Problem med att installera
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
- simon_alsen
- Extra aktiv medlem

-
virtuality
- Hedersmedlem

Okej, då har vi det uteslutet också. 
Jag är ledsen, men det bara MÅSTE vara något fel på anslutningsdetaljerna någonstans. Annars skulle den kunna ansluta. Så är det bara.
Jag är ledsen, men det bara MÅSTE vara något fel på anslutningsdetaljerna någonstans. Annars skulle den kunna ansluta. Så är det bara.
Jonathan Virtuality Gulbrandsen - phpBB Sverige Moderator & Översättare
Utvecklingsforum för den svenska översättningen av phpBB3
- simon_alsen
- Extra aktiv medlem

Grejen är den att jag i så fall inte har en aning om vilken inställning som är fel. 
Jag kan logga in på phpMyAdmin med mitt användarnamn och lösenord alltså så måste dom vara rätt. Databasnamnet (under-ytan_com) har fungerat förr dessutom finns det angivet när jag loggar in på phpMyAdmin. Sedan är jag 99,9% säker på att jag ska använda 3.x som databas men har även testat dom andra.
Och som jag tidigare nämde så har jag även frågat på area51 men det verkar inte vara någon som vet vad som är fel där heller.
Jag kan logga in på phpMyAdmin med mitt användarnamn och lösenord alltså så måste dom vara rätt. Databasnamnet (under-ytan_com) har fungerat förr dessutom finns det angivet när jag loggar in på phpMyAdmin. Sedan är jag 99,9% säker på att jag ska använda 3.x som databas men har även testat dom andra.
Och som jag tidigare nämde så har jag även frågat på area51 men det verkar inte vara någon som vet vad som är fel där heller.
- simon_alsen
- Extra aktiv medlem

Skrev till Cliche och frågade fall dom kunde lista ut vad som var fel och fick detta svar:

Är det något som jag kan ha användning för? Är tyvärr inget vidare haj på PHP ännu.Cliche skrev:Hej
Det kan vara som så att sökvägen är fel.
Du kan använda denna kodbit i ett script för att leta upp sökvägen:
<?php print $_SERVER['PATH_TRANSLATED']; ?>
eller
<?php print $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']; ?>
Har du förklarat vad det är du försöker göra? De kanske känner till ett knep. Du lär inte vara den förste av deras kunder som installerar phpBB.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
- simon_alsen
- Extra aktiv medlem

Jo jag skrev att jag höll på med att installera ett phpBB forum men att databasen inte hittades.Kail skrev:Har du förklarat vad det är du försöker göra? De kanske känner till ett knep. Du lär inte vara den förste av deras kunder som installerar phpBB.
Snart bryter jag ihop totalt. Har suttit i princip hela dagen idag samt hela kvällen igår och försökt få igång skiten(!). Jag har frågat här på phpBB Sverige, phpBB Danmark och area51 men inget tips som jag fått har fungerat. Blir så förbannat less, speciellt med tanke på att forumet fungerat tidigare men gick sönder när någon jävel hackade det.
- simon_alsen
- Extra aktiv medlem

- simon_alsen
- Extra aktiv medlem

- simon_alsen
- Extra aktiv medlem

Nu tror jag att jag kommit en liten bit längre. 
Nu får jag upp följande felmeddelande:
Nu får jag upp följande felmeddelande:
Någon som kan klura ut vad som är fel?Warning: mysql_error(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /home/virtual/under-ytan.com/public_html/phpBB2/db/mysql4.php on line 330
Warning: mysql_errno(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /home/virtual/under-ytan.com/public_html/phpBB2/db/mysql4.php on line 331
phpBB : Critical Error
Could not connect to the database
-
virtuality
- Hedersmedlem

Ja, att du väljer mysql4 vid installationen när du har mysql3.
Tror jag.
Jonathan Virtuality Gulbrandsen - phpBB Sverige Moderator & Översättare
- simon_alsen
- Extra aktiv medlem

Jag frågade på ett annat phpBB forum och fick då svaret att jag nog skulle använda 4.x eftersom det står så här när jag loggar in på phpMyAdmin:virtuality skrev:Ja, att du väljer mysql4 vid installationen när du har mysql3.Tror jag.
Men jag vet faktiskt inte. Är som ni med all sannorlikhet inte speciellt haj på phpBBVälkommen till phpMyAdmin 2.6.0-pl3
MySQL 4.0.21 körs på mysql03.cliche.se som under-ytan.com@csea03
- simon_alsen
- Extra aktiv medlem

När jag skriver:
Får jag upp detta felmeddelande:
Kod: Markera allt
$dbms = 'mysql3';Fatal error: Cannot instantiate non-existent class: sql_db in /home/virtual/under-ytan.com/public_html/phpBB2/includes/db.php on line 60