Sida 1 av 1

Uppgradering

Postat: 2006-01-02 15:44
av rolfcson
Vad händer med alla "moddar", "fixar" o.d som man lagt in om man uppgraderar från 2.0.18 till 2.0.19 ? Är det värt besväret att eventuellt behöva lägga in dem igen ?

/Rolf

Postat: 2006-01-02 19:07
av MN
Alla moddar försvinner ju om man skriver över de gamla filerna från 2.0.18 med de nya för 2.0.19. Därför måste man då lägga in dem på nytt. Om det är värt besväret kan jag inte svara på, det beror på hur många moddar du har lagt in...

Kan bara tala ur egen erfarenhet, för jag har otroligt mycket moddar installerade, plus att jag lagt till egna funktioner i koden också. För mig vore det alltför jobbigt att lägga in allting på nytt varje gång. Jag ser istället till att kommentera noggrannt i koden där jag lagt in moddar och förändringar, skriver "//modd x" och sedan "//slut på mod" eller liknande före och efter varje. Sedan använder jag ett jämförelseprogram för filer (winmerge) så jag kan se var koden skiljer sig. Jag genomgår följande steg varje uppdatering:

- Laddar ned uppgraderingen i form av "changed files only"
- Jämför fil för fil av de nya med mina gamla, kodsnutt för kodsnutt, och jag hoppar över att ändra skillnader som består i de moddar jag lagt till. Programmet markerar endast koden där det skiljer sig mellan min kod och uppgraderingen, så jag behöver inte kolla hela koden :wink:
- Laddar upp de ändrade filerna till forumet
- Laddar upp databasuppdateringen upgrade_to_latest.php
- Testar forumet och hoppas alla moddar fortfarande funkar

Detta fungerar rätt bra, nu när jag fått in rutin på uppdateringen. Och hittills har moddarna fungerat som de ska (peppar peppar ta i trä...). Men detta tar en hel del tid, tycker man inte det är kul att labba med det vet jag inte om det är värt att ha en massa moddar .

/MN

Postat: 2006-01-02 19:44
av rolfcson
MN skrev:Alla moddar försvinner ju om man skriver över de gamla filerna från 2.0.18 med de nya för 2.0.19. Därför måste man då lägga in dem på nytt. Om det är värt besväret kan jag inte svara på, det beror på hur många moddar du har lagt in...
Det är väl iofs inte så många. Men det verkar så krångligt att jag nog avstår att uppgradera, åtminstone till vidare.

Tack för ett mycket utförligt svar.

/Rolf

Postat: 2006-01-02 21:41
av MN
Det var så lite så :wink:

Men om du inte har så många moddar, så kanske du vet vilka filer som du har "moddat" i? För den nya uppgraderingen påverkar inte alla filer, har du tur så är de som är ändrade inte samma som de du pillat med. Och då kan du skriva över dem utan att något försvinner. Om du laddar ned "changed files only"-varianten så ser du iaf vilka filer de ändrat på.

Bara ett tips...

/MN

Postat: 2006-01-03 00:57
av dallas
Tycker allt att du skall uppgradera...
det är inte så märkfärdigt att uppgradera även om du har MODdar installerade och idetta fallat säkert lättare än att MODda om.

det är nog så att du skall ladda ner
phpBB 2.0.19 Code Changes
http://www.phpbb.com/downloads.php#latest
och inte "changed files only" som nämdes tidigare

och där finns filen
phpBB 2.0.18 to phpBB 2.0.19.txt
där det står ändringar du behöver göra

Här är filerna du behöver ändra
och databasuppdateringsfilen.

Installation Level: Easy
## Installation Time: 5-10 Minutes
## Files To Edit:
## admin/admin_board.php
## admin/admin_db_utilities.php
## admin/admin_disallow.php
## admin/admin_ranks.php
## admin/admin_styles.php
## admin/admin_users.php
## admin/admin_words.php
## admin/index.php
## includes/bbcode.php
## common.php
## includes/functions.php
## includes/functions_post.php
## includes/usercp_confirm.php
## includes/usercp_register.php
## language/lang_english/lang_admin.php
## language/lang_english/lang_main.php
## login.php
## privmsg.php
## templates/subSilver/admin/board_config_body.tpl
## templates/subSilver/admin/index_body.tpl
##
## Included Files: install/update_to_latest.php

så ladda du hem.... :wink:


dallas

Postat: 2006-05-20 12:08
av johanlundin88
Om man har 2.0.17 och vill uppgradera genom Code Changes till 2.0.20..
Finns det någon phpBB 2.0.17 to phpBB 2.0.20.txt ?

Postat: 2006-05-20 13:07
av approximativ
Jag tror att man får vara beredd på att det tar tid med uppgraderingar om man har en massa moddar, och då tror jag att "code changes" är det lättaste alternativet. Det är nog också minst risk att man missar något.

Postat: 2006-05-20 13:20
av Kail
På tungt moddade forum kör jag Code Changes och EasyMOD men jag brukar alltid bli tvungen att göra manuella ändringar. Jag gillar inte MODdar alls om jag ska vara ärlig, har försökt lobba för det system som ex Drupal använder som är enklare och smidigare, gör att man slipper ändra i PHP-koden.

Postat: 2006-05-21 22:44
av johanlundin88
Jag vet inte alls hur många modar jag har, kanske är det bara en.. Hur är det med hacks, försvinner dessa? Ändringar i den svenska översättningen blir väll kvar? Smilies som man lagt upp?

Postat: 2006-05-21 22:52
av approximativ
Det enda som egentligen ändras är koder i vissa filer och/eller några nya filer. Du tar ju inte bort hela forumet och laddar upp ett helt nytt. Allt beroende på hur pass stor uppdatering det handlar om.

Postat: 2006-05-22 09:37
av Holger
Du hittar alla enstaka uppdateringar här:
http://www.phpbbhacks.com/forums/viewforum.php?f=34

Hacks och moddar KAN försvinna om du bara kopierar över de nya filerna utan att ta hänsyn till din ändringar.
Om du HAR moddar bör du uppdatera manuell enligt ovan.