egen tjänst som egetforum.se?

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

webtomten
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-08-22 12:21
Svar: 0

egen tjänst som egetforum.se?

Inlägg av webtomten »

Hej!

Det är så att jag är med och driver ett ungdomsförbund i sverige. Och råkade kolla in på egetforum.se igår och såg att man kan skapa egna forum på det sättet. Jag blev väldigt intresserad och funderade ett tag. Sen kom jag fram till att en sån tjänst skulle vi vilja ha till vårat ungdomsförbund då vi har fler olika lokal föreningar runt om i sverige. Så dom bara kan gå in och skapa sitt egna forum på detta sättet.

Så min fråga är hur får man tag på en sån här tjänst? Har dom modad själva eller går det att ladda ner? Har sett flera olika webbsidor som erbjuder detta.

Tacksam för svar.

MVH
Jesper
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Jag rekommenderar att ni istället har ett stort gemensamt forum med kategorier och underforum för varje lokal sektion. I och med phpBB3 finns underforum och det är dessutom mycket enklare att administrera ett sådant system än flera separata. Dessutom kan man skicka personliga meddelanden oavsett vilken sektion man tillhör.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
webtomten
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-08-22 12:21
Svar: 0

Inlägg av webtomten »

Jag får tacka för den informationen. Låter som att phpBB3 har lite mer att komma med än vad v2 har.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Inlägg av Marcus »

Sorgligt vore väl annars... ;-)

Jo då, man har tagit de bästa tilläggen till phpBB2 och lagt in dem direkt i phpBB3. Sedan finns det självklart en massa "bra saker" som man avstått ifrån... men det finns en mycket duktig grupp människor i världen som utvecklar tillägg även för phpBB3.

Så invänta phpBB3, och lycka till!

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
egetforum.se
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 2006-01-20 18:15
Svar: 0
Kontakt:

Inlägg av egetforum.se »

Jag skulle gärna vilja tillägga att när phpbb3 blir final kommer vi att göra det möjligt för de som tecknat ett forum hos oss att uppgradera det utan kostnad till phpbb3.
Administratör för EgetForum.se
Användarens profilbild
John Hjorth
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 2006-01-13 03:03
Svar: 0
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Inlägg av John Hjorth »

I den konkrete kontekst : "ungdomsförbund i sverige" mener jeg absolut af Jakob hér har ret. Det vil være en meget bedre måde at connecte samtlige brugere med hinanden på, og antallet af mulige fora i phpBB 2.0.x er som bekendt ubegrænset, og som Marcus anfører, kan der i phpBB 3.0 etableres subfora, også ubegrænset i muligt antal.

Yderligere skal anføres, at dét at rent faktisk arbejde med og bygge noget op med et MultiForum script absolut ikke er en opgave for en, der er begynder, meddelt med al respekt.

Hele frameworket, der skal til, kræver særskilt programmering af sider, dvs. kendskab til både HTML og CSS, lige som drift af en sådan installation kræver ganske god viden om både phpBB, PHP og MySQL.

Der eksisterer adskillige MultiForum scripts derude til phpBB 2.0.x, de fleste er af svingende kvalitet med hensyn til både udvikling, løbende vedligeholdelse og support, lige som de fleste - i denne sammenhæng - udmærker sig ved ikke at være hverken GPL eller gratis.

- Det er simpelthen ikke for glade amatører - forstå mig ret hér. :wink:
John Hjorth
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst