Sida 1 av 2

Byta språket...........

Postat: 2005-10-27 13:51
av Netstamps
Hej!

Vill byta språket från Engelska till Svenska. Lite osäker på hur jag skall göra. Vilken av dessa språkfiler skall jag ladda hem? Finns det någon beskrivning på svenska hur jag skall göra? Lite osäker då jag är dålig på Engelska.

Tacksam för hjälp

Postat: 2005-10-27 14:32
av Holger
Hej!

Ladda hem dessa filer:
http://www.phpbb.com/files/releases/lan ... wedish.zip
http://www.phpbb.com/files/releases/lan ... wedish.zip

Packa upp ZIP-filerna.
Lägg innehållet (PHP- och TPL-filerna) i lang_swedish.zip i en mapp som du kallar
language/lang_swedish

Lägg innehållet i subsilver_swedish.zip i en mapp som du kallar
templates/subSilver/images/lang_swedish


Nu borde du ha två mappar i "language" och två mappar i "templates/subSilver/images":


language/lang_english
language/lang_swedish

och
templates/subSilver/images/lang_english
templates/subSilver/images/lang_swedish

I ACPn kan du nu ställa in ett standardspråk för hela forumet. I varje användares profil kan dessutom avvikelser ställas in om en användare nu vill använda engelska i alla fall.

Edit: om du inte vill erbjuda engelska överhuvudtaget så kan du radera de båda mapparna!
Fråga: har du lagt in moddar än?
I så fall måste du koll aom dessa moddar även lagt till information till de engelska språkfilerna. Detta måste du även lägga till i de svenska språkfilerna!

Tackar

Postat: 2005-10-27 14:45
av Netstamps
Tackar för den utförliga anvisningen. Skall göra efter instruktion, hinner först på måndag. Hoppas att jag får återkomma om det inte skulle funka.

Postat: 2005-10-27 14:55
av Holger
Naturligtvis! :-)

Postat: 2005-11-01 20:10
av Spidey
Hej,

För mig funkade det inte alls att få forumet på svenska.

Gjorde precis som i dina anvisningar, men vad är egentligen
"ACPn"? Är det samma sak som "Configuration"?
Jag har gjort fel någonstans, eftersom jag inte kan välja svenska i "Configuration/Default Language". Men var? :(

Tack på förhand.

Postat: 2005-11-01 20:24
av Joakim
ACP står för AdminControlPanel. Administrationspanelen alltså.
Gå in där och sen väljer du Configuration under Generell admin, som det heter på svenska. Vet inte riktigt vad det står i den engelska versionen. Där hittar du iaf defaultspråket...

Postat: 2005-11-01 20:37
av Holger
Spidey skrev:Gjorde precis som i dina anvisningar, men vad är egentligen "ACPn"?
Hej!

Ursäkta!
Som Joakim mycket riktigt skriver är det administratorkontrollpanelen.

Hittade du den?

/Holger

Postat: 2005-11-01 22:50
av Spidey
Jo, den har jag hittat för länge sedan trodde bara att det var något annat.

Men jag har faktiskt inte någon svenskt språk eller kunde välja "language_swedish" under "Default Language". Den mappen finns helt enkelt inte. Fast dina anvisningar och fast att jag testat detta minst tre gånger. Det är någonstans jag gör fel.
Men den stora frågan är var? :?

Hoppas ni kan hjälpa till.

MVH Spidey

Postat: 2005-11-02 08:22
av Holger
Har du följande mappar på din server:

language/lang_english/
language/lang_swedish/

templates/subSilver/images/lang_english/
templates/subSilver/images/lang_swedish/

Ligger det php-filer i language/lang_swedish/ :?:
Ligger det gif-filer i templates/subSilver/images/lang_swedish/ :?:

Postat: 2005-11-02 10:57
av Spidey
Ja fast "lang_swedish"-mappen har inte en vanlig mappsymbol som "lang_english". Man kan heller inte klicka på symbolen för att visa innehållet. Kan man aktivera mappen på något sätt?

Sedan så ligger det en mapp långt in "templates/subSilver/images/subSilver/images/lang_swedish"...
Så långt in var aldrig jag och lade en mapp!? Men den mappen har en vanlig mapp-symbol och går att visa innehållet på.

Det konstiga är att jag har en till subSilver mapp som jag själv lagt dit i "templates/subSilver/images/lang_swedish", men den har samma konstiga symbol som för den mappen jag berättade om i början (och går ej att visa innehållet).

Någonstans sitter haken, någonstans har jag gjort fel...Men var? :(

Postat: 2005-11-02 20:17
av Holger
Spidey skrev: Sedan så ligger det en mapp långt in "templates/subSilver/images/subSilver/images/lang_swedish"...
Så långt in var aldrig jag och lade en mapp!? Men den mappen har en vanlig mapp-symbol och går att visa innehållet på.
Men det är ju det som är felet.
templates/subSilver/images/subSilver/images/lang_swedish
skall vara
templates/subSilver/images/lang_swedish
Flytta innehållet två steg uppåt i hierakin!

Jag får det inte heller att lira

Postat: 2005-11-03 09:03
av Netstamps
Gjort följande ..

Language/lang_swedish/ där har det lagts två nya bibliotek CVS och EMAIL + en del filer

Templates/SubSilver/Images/lang_swedish

Jag kan välja språk i ADMIN men väljer jag svenska så är det fortfarande Engelska!!

What to to??

Postat: 2005-11-03 09:20
av Holger
Hm, har du kollat skrivsättet (stora och små bokstäver)

Det ska vara
language/lang_swedish/
och
language/lang_swedish/email/
och
templates/subSilver/images/lang_swedish

CVS-mapparna kan du radera.

Det verkar ju som om du har laddat upp de engelska PHP-filerna till mappen language/lang_swedish/

märkligt

Postat: 2005-11-03 09:31
av Netstamps
har tagit bort CVS

Jag har kollat PHP-filen och det är med svensk text. Tycker at allt stämmer med dina anvisningar..
Kan jag ta bort engelska språkfilerna??

Postat: 2005-11-03 09:32
av Holger
Vänta med det tills du har fått det svenska att funka ...