Gömma medlemslistan
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Gömma medlemslistan
Går det att göra så att endast administratörer har behörighet att se medlemslistan?
Ok, prova följande:
Sök i memberlist.php
efter infoga
Holger
Sök i memberlist.php
Kod: Markera allt
//
// End session management
//Kod: Markera allt
if ( $userdata['user_level'] != ADMIN )
{
message_die(GENERAL_MESSAGE, sprintf('Du har ingen behörighet'));
}Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
Om man vill att alla registrerade användare ska kunna se medlemslistan, hur ser det ut då?Holger skrev:Ok, prova följande:
Sök i memberlist.phpefter infogaKod: Markera allt
// // End session management //Kod: Markera allt
if ( $userdata['user_level'] != ADMIN ) { message_die(GENERAL_MESSAGE, sprintf('Du har ingen behörighet')); }
Jo, i memberlist.php
ersätt
med
Glöm inte att göra backup först!
/Holger
ersätt
init_userprefs($userdata);Kod: Markera allt
init_userprefs($userdata);
// Make sure the player is registered
$user_id = $userdata['user_id'];
$username = $userdata['username'];
if (!$userdata['session_logged_in'] && $user_id == ANONYMOUS)
{
$header_location = ( @preg_match("/Microsoft|WebSTAR|Xitami/", getenv("SERVER_SOFTWARE")) ) ? "Refresh: 0; URL=" : "Location: ";
header($header_location . append_sid("login.$phpEx?redirect=memberlist.$phpEx", true));
exit;
}/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
Holger skrev:Kod: Markera allt
$header_location = ( @preg_match("/Microsoft|WebSTAR|Xitami/", getenv("SERVER_SOFTWARE")) ) ? "Refresh: 0; URL=" : "Location: "; header($header_location . append_sid("login.$phpEx?redirect=memberlist.$phpEx", true)); exit; }
Jag kan inte php men jag undrar framförallt vad raden med bl.a. Microsoft gör?
Oj, det får du fråga proffsen! Jag tror det har något med funktionsomfånget att göra.
Dessa servermjukvaror kan hantera dessa variabler. Andra kan det inte och måste anropas med andra variabler.
Hm, men som sagt, kanske ngn annan kan svara utförligt på detta???!?!
Dessa servermjukvaror kan hantera dessa variabler. Andra kan det inte och måste anropas med andra variabler.
Hm, men som sagt, kanske ngn annan kan svara utförligt på detta???!?!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
Hm......
//
// Start session management
//
$userdata = session_pagestart($user_ip, PAGE_INDEX);
//
//
if ( $userdata['user_level'] != USER)
{
message_die(GENERAL_MESSAGE, sprintf('Du måste vara registerad för kunna se forumet!'));
}
Alltså alla som är vanliga användare kan se förutom admins,moderatorer, oregisterade..
KOnstigt..
Mvh:// RamiXweb
det är inte så konstigt att bara dom som är inloggade ser det...
det står ju: "$userdata['user_level'] != USER"
så att alla andra än dom som tillhör gruppen "USER" kan inte se det
man kan ju göra som jag gjort nedan, om man känner för det
annars tror jag det finns en grupp som heter "REG". Den ska innehålla alla som är registerade. men detta vet jag inte säker om den gruppen fungerar att ha, men det kan fungera
detta kanske fungerar
:
det står ju: "$userdata['user_level'] != USER"
så att alla andra än dom som tillhör gruppen "USER" kan inte se det
man kan ju göra som jag gjort nedan, om man känner för det
annars tror jag det finns en grupp som heter "REG". Den ska innehålla alla som är registerade. men detta vet jag inte säker om den gruppen fungerar att ha, men det kan fungera
detta kanske fungerar
//
// Start session management
//
$userdata = session_pagestart($user_ip, PAGE_INDEX);
//
//
if ( $userdata['user_level'] != USER || $userdata['user_level'] != ADMIN || $userdata['user_level'] != MOD)//tror att moderatorernas behörighet skrivs med "MOD" är inte säker
{
message_die(GENERAL_MESSAGE, sprintf('Du måste vara registerad för kunna se forumet!'));
}
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Det kan jag!Holger skrev: Hm, men som sagt, kanske ngn annan kan svara utförligt på detta???!?!
Den första kollar ifall phpbb går på en Microsoft- eller WebSTAR- eller Xitami-server. I såfall besökaren att omdirigeras via en s.k. header refresh som skrivs in i header-delen av html-koden. Sidan måste alltså först laddas ner till besökarens webbläsare.
Annars (nästa rad) förutsätts phpbb vara installerat på t.ex. en Apache-server där man kan omdirigera besökaren redan innan sidan har laddats av webbläsaren. Om så är fallet kan man styra om besökaren redan på servernivå. Denna metod är att föredra eftersom adressen till medlemslistan aldrig registreras i webbläsarens historik. Den kommer alltså aldrig att märkas även om man går tillbaka med bakåt-knappen.
Från ett annat ämne:
Många frågor som ställs gäller phpBB men lösningen finns ofta i att få hjälp med PHP, så jag hoppas att du håller dig kvar i forumet ett tag till och kan bidra med hjälp till oss "oinvigda".
Det bästa med det här forumet är att man kan få svar på det mesta som rör phpBB, förr eller senare, och emellanåt även det som angränsar till PHP.Nikke skrev:Jag är nybörjare inom phpbb, men inte inom php-skriptande...........
Många frågor som ställs gäller phpBB men lösningen finns ofta i att få hjälp med PHP, så jag hoppas att du håller dig kvar i forumet ett tag till och kan bidra med hjälp till oss "oinvigda".