Bästa sätt att integrera flashbild längst upp på sidan?

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Skriv svar
jonthee
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Bästa sätt att integrera flashbild längst upp på sidan?

Inlägg av jonthee »

Hej,

Kolla mitt forum i profilen och säg om detta är ett bra sätt att ha integrerat en flashbild på :)

Här är koden jag använt som jag fick från "Sinom" en gång när jag la upp en vanlig jpeg-bild där.

Detta är skrivet i overall_header.html:

Kod: Markera allt

<div class="banner-top">
<iframe src="http://www.hemsida.se/flash.swf" width="900" height="100" frameborder="0"></iframe>
</div>
..och detta är skrivet i content.css:

.banner-top {
   width: 900px ;
   margin-left: auto ;
   margin-right: auto ;
   margin-top: -26px;
}
Ser detta okey ut eller kan man "optimera" det bättre? Kanske slöar ned laddtiden om det ligger i ifram eller något? :oops: ?

Mvh
Jonthee
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Bästa sätt att integrera flashbild längst upp på sidan?

Inlägg av Peetra »

åååh... :|
...en flashbild i iframe i xhtml känns fel på så många nivåer faktiskt. Men du verkar inte vara så petig med att det ska vara xhtml, bara det fungerar. iframe är nog lite retro-modern igen misstänker jag. Folk frigör sig från xhtml, bränner sluttaggarna och lever loppan i html5? :mrgreen:

Istället för iframen skulle jag prova på något sånthär;

<object type="application/x-shockwave-flash" data="bannern.swf" width="900" height="100"> 
								<param name="movie" value="bannern.swf" /> 
							</object> 
jonthee
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av jonthee »

Tackar tackar tackar! :)

Trodde att det nästan var tvärtsom med flash, att iframe rekommenderades haha :lol:

Jag använder object-koden, fungerar prima fantastiskt!

Tack än en gång!

Mvh
Jonthee
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Tack själv, nu vet jag alltså att min ide inte bara "ser rätt ut", utan funkar åsså. :P
jonthee
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av jonthee »

:P

Bara en fråga: Vet du varför det kommer ett litet uppehåll i bannern när man laddar om sidan, en svart bakgrund + en liten "bild" visas längst till vänster nedtill? Går kanske inte att undkomma det? Eller kan man göra något åt det? :D
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

För att flash överlag är trög, resurskrävande och användarovänligt? Jag kan tyvärr enbart spekulera, då jag inte känner till flashens själsliv, men massa allt vill den ha och jag rekommenderar starkt till att hålla antal flashobjekt på en sida strikt begränsade. Flashen ska laddas hem helt före den börjar fungera, så det kan vara orsak till att man ser svart ruta. Om du får sponsorer, som du lovar att få ha en fin plats i solen på din sajt, be alltid om bilder, t.ex jpg, som inte behöver skalas för att visas rätt. Om du får en rörlig bild, så kan den dock vara lika långsam, som en flash, om den är felpackad eller gjord med mera hjärta än expertis. Jag tror också att det går att skapa effektivare flasher, men vet inte hur och tänker inte ta reda på heller, om det inte kommer emot i samband med studier eller brödföda. :wink:

Jag har Firefox och Chrome, som standard och med dem hinner jag inte se någon svart ruta nere till vänster iallafall. Vad har du för webbläsare?
jonthee
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av jonthee »

Hehe :) Tack för svar!

Ja det är nog ingen fara, är egentligen ingenting här heller utan nån millisekund det har förekommit xD

Bilderna till flashen har jag gjort själv och lagt in effekterna, flashen är "ganska liten till filstorleken" tycker jag, kör 5 clip som ger 57 kb allt som allt, godtyckligt enligt mig :) En vanlig statisk jpg-bild hade givit runt 40 kb så ytterligare 17 kb för flash var inga problem =)

Mvh
Jonthee
Skriv svar