Problem med plugin som tar php-processer

Frågor kring tillägg (extensions) för phpBB 3.3.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
LindaV
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2021-02-22 16:19
Svar: 0

Problem med plugin som tar php-processer

Inlägg av LindaV »

Hej,

jag har problem med att mitt forum och sidan dyker och är för långsam. Jag har varit i kontakt med webbhotellet men de ger inte mycket information och min tillgänglighet till deras servrar är ganska begränsad.
Dock har jag nu fått informationen från dem och undrar om ni kan hjälpa mig med hur jag kan göra för att slippa detta problemet med mitt forum.

TAcka på förhand!
Hej,
Vi har lokaliserat följande i våra loggar:

can't apply process slot for /storage/configuration/wrappers/00/2001100/forum.annawahlgren.com/php-wrapper

Det verkar som att din sida har slagit i taket i för hög processor-användning.
Vad ovan innebär är att er applikation/webbplats använder/allokerar för många samtidiga php-processer.
Resultatet utav att för många php-processer används kan resultera i en Error 503 eller alternativt att sidans svarstid upplevs som långsam.
Bara för att sidan är simpelt/enkelt byggd så innebär det inte att sidan inte kan bli överbelastad.
Det enda som krävs för att en sida ska bli överbelastad pga. för hög-processor användning (snarare sagt för många php-processer används) är att ett litet enkelt plugin är skrivet/kodat på ett dåligt sätt, exempelvis att pluginet använder en process men aldrig avslutar den processen korrekt.
Det skulle innebära att fler och fler processer allokeras, men aldrig riktigt avslutas. Till slut så finns det då inte några processer kvar att använda sig utav.
Det här behöver såklart inte vara orsaken till de prestanda-relaterade problemen som ni upplever, utan jag tänkte bara förklara för er att i praktiken så krävs det inte mycket för att en sida skall säcka ihop/bli överbelastad.
Säg till om jag kan ta ut något mer från forumets loggar eller så för att ge mera info.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Problem med plugin som tar php-processer

Inlägg av Holger »

Hej,
vad kör du för version av phpBB?
Och vilket webbhotell har du?
Vilka tillägg har du aktiva?

/php-wrapper/ är inget som kommer från forumet direkt.
Har du andra skript (WP, Dupal) på servern?

Edit: ser just att du kör Joomla där.
Jag tror eventuellt inte att det har med forumet att göra.

"Tillägg" kallas extrafunktionerna hos phpBB.
När webbhotellet skriver Plugin menar de nog t.ex. Joomla.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
LindaV
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2021-02-22 16:19
Svar: 0

Re: Problem med plugin som tar php-processer

Inlägg av LindaV »

Hej Holger,

Tack för svar. Jag är ju tyvärr inte någon duktig utvecklare. Jag kör som du säger Joomla för www.annawahlgren.com men av just det skäl du skriver ovan så flyttade jag forumet till forum.annawahlgren.com så inte Joomla skall störa. Själva hemsidan kraschar aldrig utan bara forumsidan går ner.

Jag har webhotel Crystone idag.
Kör PHP-version: 7.2.34
Forumversion: 3.3.2

Jag hade löst problemet en gång innan men när jag nu uppdaterade forumversionen till 3.3.2 så återkom problemet igen.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Problem med plugin som tar php-processer

Inlägg av Holger »

Vad var problemet innan då? Och hur löst du det?
Uppdatera forumet till phpBB 3.3.3 först.
Vilka tillägg har du installerat?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster