När man loggar in.

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

blossing
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Inlägg av blossing »

Jag vet ärligt talat inte?

Hur installera du exakt, språk filerna?

Snälla, berätta exakt hur du gör, när du har satt upp ett forum, och bestämmer dig att ha på svenska?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Jag hämtar hem phpBB-2.0.22.zip, dom svenska språkfilerna och dom svenska subsilver-knapparna.
Sen packar jag upp allt lokalt här hos mig och flyttar katalogen med dom svenska språkfilerna till forumets language-katalog (phpbb-root/language/lang_swedish blir det). Sen flyttar jag katalogen med dom svenska knapparna till phpbb-root/templates/subSilver/images/lang_swedish och raderar doc-katalogen från forumet. Sen packar jag den nya forumkatalogen med zip igen och döper den till namnet som katalogen ska ha på servern, skickar dit den och packar upp, skriver <forum>/install/install.php och får hela installationen på svenska.

Om jag bestämmer mig efteråt för att lägga till något språkpaket i forumet hämtar jag hem språkfilerna och knapparna till det språket. Sen ftp'ar jag språk-paketet till forum-root/language och packar upp den där. Knapparna ftp'ar jag till forum-root/templates och packar upp dom där. Det behövs ingen särskild installation på phpBB 2 för att lägga till språk.

/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
blossing
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av blossing »

Menar du att du raderar hela doc mapen som ligger i phpbb-root/docs?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Ja, jag raderar doc-mappen. Tycker det räcker att ha den lokalt.

/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
blossing
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av blossing »

Ok! Jopp jag har installerat ett nytt forum ny och följt dina instruktion. Det verkar funkar jätte bra! Och det problemet med inloggningen verkar vara borta, men jag vill inte ropa hej enu!

Jag har 2 frågor.

1. Är det så för alla att man måste sätta CHMOD 777 på avatar mappen, för att man ska kuna ladda upp en avatar?

Hur lägger jag in bilder i bild galleriet. Så folk kan välja där om dom vill. Jag provade lägga in 2-3 bilder i >Images>avatars>gallery men det dök inte upp någon avatar i bildgalleriet.

Här är nya sidan föresten.

http://forum.stargate-world.blossing.se
sanda
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av sanda »

blossing skrev: 1. Är det så för alla att man måste sätta CHMOD 777 på avatar mappen, för att man ska kuna ladda upp en avatar?
Japp det måste du nog så det finns skrivrättigheter till mappen.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

sanda skrev:
blossing skrev: 1. Är det så för alla att man måste sätta CHMOD 777 på avatar mappen, för att man ska kuna ladda upp en avatar?
Japp det måste du nog så det finns skrivrättigheter till mappen.
Beror på ditt webbhotell, men vanligtvis ska det vara chmod 777. Men vissa webbhotell erbjuder möjligheten att köra PHP i ett läge där det är filägarens rättigheter som styr... då räcker det men chmod 700. Men 777 är vanligtast.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
blossing
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av blossing »

Ahh ok, jag använder surftown.

Nån som har en ide på andra frågan :D? 8)

Hur lägger jag in bilder i bild galleriet. Så folk kan välja där om dom vill. Jag provade lägga in 2-3 bilder i >Images>avatars>gallery men det dök inte upp någon avatar i bildgalleriet.

EDIT JAG KOM PÅ DET.

Istället för att läga avaterna diräkt i >avatars>gallary Så ska man första skapa en map som heter, det man vill att den ska heta. Exempelvis, "Stargate" där lägger man in avaterna och lägger in den mappen i gallery. Och vips!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Bilderna ska ligga i kataloger under den mappen... namnet på katalogen blir "kategorinamn" på sidan där du väljer galleriavatar.

Dvs. bilderna ska inte ligga direkt under <forumrot>/images/avatars/gallery utan mappar...

T.ex.
<forumrot>/images/avatars/gallery/Disney (här läggar du avatars kategoriserade som Disneybilder)
<forumrot>/images/avatars/gallery/Simpsons (här läggar du avatars kategoriserade som Simpsonsbilder)

/marcus

EDIT: Synd att jag satt och knappade på det här svaret i en hel evighet, för att se att du undertiden kommit på det... ;-)
Senast redigerad av Marcus den 2007-11-08 13:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Kan inte alla respektera 1 tråd == 1 fråga?

/marcus

blossing
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av blossing »

Haha :D

Fick ett till problem, jag gjorde som du/jag sa, men när jag kryssar i den avataren jag vill ha på forumet, så visas den inte? sen? (Det står att du har nu denna avatar, som du har valt. Men man har ingen?)

http://forum.stargate-world.blossing.se/index.php
blossing
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av blossing »

marcus skrev:Kan inte alla respektera 1 tråd == 1 fråga?

/marcus
Vad menar du? En tråd en fråga?

Om jag ska ställa en annan fråga som då jag gör nu, med avatarer och allt.

Så ska jag skapa en ny tråd?

EDIT:

Och enu en gång listar jag ut det där med min senaste fråga.

Jag uppskatar all hjälp! Det har verkligen varit till hjälp!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Forumet blir mer lätthanterligt för de som söker efter frågor som de vill ha svar på om man inte ställer andra frågor i påbörjade trådar.

Menar:
Vem fattar att vi prata om inställningar för Avatars i en tråd som till en början handlar om inloggningsproblem?

/marcus

blossing
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av blossing »

Ahh ok, ska tänka på det.
Skriv svar