag beroende på om funktionen man vill anropa ligger onsite eller offsite så att säga.
'U_NAME' => append_sid("{$phpbb_root_path}name.$phpEx"),
eller
'U_NAME' => 'http://www.name.of.website.com/index.$phpEx',

Min chatt ligger i forumrooten phpbb/phpfreechat, om jag ska använda den övre raden skriver jag då denna såhär:
'U_NAME' => append_sid("{$phpbb_root_path}/phpfreechat/index.$phpEx"),

eller är det enklare/bättre att skriva den med hela adressen som det andra exemplet?

Sen ska man fixa med iconen, jag har en icon som jag antar ska laddas upp i valt temas imageset?

Efter det ska man ändra lite i bidi.css

Efter raden
.rtl .icon-search
ska man lägga till
, .rtl .icon-name
där "icon-name" i mitt fall ska vara namet på den icon just jag har?

sedan vara konsekvent i detta i buttons.css och colours.css?

Efter det ska man ändra i overall_header

Efter raden
<li class="icon-faq"><a href="{U_FAQ}" title="{L_FAQ_EXPLAIN}">{L_FAQ}</a></li>
ska man lägga till
<li class="icon-name"><a href="{U_NAME}" title="{L_NAME_EXPLAIN}">{L_NAME}</a></li>
men i mitt fall skulle den till exempel se ut såhär:
<li class="chatt-icon"><a href="{U_CHATT}" title="{L_CHATT_EXPLAIN}">{L_CHATT}</a></li>
Har jag fattat det hela rätt så långt?

Slutligen ska man lägga till lite i language/sv/common.php eftersom mitt forum är på svenska
'NAME' => 'Name',
'NAME_EXPLAIN' => 'View the name page',
men då återigen i mitt fall se ut till exempel såhär:
'CHATT' => 'CHATT',
'CHATT_EXPLAIN' => 'Starta chatten',

Har jag begripit det hela rätt?
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 2009-07-30 14:51
Svar: 0

Re: Lägga till icon och länk i overall_header

Inlägg av hkkla »

Testade detta nu men det fungerade inget bra, visar inte ens ikonen eller länken. Nån som kan vara snäll och peka mej åt rätt håll här? :?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Lägga till icon och länk i overall_header

Inlägg av Kjell »

Det står också:
Finishing up
Lastly, you need to refresh the whole of your prosilver template through the ACP/Styles tab.

Ja, "name" är bara ett exempel.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 2009-07-30 14:51
Svar: 0

Re: Lägga till icon och länk i overall_header

Inlägg av hkkla »

Jo jag rensade all cache.
Jag kom på vad som gjorde det knas, jag har en modd precis där så jag la en rad på ett annat ställe och passade på att lägga till IF S_USER_LOGGED_IN, nu syns bara chat-ikonen när man är inloggad.

Så nu funkar det, fasen va skönt det är när man löser något själv, förvisso med lite dokumentation till hjälp men....

Nu är det lite annat tjafs med chatten som textstorlek och lite rättighetsbekymmer men dom frågorna hör till något annat forum.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Lägga till icon och länk i overall_header

Inlägg av Peetra »

hkkla skrev: Det första man ska göra är att lägga till en rad i functions.php dom har kallat det för 'U_NAME', är det så att det lika gärna kan kallas 'U_CHAT' om man bara är konsekvent vidare i förloppet? 'U_NAME' är bara en egen benämning på en funktion man skriver i php?
Alldeles riktigt. :)
eller är det enklare/bättre att skriva den med hela adressen som det andra exemplet?
Att skriva ut heloa adressen är fel om man vill följa coding guidelines och kan skapa huvudbry om du byter adress på sajten en dag. Jag måste erkänna att jag av bekvämlighet dock ofta använt exempel ett. :oops:
Sen ska man fixa med iconen, jag har en icon som jag antar ska laddas upp i valt temas imageset?
Låter helt rätt, det med.

Efter det ska man ändra lite i bidi.css
Efter raden
.rtl .icon-search
ska man lägga till
, .rtl .icon-name
där "icon-name" i mitt fall ska vara namet på den icon just jag har?
Jeps
sedan vara konsekvent i detta i buttons.css och colours.css?
Jeps
Efter raden
<li class="icon-faq"><a href="{U_FAQ}" title="{L_FAQ_EXPLAIN}">{L_FAQ}</a></li>
ska man lägga till
<li class="icon-name"><a href="{U_NAME}" title="{L_NAME_EXPLAIN}">{L_NAME}</a></li>
men i mitt fall skulle den till exempel se ut såhär:
<li class="chatt-icon"><a href="{U_CHATT}" title="{L_CHATT_EXPLAIN}">{L_CHATT}</a></li>
Har jag fattat det hela rätt så långt?
Jo. Där kan det hända att du hamnar å lägga in nåt skarpt melanslag eller byta lite plats, det blir inte alltid snyggt på första försöket, då man lägger in bilder av lite udda storlek.
Slutligen ska man lägga till lite i language/sv/common.php eftersom mitt forum är på svenska
'NAME' => 'Name',
'NAME_EXPLAIN' => 'View the name page',
men då återigen i mitt fall se ut till exempel såhär:
'CHATT' => 'CHATT',
'CHATT_EXPLAIN' => 'Starta chatten',

Har jag begripit det hela rätt?
ja, ser onekligen ut så! Du skapade alltså en översättning på guiden nu! :D

:D Lägg in det i engelska språkfilen också, annars får de som väljer engelska som språk ett fult {CHATT} istället för fin text.
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 2009-07-30 14:51
Svar: 0

Re: Lägga till icon och länk i overall_header

Inlägg av hkkla »

Men sen blev det knökstopp, dels funkade inte rättigheterna någe bra alls, antingen var alla admin på chatten eller ingen var admin. Det gick inte att föra över rättigheterna från phpBB till chatten. Dessutom blev hela chatten knas i IE, sen tog jag kål på mina hjärnceller när jag försökte ändra en textstorlek, massa css och crap som jag bara inte lyckades få till så den chatten är numera förpassad till papperskorgen.

Jag vet inte hur många olika rena phpbb-moddar och andra chattprogramvaror jag har provat nu. Nån som har förslag?

Det får bli nån web-irc-mojäng istället nu tror jag.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Lägga till icon och länk i overall_header

Inlägg av Peetra »

Jag har testkört http://www.phpbb.com/customise/db/mod/m ... w_version/ lokalt med success. Den installerade dessutom med AutoMOD RC, om inte helt smärtfritt så iallafall nästan. Tog typ 20 minuter att installera å konfigurera behörigheterna å testa. Tyvärr så är det lite segt med servern den är tänkt att användas på, så jag har inte fått ut den live, eftersom jag misstänker databas-hum med forumet och inte vågar göra några databasoperationer ifall jag sku hamna å lägga in backup, vilket tog en hel natt förra gången med den servern.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster