Allmän säkerhet

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Paul
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2003-08-06 02:09
Svar: 0
Ort: Stockholm

Allmän säkerhet

Inlägg av Paul »

Jag har en ny stationär dator. Jag har en ny bärbar. Jag har ett wlan. Jag äger Norman Firewall. Min lina är en chello 768kpbs

Hur stor är risken att jag utsätts för intrång i mitt wlan?

Man brukar ju smånojja angående det här tjatet om att folk hackar in sig i ens datorer och tjaffs. Gäller det bara trojaner? Laddar aldrig ned saker jag inte litar på till 100%. Eller kan folk få för sig att vara elaka mot mig utan anledning, och lyckas?

Min fråga: finns det anledning till oro?

/datanörd i själen, men inte i kroppen och sinnet
Tack för att ni finns! :D
Gud
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 2003-06-03 14:37
Svar: 0
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Gud »

problemet med wlan är att det är osäkert. Vilken idiot som helst kan koppla upp sig på ditt LAN och surfa. Hur stor risk det är beror mest på vad du bor. Ifall du bor i en storstad(dvs Stockholm :P) så är risken relativt stor att någon "wardrivar" i området där du har ditt wlan och på så sätt kan surfa gratis. ;)
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Jepp, och WLAN-kryptering suger fortfarande. Man kan sniffa paket och räkna ut nyckeln.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
linc
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2003-07-31 21:01
Svar: 0
Ort: Skåneland
Kontakt:

Inlägg av linc »

En annan lösning är ju att köra vlan över wlan och enbart tillåta kommunikation från vissa macadresser. Iofs ingen 100%-ig lösning det heller. :/
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst