Kan man ta bort copyright texten i php filerna?

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Abbelej
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2009-07-15 19:19
Svar: 0

Kan man ta bort copyright texten i php filerna?

Inlägg av Abbelej »

Tjaba!

Jag har testat phpBB lite och kollat upp licensen och lite mera, men vart går gränsen för att man får ta bort copyright notisen i själva php filerna? För phpBB kan väll inte kräva att man ska ha notisen kvar i all evighet? Någon gång måste man få göra det väll? Eller är det att koda eget ifrån scratch?
Användarens profilbild
nickecross
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 2009-04-22 11:11
Svar: 0

Re: Kan man ta bort copyright texten i php filerna?

Inlägg av nickecross »

Tar man bort de så tror jag att man bryter mot upphovs rätten. Förresten tycker kag inte att man ska göra de då de är att ta deras arbete i från dom. Dom äger ju copyright rättigheterna så dom bestämmer nog om man ska ha den eller inte. Dom har ju helt klart satt ditt den utav en anledning.
Abbelej
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2009-07-15 19:19
Svar: 0

Re: Kan man ta bort copyright texten i php filerna?

Inlägg av Abbelej »

Vad jag vet så är väll vB baserat på phpBB2, och om så är fallet så skulle de bryta mot upphovsrätten?

Det jag menar är att upphovsrätten skyddar verket, men det det gäller väll inte för alltid. Annars betyder det att de har copyright på all kod och ingen annan kan/får använda den. Och om så är fallet så kan de väll säga att te x alla forum är baserade på phpBB, men att de har modifierat det och tagit bort copyright notisen?
Användarens profilbild
nickecross
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 2009-04-22 11:11
Svar: 0

Re: Kan man ta bort copyright texten i php filerna?

Inlägg av nickecross »

Eftersom att dom har ett eget modd forum så tror jag inte att dom bryr sig om de.
Abbelej
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2009-07-15 19:19
Svar: 0

Re: Kan man ta bort copyright texten i php filerna?

Inlägg av Abbelej »

Nu hängde jag inte riktigt med, skulle du kunna förklara mera? Eget modd forum?
Användarens profilbild
nickecross
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 2009-04-22 11:11
Svar: 0

Re: Kan man ta bort copyright texten i php filerna?

Inlägg av nickecross »

Om man går in på phps sida. Så har dom ju lagt ut en hel del moddar också. De borde väll betyda att dom stödjer moddar?

Eller har jag fel?
Abbelej
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2009-07-15 19:19
Svar: 0

Re: Kan man ta bort copyright texten i php filerna?

Inlägg av Abbelej »

Menar du modifikationer?

vBulletin är ju ett forums system där dom har tagit bort copyright notisen och ersatt den med sin egna. Men om du menar modifierade phpBB forum, så skulle det ju vara tillåtet av mig att ta bort det om jag i framtiden anser att jag har ändrat tillräckligt med kod för att man inte kan förknippa forumet med phpBB? Eller hur menar du?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Kan man ta bort copyright texten i php filerna?

Inlägg av Kjell »

Ja, du har rätt att ta bort det, men så har vi det här med support, tas det bort i foten, vilket är det vanligaste, då försvinner också supporten.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
johanlm
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 68
Blev medlem: 2006-12-16 13:26
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Kan man ta bort copyright texten i php filerna?

Inlägg av johanlm »

Så länge inte de har uppgett att phpbb2 är ffa (free for all) att göra vad man vill med så gäller fortfarande det som det alltid gjort.
Sedan ang. copyright så är det en fråga om verkshöjd. Det är är inte själva koden/vad som används som man har "rätt" till, utan den unika kombinationen om hur kod/färg/form har satts ihop i kombination med idéen bakom.
Bara för att något är gammalt/föråldrat/ej utvecklas längre betyder det inte att ingen längre äger eller har rätt till det.
Annars skulle det nog finns en hel del gamla datorspelsklassiker ute på marknaden från alla möjliga olika företag.

Ang. rejäla omstrukteringar och förändringar i koden ...
Det skall du nog fråga de som fortfarande "äger" koden om.
Men om du nu kan omforma koden till en sådan grad, är det väll enklare att du bygger ett helt eget från scratch istället och sedan slipper att bekymra sig om vad andra tänker och anser.

Personligen så anser jag att koden fortfarande är en phpbb, lika mycket som om någon skulle ta en av mina foton och förändra den så mycket så att jag knappt själv skulle känna igen det.
Varför ...?
För om "mitt" krävdes/behövdes för att konstruera ett nytt så skulle varje fall jag fortfarande vilja ha credit för mitt arbete, för utan det skulle uppenbarligen det "nya" aldrig ha existerat.
Abbelej
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2009-07-15 19:19
Svar: 0

Re: Kan man ta bort copyright texten i php filerna?

Inlägg av Abbelej »

(Vill även nämna att denna tråd är i första hand för att hjälpa alla dem som undrar...)

Ja, supporten. Gaiaonline har ändrat "lite" i koden (ganska mycket vad jag har sett...). Och sedan att bygga ett eget forum från scratch tar väll ganska lång tid...
johanlm
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 68
Blev medlem: 2006-12-16 13:26
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Kan man ta bort copyright texten i php filerna?

Inlägg av johanlm »

"Lång tid" är oväsentlig och samtidigt precis min poäng.
Om man bygger ett forum baserat på någon annans grund (dvs. ideer, lösningar och många timmars av fixande) och sen säger att det är "min",
så är det antingen pga okunnighet eller lathet. Oavsett anledning så kommer man aldrig från att slutresultatet, dvs "ditt egna forum", är och kommer aldrig bli helt "din" egen skapelse.

En sådan här diskussion skulle nog passa bättre på ett forum som http://www.phpportalen.net där medlemmarna är helt "neutrala" i sina åsikter när det gäller phpbb. ;)
Dock är nog alla kodare/programerare ganska överens om att de vill ha credit för alla de timmar de lagt ner för att skapa/lösa ett script oavsett variant.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Kan man ta bort copyright texten i php filerna?

Inlägg av Peetra »

Varför skulle någon vilja ta bort den texten ur php-filerna då? Det är ju inte som om den skulle ta upp så mycket plats ed. Syns nånstans gör den ju inte heller, när koden väl är i bruk.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Kan man ta bort copyright texten i php filerna?

Inlägg av Kail »

Varken vi eller The phpBB Group kan tvinga dig att behålla texten där. Vi kan dock kräva att den finns där som motprestation för att vi skall hjälpa dig. Vad gäller upphovsrätten är phpBB skyddad av den vilket borgar för att phpBB förblir GPL-licenserat. Upphovsrätten är öppen källkods bästa vän. Vare sig den där texten finns där eller ej förblir phpBB skyddat av den på grund av dess verkshöjd.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst