RSS på svenska?

Frågor kring översättning av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Underkategorier finns för MODdar m.m.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp, Översättningsgrupp

Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

Kommande version av phpBB (3.0.6) innehåller General Syndication Feeds, dvs RSS, jag tänkte översätta det med RSS flöde eller så. Vad tycker ni?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Kjell »

Skrattar lite, ja allas flöden :D

Har inte tittat på 6:an, men så många rader kan det inte vara tycker jag så där spontant, så det skulle nog vara bra med översättning av den.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

Det är ganska många rader. Jag hade mycket mindre klart före 3.0.6 RC nu än förra gången å alla nya grejer gör att det är flera rader att översätta, så jag sitter här och petar.

ok, varför skrattar du, blir flöde helt fel enligt digdå? Det är ju det som RSS handlar om trodde jag. Bild Jag använder inte RSS själv, så det är därför jag frågar.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Kjell »

Peetra skrev:tänkte översätta det med RSS flöde
Trodde inte lite humor skulle bli en stor fråga, men Okey då, här kommer en förklaring, om man använder själva RSS flödet som översättare, exempelvis DagensNyheter så kommer det se illa ut i översättningen, men en massa nyheter istället för strängar som översätts i koden.... det var inte meningen att förstöra tråden... ska sluta med min humor...
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
AMD
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 2009-02-18 16:00
Svar: 0

Re: RSS på svenska?

Inlägg av AMD »

RSS-flöde är bra tycker jag. Jag har själv översatt "Syndicate" till RSS-flöden (ja det är två stycken) för portalen som jag använder till mitt forum.

//AMD
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Marcus »

För att hårklyva lite:

RSS är en typ av Syndikat... har inte tittat närmare på General Syndication Feeds, så jag vet inte om man avser något mer än RSS.

"General" antyder ju det. ;-)

Men tills jag vet annat, så är nog RSS-flöde det bästa.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Kail »

RSS-flöde är den vanligaste benämningen och den folk förstår.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

Ojdå, nu är jag lite vilsen. General Syndication Feeds settings är nu Inställningar för RSS men så talar den om olika ATOM feeds, så då kanske det är fel? Här är det mesta av ACPs RRS-grejs, som det är i nuvarande läge, med bild. Skulle ju vara roligt att få det så rätt som möjligt från början. :D

EN

Kod: Markera allt

	'ACP_FEED_MANAGEMENT'				=> 'General Syndication Feeds settings',
	'ACP_FEED_MANAGEMENT_EXPLAIN'		=> 'This Module makes available various ATOM Feeds, parsing any BBCode in posts to make them readable in external feeds.',

	'ACP_FEED_ENABLE'					=> 'Enable Feeds',
	'ACP_FEED_ENABLE_EXPLAIN'			=> 'Turns on or off ATOM Feeds for the entire board.<br />Disabling this switches off all Feeds, no matter how the options below are set.',
	'ACP_FEED_LIMIT'					=> 'Number of items',
	'ACP_FEED_LIMIT_EXPLAIN'			=> 'The maximum number of feed items to display.',

	'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS'			=> 'Enable overall forums feed',
	'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS_EXPLAIN'	=> 'This feed displays the latest posts from all forums topics.',
	'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS_LIMIT'		=> 'Number of items per page to display in the forums feed',

	'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC'			=> 'Enable overall topics feed',
	'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC_EXPLAIN'	=> 'Enables the “All Topics” feed',
	'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC_LIMIT'		=> 'Number of items per page to display in the topics feed',
	'ACP_FEED_FORUM'					=> 'Enable Per-Forum Feeds',
	'ACP_FEED_FORUM_EXPLAIN'			=> 'Single forum new posts.',
	'ACP_FEED_TOPIC'					=> 'Enable Per-Topic Feeds',
	'ACP_FEED_TOPIC_EXPLAIN'			=> 'Single topics new posts.',
	'ACP_FEED_NEWS'						=> 'News Feeds',
	'ACP_FEED_NEWS_EXPLAIN'				=> 'Pull the first post from these forums. Select no forums to disable news feed.<br />Select multiple forums by holding <samp>CTRL</samp> and clicking.',

SV

Kod: Markera allt

	'ACP_FEED_MANAGEMENT'				=> 'Inställningar för RSS',
	'ACP_FEED_MANAGEMENT_EXPLAIN'		=> 'Denna modul tillgängliggör olika Atom flöden och parsar all BBCode i inlägg till läsbara i externa flöden.',

	'ACP_FEED_ENABLE'					=> 'Använd flöden',
	'ACP_FEED_ENABLE_EXPLAIN'			=> 'Slår på och av Atom flöden för hela forumet.<br />Slå av detta för att åsidosätta alla flöden, utan att se till inställarna under.',
	'ACP_FEED_LIMIT'					=> 'Antal artiklar',
	'ACP_FEED_LIMIT_EXPLAIN'			=> 'Maksimalt antal artiklar att visa i flödet.',

	'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS'			=> 'Slå på globalt kategoriflöde',
	'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS_EXPLAIN'	=> 'Detta flöde visar det senaste inlägget från  trådar i alla kategorier.',
	'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS_LIMIT'		=> 'Antal artiklar att visa per sida i kategoriflödet',

	'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC'			=> 'Slå på globalt inläggsflöde',
	'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC_EXPLAIN'	=> 'Slår på “Alla trådar” flödet',
	'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC_LIMIT'		=> 'Antal artiklar att visa per sida i trådflödet',
	'ACP_FEED_FORUM'					=> 'Slå på flöde per kategori',
	'ACP_FEED_FORUM_EXPLAIN'			=> 'Nya inlägg i enstaka kategorier.',
	'ACP_FEED_TOPIC'					=> 'Slå på flöde per tråd',
	'ACP_FEED_TOPIC_EXPLAIN'			=> 'Nya inlägg i enstaka trådar.',
	'ACP_FEED_NEWS'						=> 'Nyhetsflöden',
	'ACP_FEED_NEWS_EXPLAIN'				=> 'Ta det första inlägget från dessa kategorier. Välj Inaktiverat överst på denna sida för att slå av nyhetsflödet.<br />Använd kombinationen <samp>CTRL</samp> + musklick för att markera och välja fler än en kategori.',
Bilagor
RSS.PNG
RSS.PNG (55.79 KiB) Visad 46760 gånger
AMD
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 2009-02-18 16:00
Svar: 0

Re: RSS på svenska?

Inlägg av AMD »

Min variant:

Kod: Markera allt

       'ACP_FEED_MANAGEMENT'            => 'Inställningar för RSS-flöden',
       'ACP_FEED_MANAGEMENT_EXPLAIN'      => 'Denna modul möjliggör olika Atomflöden och tar ut satsdelarna för all BBCode i inläggen och gör dem läsbara i externa flöden.',

       'ACP_FEED_ENABLE'               => 'Använd flöden',
       'ACP_FEED_ENABLE_EXPLAIN'         => 'Aktiverar och inaktiverar Atomflöden för hela forumet.<br />Inaktivera detta för att åsidosätta alla flöden, oavsett inställningarna nedan.',
       'ACP_FEED_LIMIT'               => 'Antal artiklar',
       'ACP_FEED_LIMIT_EXPLAIN'         => 'Maximalt antal artiklar att visa i flödet.',

       'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS'         => 'Aktivera globalt kategoriflöde',
       'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS_EXPLAIN'   => 'Detta flöde visar det senaste inlägget från trådar i alla kategorier.',
       'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS_LIMIT'      => 'Antal artiklar att visa per sida i kategoriflödet',

       'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC'         => 'Aktivera globalt inläggsflöde',
       'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC_EXPLAIN'   => 'Aktivera “Alla trådar”-flödet',
       'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC_LIMIT'      => 'Antal artiklar att visa per sida i trådflödet',
       'ACP_FEED_FORUM'               => 'Slå på flöde per kategori',
       'ACP_FEED_FORUM_EXPLAIN'         => 'Nya inlägg i enstaka kategorier.',
       'ACP_FEED_TOPIC'               => 'Aktivera flöde per tråd',
       'ACP_FEED_TOPIC_EXPLAIN'         => 'Nya inlägg i enstaka trådar.',
       'ACP_FEED_NEWS'                  => 'Nyhetsflöden',
       'ACP_FEED_NEWS_EXPLAIN'            => 'Tar det första inlägget från dessa kategorier. Välj inga forumkategorier här om du inte vill använda dig av nyhetsflöden.<br />Använd kombinationen <samp>CTRL</samp> + musklick för att markera och välja fler än en kategori.',
//AMD
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: RSS på svenska?

Inlägg av PazZze »

kör man google translate på första (ACP_FEED_MANAGEMENT) så blir meningen "Allmänna syndikeringsinmatningar inställningar" (och lite bättre svenska: "Allmänna inställningar för syndikeringsinmatning")
fast det hör väl inte till saken..

AMDs version är bättre, Slå på låter fel, aktivera är bättre, så dennes version + desas ändringar tycker jag låter bättre
'ACP_FEED_MANAGEMENT' => 'Inställningar för flöden',
RSS kanske inte hör hemma där som sagt, men antingen bara flöden, eller RSS-flöden

'ACP_FEED_MANAGEMENT_EXPLAIN' => 'Denna modul möjliggör olika Atom-flöden och gör om all BBCode i ett inlägg så att den blir läsbar i externa flöden.'
Tyckte den andra översättningen innehöll skum svenska

'ACP_FEED_LIMIT_EXPLAIN' => 'Maximalt antal poster som visas i flödet.',
att -> som, smaksak kanske bara.. artiklar -> poster
'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS_EXPLAIN' => 'Detta flöde visar de senaste inläggen från trådar i alla kategorier.',
det -> de, inlägget -> inläggen

'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS_LIMIT' => 'Antal poster att visa per sida i kategoriflödet',
'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC_LIMIT' => 'Antal poster att visa per sida i trådflödet',

Artiklar är fel ord, poster använder drupal, så varför inte köra på det..

'ACP_FEED_FORUM' => 'Aktivera flöde per kategori',
missat en slå på

'ACP_FEED_NEWS_EXPLAIN' => 'Tar det första inlägget från dessa kategorier. Välj inga kategorier för att avaktivera nyhetsflödet.<br /> Välj flera kategorier genom använda kombinationen <samp>CTRL</samp> + musklick.';
Liten annan form på slutsaken, nyhetsflöden -> nyhetsflödet

Kod: Markera allt

       'ACP_FEED_MANAGEMENT'            => 'Inställningar för flöden',
       'ACP_FEED_MANAGEMENT_EXPLAIN'      => 'Denna modul möjliggör olika Atom-flöden och gör om all BBCode i ett inlägg så att den blir läsbar i externa flöden.'
       'ACP_FEED_ENABLE'           => 'Använd flöden',
       'ACP_FEED_ENABLE_EXPLAIN'         => 'Aktiverar och inaktiverar Atomflöden för hela forumet.<br />Inaktivera detta för att åsidosätta alla flöden, oavsett inställningarna nedan.',
       'ACP_FEED_LIMIT'           => 'Antal artiklar',
       'ACP_FEED_LIMIT_EXPLAIN'         => 'Maximalt antal poster som visas i flödet.',

       'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS'         => 'Aktivera globalt kategoriflöde',
       'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS_EXPLAIN'   => 'Detta flöde visar de senaste inläggen från trådar i alla kategorier.',
       'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS_LIMIT'      => 'Antal poster att visa per sida i kategoriflödet',

       'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC'         => 'Aktivera globalt inläggsflöde',
       'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC_EXPLAIN'   => 'Aktivera “Alla trådar”-flödet',
       'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC_LIMIT'      => 'Antal poster att visa per sida i trådflödet',
       'ACP_FEED_FORUM'               => 'Aktivera flöde per kategori',
       'ACP_FEED_FORUM_EXPLAIN'         => 'Nya inlägg i enstaka kategorier.',
       'ACP_FEED_TOPIC'           => 'Aktivera flöde per tråd',
       'ACP_FEED_TOPIC_EXPLAIN'         => 'Nya inlägg i enstaka trådar.',
       'ACP_FEED_NEWS'              => 'Nyhetsflöden',
       'ACP_FEED_NEWS_EXPLAIN'            => 'Tar det första inlägget från dessa kategorier. Välj inga kategorier för att avaktivera nyhetsflödet.<br /> Välj flera kategorier genom använda kombinationen <samp>CTRL</samp> + musklick.';
Senast redigerad av PazZze den 2009-09-15 14:49, redigerad totalt 6 gång.
Anledning: hittade lite fler
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

Tack ska ni ha, nu har jag minsann att grubbla på. :D

Jag satt och väntade på att någon skulle reagera på ordet artikel. 8) Det tog många ögonpar före reaktion, så är det då helt fel?
Jag tror vi ska hålla oss till trådar och inlägg i phpBB, om vi skippar ordet artikel helt, att introducera poster nu känns som att splittra översättningen? :)

Atomflöde är ett ord. *nickar*

Orsaken till att den första strängen ( 'ACP_FEED_MANAGEMENT' => 'Inställningar för RSS', ) i min version är, som den är ligger i att samma sträng anv'nds till vänster också och jag tyckte det såg snyggt ut, men vi får väl ta till ordet RRS-flöde. :) Jag tycker inte om bindestreck, kan man skriva RSSflöde? Nämen, ish vad skumt det ser ut. :shock:

Får fundera mer senare, måste ju äta också. ;)
AMD
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 2009-02-18 16:00
Svar: 0

Re: RSS på svenska?

Inlägg av AMD »

Eftersom "RSS" är en förkortning måste det till ett bindestreck om man ska lägga till ordet "flöden". Alltså RSS-flöden.
Förutom vid avstavning används bindestreck alltid i sammansättningar med siffror samt normalt i sammansättningar med förkortningar eller bokstäver:

10-millilitersbägare, 70-talet

e-post, m-politiker, AVS-länderna


http://publications.europa.eu/code/sv/sv-4100409sv.htm

Ett annat bra exempel är annars "AMD-processorer". ;)

//AMD
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

Eftersom "RSS" är en förkortning måste det till ett bindestreck om man ska lägga till ordet "flöden".
Det var därför det såg så skumt ut! :D
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

Nu tror jag det duger åt oss. :)

Kod: Markera allt

// Feeds

$lang = array_merge($lang, array(
	'ACP_FEED_MANAGEMENT'				=> 'Inställningar för RSS-flöden',
	'ACP_FEED_MANAGEMENT_EXPLAIN'		=> 'Denna modul tillgängliggör olika Atomflöden och gör om all BBCode i inlägg så att de kan läsas i externa flöden.',

	'ACP_FEED_ENABLE'					=> 'Använd flöden',
	'ACP_FEED_ENABLE_EXPLAIN'			=> 'Aktiverar och inaktiverar Atomflöden för hela forumet.<br />Inaktivera detta för att slå av alla flöden, oavsett inställningarna nedan.',
	'ACP_FEED_LIMIT'					=> 'Antal inlägg',
	'ACP_FEED_LIMIT_EXPLAIN'			=> 'Maksimalt antal inlägg att visa i flödet.',

	'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS'			=> 'Aktivera globalt kategoriflöde',
	'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS_EXPLAIN'	=> 'Detta flöde visar de senaste inläggen från trådar i alla kategorier.',
	'ACP_FEED_OVERALL_FORUMS_LIMIT'		=> 'Antal inlägg att visa per sida i kategoriflödet',

	'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC'			=> 'Aktivera globalt inläggsflöde',
	'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC_EXPLAIN'	=> 'Aktiverar “Alla trådar” flödet',
	'ACP_FEED_OVERALL_TOPIC_LIMIT'		=> 'Antal inlägg att visa per sida i trådflödet',
	'ACP_FEED_FORUM'					=> 'Aktiverar flöde per kategori',
	'ACP_FEED_FORUM_EXPLAIN'			=> 'Nya inlägg i enstaka kategorier.',
	'ACP_FEED_TOPIC'					=> 'Aktivera flöde per tråd',
	'ACP_FEED_TOPIC_EXPLAIN'			=> 'Nya inlägg i enstaka trådar.',
	'ACP_FEED_NEWS'						=> 'Nyhetsflöden',
	'ACP_FEED_NEWS_EXPLAIN'				=> 'Ta det första inlägget från dessa kategorier. Välj inga kategorier för att avaktivera nyhetsflödet.<br />Använd kombinationen <samp>CTRL</samp> + musklick för att markera och välja fler än en kategori.',

	'ACP_FEED_GENERAL'					=> 'Inställningar för flöden',

	'ACP_FEED_ITEM_STATISTICS'			=> 'Inläggsstatistik',
	'ACP_FEED_ITEM_STATISTICS_EXPLAIN'	=> 'Visar individuell statistik i inläggsflödet. <br />(inläggsförfattare, tid, svar, antal gånger visat)',
	'ACP_FEED_EXCLUDE_ID'				=> 'Exkludera dessa kategorier',
	'ACP_FEED_EXCLUDE_ID_EXPLAIN'		=> 'Innehållet från dessa kategorier  <strong>kommer inte att ingå i flöden.</strong>. Välj ingen kategori för att använda inlägg från alla kategorier.<br />Använd kombinationen <samp>CTRL</samp> + musklick för att markera och välja (avvälja) fler än en kategori.',
));
AMD
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 2009-02-18 16:00
Svar: 0

Re: RSS på svenska?

Inlägg av AMD »

Det ser bra ut Peetra, förutom "Maksimalt" som stavas "Maximalt". :)

//AMD
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster