Hur man installerar en skrivare

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Hur man installerar en skrivare

Inlägg av .:ADDE:. »

Nu har jag en hyfsad bra skrivare och skanner typ Canon Smartbase MP370 kopplat och klart till Dumburken.
och jag har hittat och laddat ner, vad jag tror, är rätt drivrutin till den.
men probelmet är att datorn och skrivaren kan inte synka på något sätt...
jag har försökt lösa det här på egen hjälp, och nu är det första gången jag frågar efter hjälp.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 2006-05-06 17:56
Svar: 0

Re: Hur man installerar en skrivare

Inlägg av groggy1 »

Medföljande skiva? Känns konstig om det inte finns någon sådan. Därpå borde finnas drivrutiner till skrivaren.
Sen kan du alltid kolla om skrivaren finns i kontrollpanelen under "Skrivare och annan hårdvara".
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: Hur man installerar en skrivare

Inlägg av .:ADDE:. »

Skivan leker kurragömma... hon som vet vart skivan är är borta under helgen...

och nej, den finns inte hos skrivare och annan maskinvara.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Hur man installerar en skrivare

Inlägg av Kjell »

Prova en annan USB port på datorn, har för mig den skrivaren kör med USB 2.0.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 2006-05-06 17:56
Svar: 0

Re: Hur man installerar en skrivare

Inlägg av groggy1 »

Jaha, nehe.
Har du testat att köra guiden "lägg till skrivare" eller något liknande? Eller kollat i enhetshanteraren och hittat den där/sett ett gult frågetecken, vid frågetecken är den inte installerad.

Sen, en aning idiotisk fråga kanske men, har du slagit på skrivaren? Om inte, testa att göra det.
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: Hur man installerar en skrivare

Inlägg av .:ADDE:. »

Dumburken har ingen höghastighetsport, tyvärr

och ja. jag har provat alla ovan anvigna lösningar... samma sätt med en gammal HP-skrivare som nu ligger och skräpar någonstans igen... kanske man bör prova den igen... fast den har ingen skanner...
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Hur man installerar en skrivare

Inlägg av Marcus »

Eller så skaffar du ett USB2.0-kort och trycker i datorn... 150 kr på Komplett... finns säkert billigare.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: Hur man installerar en skrivare

Inlägg av .:ADDE:. »

Jag har ingen lust att inverstera på dumburken. först och främst vill jag ha en fungerande Windows på den, vilket, ni vet, jag inte har...
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Hur man installerar en skrivare

Inlägg av Peetra »

okej, du varettar alltså win å förväntar dig att få en fungerande drivrutin till skrivaren?
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: Hur man installerar en skrivare

Inlägg av .:ADDE:. »

nja, tanken kom först från min pappa egentligen, han ville gärna få användning av båda skrivarna. sedan kom jag på att Canon-skrivarn har skanner, mycket anvärvbart när jag har börjat tekna Manga-figurer, som jag vill göra...
skillnaden mellan Canon och gamla HP C320 (eller något sådant, dåtidens bästa skrivare) är just USB. när man kopplar till en Canon kommer guiden upp, men kopplar man in HP, så står det "okänd enhet" och inget händer. lösning? dessutom skivan till HP har inten drivrutin för XP, bara ME och lägre... Canon vet jag inte hur det är, för den skivan vet jag inte vart den är...
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Hur man installerar en skrivare

Inlägg av Kjell »

Tror jag har någon radskrivare kvar i boden från 1981 då vi slängde hålkortstagaren, är det något som går att använda :lol:

Ibland så måste man inse fakta att det inte passar :D
Satt igår kväll med marcus och letade efter en skärm som skulle passa till min dator som en andra skärm, det tog lite tid och kostar lite, men inget gammalt blev det ;)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Hur man installerar en skrivare

Inlägg av Peetra »

@Kjell: Har man inte råd att köpa nytt, så får man lära sig att söka information, det trodde jag att du visste, med tanke på webbsidorna du gör. (Inget illa sagt,inget illa menat, jag använder samma metoder. ;))

@Charmander: Den finns nog, drivisen du behöver, Adde, bara å googla på. Eller skicka hit hårdvaran, så letar jag fram drivisen. Fast det lär nog bli billigare å köpa ny scanner, portot Finland-Sverige-Finland e inte helt billigt. :P
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Hur man installerar en skrivare

Inlägg av Marcus »

charmander skrev:Jag har ingen lust att inverstera på dumburken. först och främst vill jag ha en fungerande Windows på den, vilket, ni vet, jag inte har...
Om du ursäktar, men är du inte lite dumsnål nu... Ca. 150 kr för att få fart på din nya(re) skrivare.

Ang. HP C320, så finns det inte någon som heter så. Närmaste jag kommer är HP LJ 3200, men den har scanner... så det stämmer väl inte.

Du får nog kolla noga vad det är och inte bara säga "gamla HP C320 (eller något sådant, dåtidens bästa skrivare)".

Någon har säkert en drivrutin till den, men om den matchar XP... det vet jag inte.

Åter till din nya(re) skrivare, den har garanterat XP-drivrutin. :D

/marcus

PS!
Jo, det finns en transformator för en skrivare (vilken orkade jag inte ta reda på) som heter C320. :mrgreen:
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: Hur man installerar en skrivare

Inlägg av .:ADDE:. »

@marcus: hmm... nu är jag inte hemma hos farsan, utan kommer dit på måndag... men det är en gammal skrivare, lika gammal som Dumburken själv, dvs. ca 2001. skivan har inte XP, utan ME (eller 98) är det högsta jag kan finna mig i den.
jag har prövat ladda ner drivrutiner för XP från HP, men nu kommer problemet att de inte hittar varandra via USB, skulle vara enklare om man kör traditionell Skrivarsladd, men jag vet inte om farsan har en sådan bland alla dessa ljudkablar och annat...
@Peetra: men jag har hittat Drivisar till båda skrivarna, men problemet med de hela är att de inte hittar varandara.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst