Total återställning, utan att betalat virusskydd på nytt!

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Total återställning, utan att betalat virusskydd på nytt!

Inlägg av .:ADDE:. »

Igår köpte jag en hyffsat bra begangnad dator på el-giganten. och det visades sig att innehålla allt möjligt.
den förra ägaren har nämligen glömt att ta bort innehåll sedan han hade lämnat tillbaka den...
nu upptäckte jag ett verktyg som man kan totalt återställa hela windows 7 och allting försvinner och blir fabrikat...
men nu är jag även rädd att isåfall bli av med licensnyckeln till norton internet security, och på nytt köpa en, då den kommer att återgå till "testversion".
hur kan man, efter total återställning lägga tillbaka licensnyckeln? den har används vid två datorer, och får användas till en till, och jag har tänkt använda den på en tredje dator. men jag tror, att efter återställningen att den sista används på den här datorn... och det vill jag undvika...

hur går jag tillväga?
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Total återställning, utan att betalat virusskydd på nytt!

Inlägg av Holger »

.:ADDE:. skrev:den förra ägaren har nämligen glömt att ta bort innehåll sedan han hade lämnat tillbaka den...
:shock: Kollar inte el-giganten upp datorn innan den säljs vidare?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Total återställning, utan att betalat virusskydd på nytt!

Inlägg av Peetra »

Det beror på vad den lilla printen säger. Jag visste inte ens att de säljer de begagnade datorerna. Det kan väl hända att kunden som lämnade tillbaka den inte heller vetat det.

Vad ska du med Norton till anyway...? Eller är virusarna för win 7 så invecklade att AVG eller AVast int kan ta hand om dem? ;)
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: Total återställning, utan att betalat virusskydd på nytt!

Inlägg av .:ADDE:. »

nä, datorn hade norton. men vi köpte en norton till datorn också.
och den inköpta nortons produktsnyckel har jag lagt in på den förinstallerade, då de båda var en och samma version...

men den datorn är begangnad, men den kom ut i December, så den är relativt ny ändå...
och den är inte totalåterställd...
jag vill ha kvar den nya produktnyckeln medans jag uppdaterar...
och den har redan används två gånger...
- min nya dator
- min pappas laptop
och den tredje ska vara till:
en tredje datorn...
men jag är rädd att efter återställningen kan den tredje vara till min dator... IGEN!
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Total återställning, utan att betalat virusskydd på nytt!

Inlägg av Peetra »

Men använd AVG eller AVast eller något annat gratis virusskydd till den som blir utan, om en blir det.
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: Total återställning, utan att betalat virusskydd på nytt!

Inlägg av .:ADDE:. »

hmm... vi körde AVG på den förr, ja. men nu gick en startfil sönder, och jag misstänker något virus...
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Total återställning, utan att betalat virusskydd på nytt!

Inlägg av Marcus »

Fattar jag det rätt, har du koden till Norton i en fil på datorn som du ska installera om?

Är det inte bara att lägga den filen på en annan dator? Eller om det inte går, skriva ner koden på en papperslapp.

Man kan installera om Norton på samma dator utan att Nortons licenssystem ser det som "en ny dator".

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: Total återställning, utan att betalat virusskydd på nytt!

Inlägg av .:ADDE:. »

Jag gjorde en total återställning och allting försvannn och ersatte med standard...
och nu visar det sig, tror jag, att jag har haft använd den sista licensnyckeln på den här datorn...
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Total återställning, utan att betalat virusskydd på nytt!

Inlägg av Marcus »

Jag har själv Norton Internet Security 2 år för 3 datorer... och efter att jag installerat det på 3 datorer, så har jag ominstallerat 2 av dessa.

Nortons licenssystem känner igen vilka datorer som en licens redan varit på, och ominstallation är fullt möjligt. Men man kan inte t.ex. installera på en fjärde dator bara för att man tagit bort installationen på någon av de 3 första. Licensen lagrar (på licensservern) information om varje dator den installerats på.

Så är bara att skaffa ny licens om dina licensnycklar är slut.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Total återställning, utan att betalat virusskydd på nytt!

Inlägg av Kjell »

Ja, jag tror att det är som du skriver marcus, trots att det var ett par versioner sedan jag använde en konsument nyckel, jag använder en företagsnyckel (betalas årsvis)... "Free update and installation"... men den ska känna igen vilken dator som redan har den installerad.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster