Sida 1 av 1
Genomsnittsförbrukning
Postat: 2009-01-03 17:26
av Holger
Hej!
Jag skulle vilja erbjuda mina medlemmar en funktion där de kan ange körtid i timmar och tankfyllning i liter och som sedan spottar ut en genomsnittsförbrukning (nollställbar) i profilen och i avatarområdet.
Vore det svårt att fixa?
/Holger
Edit: det ska alltså läggas till hela tiden, inte bara räkna ut genomsnittet för just den tankfyllningen!
Re: Genomsnittsförbrukning
Postat: 2009-01-04 04:24
av tumba25
Det är ju enkel matematik så det är inte så avancerat.
Ska det bara plusas på timmar och liter hela tiden? Det vore ganska tjusigt om man dessutom fick en snittförbrukning per månad eller vecka.
Re: Genomsnittsförbrukning
Postat: 2009-01-04 11:44
av Holger
Jaaaaaaa, det vore tjusigt! Med diagram! LOL!
Men per månad eller vecka kanske inte bör visas förrän efter ett tag eftersom det inte är meningsfullt förrän efter tredje-fjärde tankningen! Eller?
Det handlar om traktorer och grävmaskiner/grävlastare i mitt fall!
Re: Genomsnittsförbrukning
Postat: 2009-01-04 13:42
av tumba25
Jag kallar såna gemensamt för lastmaskiner. Och jag vet att det är såna det handlar om.
Veckoförbrukningen efter en tankning är ju inte speciellt intressant. Men det kräver att man fyller i varje tankning.
Man kan ju se hur mycket mer soppa det går åt när det är semestervikarien som kör.

Re: Genomsnittsförbrukning
Postat: 2009-01-04 16:38
av Holger
Ja, det snackas mycket om förbrukning idag ... därför vore det extremt intressant för våra medlemmar.
Och jag tror att en sådan modd skulle intressera många. Det finns ju en mängd bilforum där ute ...
Re: Genomsnittsförbrukning
Postat: 2009-01-07 10:55
av Holger
Tror du det är något som kan fixas?
Är det något jag kan fixa själv?

Re: Genomsnittsförbrukning
Postat: 2009-01-07 11:46
av tumba25
Klart det går att fixa. Om du kan fixa det själv vet jag inte, det beror ju på dina kunskaper.
Du behöver minst två fält till i phpbb_users user_hours och user_liters. Sätt dom som mediumint.
Du får sätta till dom bland profilfälten i UCP. Och lägga till dom i ucp.php eller vad den heter på 2'an.
Sen är det enkelt att räkna. Vill du ha liter per timme så dividerar du litrarna med timmarna. Vill du ha timmar per liter gör du tvärsom. Eller så ska det vara tvärsom, hmm.
Sen gör du uträkningen på lämpliga ställen där det ska visas. Ex.
Kod: Markera allt
'CONSUMPTION' => $userdata['user_liters'] / $userdata['user_hours'],
där stilmallsvariablerna skapas.
Och så {CONSUMPTION} på lämpligt ställe i någon tpl-fil med lite html av något slag runt omkring.
Re: Genomsnittsförbrukning
Postat: 2009-01-07 11:49
av Holger
Men jag måste ju addera varje gång något matas in ...
Phu ... n00b som man är!
Re: Genomsnittsförbrukning
Postat: 2009-01-07 12:38
av tumba25
När du hämtar värdet i profile.php så plussar du samtidigt med det som fanns innan.
Något i stil med...
Kod: Markera allt
if(isset($_POST['consumption']))
{
$user_liters = (int)($_POST['user_liters'] + $userdata['user_liters']);
}
Fast du kanske ska kolla om värdet i $_POST['user_liters'] är noll också ifall någon vill tömma och börja om.
Sen samma för $_POST['user_hours']
Re: Genomsnittsförbrukning
Postat: 2009-01-07 13:42
av Holger
Jag har Custom Profile Fields modden installerad.
Skulle jag kunna skapa fälten med den?
Sedan behöver jag ju bara göra uträkningen.
Edit: nä, det går ju inte eftersom jag då inte kan plussa ihop ...
Re: Genomsnittsförbrukning
Postat: 2009-01-07 13:55
av Holger
Hm, alltså
1) jag skapar två nya fält i databasen, user_liter och user_timmar
2) i usercp_register.php måste jag definera två nya fält när editprofile används
Dessutom måste jag kolla om 0 matas in (nollställning) och nya värden bearbetas med t.ex.
Kod: Markera allt
if(isset($_POST['consumption']))
{
$user_liters = (int)($_POST['user_liters'] + $userdata['user_liters']);
}
3) i usercp_viewprofile.php och i viewtopic.php använder jag
Kod: Markera allt
'CONSUMPTION' => $userdata['user_liters'] / $userdata['user_hours'],
och i viewtopic_body.tpl och profile_view_body.tpl
Re: Genomsnittsförbrukning
Postat: 2009-01-07 14:41
av tumba25
Ja, något sådant. I tpl-filerna krävs lite html för att positionera texten. Och kanske
Kod: Markera allt
$lang['Liter'] = 'Liter';
$lang['Timmar'] = 'Timmar';
i dina olika språkfiler.