Debug mode

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 2.0.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Shreyk
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-03-27 13:39
Svar: 0

Debug mode

Inlägg av Shreyk »

General Error
Could not obtain banner-info!!

DEBUG MODE

SQL Error : 1146 Table 'test8.phpbb_random_banners' doesn't exist

SELECT id, creator, path, url, url_hover, hits, newscreen, lastupdate, lastupdatedBy, location, flash, Subtext, clicks FROM phpbb_random_banners ORDER BY id ASC

Line : 263
File : admin_banner.php

Varför komer detta upp? Allt gick 100% bra i installationen med EasyMod men sen komer detta upp :(
http://www.phpbbhacks.com/download/2929 är det jag laddat ner och försökt använda.

Varför?
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Debug mode

Inlägg av Marcus »

Kolla gärna med phpMyAdmin om tabellen som du ser att det hänvisas finns.

Har du t.ex. ett annat prefix än phpbb_?

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Shreyk
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-03-27 13:39
Svar: 0

Re: Debug mode

Inlägg av Shreyk »

Nopp, bara phpbb_

Men ska jag creata detta då?
Senast redigerad av tumba25 den 2008-04-12 19:51, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Quota inte in hela föregående inlägg i onödan.
Shreyk
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-03-27 13:39
Svar: 0

Re: Debug mode

Inlägg av Shreyk »

Undrar också, brukar EasyMod krångla på webservern? Jag la upp den på e-hotellet.se men den gick bara att installera manuellt. Den kunde inte skriva i filerna som låg på nätet. Så kopiera över dom filerna på nätet med ett forum som hade EasyMod installerat. Fast sen när man ska installera något så går det inte igen. Hur fixar man detta?
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Debug mode

Inlägg av Marcus »

Du har instruktioner i MODden för hur du ska ändra i databasen...

Jag har aldrig använt EasyMod, så vad som är problemet där vet jag inte. Jag gör alltid alla MODdar step-by-step manuellt.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Shreyk
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-03-27 13:39
Svar: 0

Re: Debug mode

Inlägg av Shreyk »

Okej ;) Fick EasyMod att fungera nu :)
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Debug mode

Inlägg av tumba25 »

Om du har andra moddar installerade så kan Easymod förstöra dom eller kanske inte klara av att installera en ny mod.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Shreyk
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-03-27 13:39
Svar: 0

Re: Debug mode

Inlägg av Shreyk »

F-n också, jag hittar inte MySQL koden, börjar irritera mig nu :? Vart borde man hitta den? Har kollat install.txt 1000 gånger.

Detta är det jag hittat i banner_db_update.php

Kod: Markera allt

$sql = array();
$sql[] = "CREATE TABLE `".$table_prefix."random_banners` (`id` TINYINT( 4 ) NOT NULL ,`creator` TEXT NOT NULL ,`path` TEXT NOT NULL ,INDEX ( `id` ) )";
$sql[] = "ALTER TABLE `".$table_prefix."random_banners` ADD `url` TEXT NOT NULL ,
			ADD `url_hover` TEXT NOT NULL ";

// version 2.2.0
$sql[] = "ALTER TABLE `".$table_prefix."random_banners` ADD `hits` INT( 11 ) DEFAULT '0' NOT NULL";
$sql[] = "INSERT INTO `".CONFIG_TABLE."` ( `config_name`, `config_value` ) VALUES ( 'random_banner_created', '1' )";
$sql[] = "INSERT INTO `".CONFIG_TABLE."` ( `config_name`, `config_value` ) VALUES ( 'random_banner_count', '1' )";
$sql[] = "ALTER TABLE `".$table_prefix."random_banners` ADD `location` TINYINT( 1 ) NOT NULL DEFAULT '0',
			ADD `newscreen` TINYINT( 1 ) NOT NULL DEFAULT '0',
			ADD `lastupdate` DATE NOT NULL ,
			ADD `lastupdatedBy` INT( 11 ) NOT NULL";
$sql[] = "UPDATE `".$table_prefix."random_banners` SET lastupdatedBy = ".$userdata['user_id'];

//version 3.2.0
$sql[] = "INSERT INTO `".CONFIG_TABLE."` ( `config_name`, `config_value` ) VALUES ( 'random_banner_countclicks', '1' )";
$sql[] = "ALTER TABLE `".$table_prefix."random_banners` ADD `clicks` INT( 11 ) NOT NULL DEFAULT '0' AFTER `hits`";
$sql[] = "ALTER TABLE `".$table_prefix."random_banners` ADD `Subtext` VARCHAR( 75 ) NULL AFTER `url_hover` ;";
$sql[] = "ALTER TABLE `".$table_prefix."random_banners` ADD `flash` MEDIUMTEXT NULL AFTER `path`";
$sql[] = "ALTER TABLE `".$table_prefix."random_banners` ADD FULLTEXT (`flash`)";
Jag har testat den och ändrat lite men det fungerar inte att lägga ny table.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Debug mode

Inlägg av Holger »

banner_db_update.php innehåller ett fel (ett ; för mycket).
Prova med

Kod: Markera allt

$sql = array();
$sql[] = "CREATE TABLE `".$table_prefix."random_banners` (`id` TINYINT( 4 ) NOT NULL ,`creator` TEXT NOT NULL ,`path` TEXT NOT NULL ,INDEX ( `id` ) )";
$sql[] = "ALTER TABLE `".$table_prefix."random_banners` ADD `url` TEXT NOT NULL ,
         ADD `url_hover` TEXT NOT NULL ";

// version 2.2.0
$sql[] = "ALTER TABLE `".$table_prefix."random_banners` ADD `hits` INT( 11 ) DEFAULT '0' NOT NULL";
$sql[] = "INSERT INTO `".CONFIG_TABLE."` ( `config_name`, `config_value` ) VALUES ( 'random_banner_created', '1' )";
$sql[] = "INSERT INTO `".CONFIG_TABLE."` ( `config_name`, `config_value` ) VALUES ( 'random_banner_count', '1' )";
$sql[] = "ALTER TABLE `".$table_prefix."random_banners` ADD `location` TINYINT( 1 ) NOT NULL DEFAULT '0',
         ADD `newscreen` TINYINT( 1 ) NOT NULL DEFAULT '0',
         ADD `lastupdate` DATE NOT NULL ,
         ADD `lastupdatedBy` INT( 11 ) NOT NULL";
$sql[] = "UPDATE `".$table_prefix."random_banners` SET lastupdatedBy = ".$userdata['user_id'];

//version 3.2.0
$sql[] = "INSERT INTO `".CONFIG_TABLE."` ( `config_name`, `config_value` ) VALUES ( 'random_banner_countclicks', '1' )";
$sql[] = "ALTER TABLE `".$table_prefix."random_banners` ADD `clicks` INT( 11 ) NOT NULL DEFAULT '0' AFTER `hits`";
$sql[] = "ALTER TABLE `".$table_prefix."random_banners` ADD `Subtext` VARCHAR( 75 ) NULL AFTER `url_hover` ";
$sql[] = "ALTER TABLE `".$table_prefix."random_banners` ADD `flash` MEDIUMTEXT NULL AFTER `path`";
$sql[] = "ALTER TABLE `".$table_prefix."random_banners` ADD FULLTEXT (`flash`)";
Eller så kan du prova detta direkt i phpmyadmin:

Kod: Markera allt

CREATE TABLE `phpbb_random_banners` (`id` TINYINT( 4 ) NOT NULL ,`creator` TEXT NOT NULL ,`path` TEXT NOT NULL ,INDEX ( `id` ));
ALTER TABLE `phpbb_random_banners` ADD `url` TEXT NOT NULL ,
         ADD `url_hover` TEXT NOT NULL;

ALTER TABLE `phpbb_random_banners` ADD `hits` INT( 11 ) DEFAULT '0' NOT NULL;
INSERT INTO `phpbb_config` ( `config_name`, `config_value` ) VALUES ( 'random_banner_created', '1' );
INSERT INTO `phpbb_config` ( `config_name`, `config_value` ) VALUES ( 'random_banner_count', '1' );
ALTER TABLE `phpbb_random_banners` ADD `location` TINYINT( 1 ) NOT NULL DEFAULT '0',
         ADD `newscreen` TINYINT( 1 ) NOT NULL DEFAULT '0',
         ADD `lastupdate` DATE NOT NULL ,
         ADD `lastupdatedBy` INT( 11 ) NOT NULL;
UPDATE `phpbb_random_banners` SET lastupdatedBy = '2';

INSERT INTO `phpbb_config` ( `config_name`, `config_value` ) VALUES ( 'random_banner_countclicks', '1' );
ALTER TABLE `phpbb_random_banners` ADD `clicks` INT( 11 ) NOT NULL DEFAULT '0' AFTER `hits`;
ALTER TABLE `phpbb_random_banners` ADD `Subtext` VARCHAR( 75 ) NULL AFTER `url_hover`;
ALTER TABLE `phpbb_random_banners` ADD `flash` MEDIUMTEXT NULL AFTER `path`;
ALTER TABLE `phpbb_random_banners` ADD FULLTEXT (`flash`);
Jag är dick lite osäker på denna biten: SET lastupdatedBy = '2'

Glöm inte att ta backup på databasen först!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Debug mode

Inlägg av Marcus »

Det där sista är väl för att alltid det ska vara "Admin" som är den user som senast uppdaterade.

UserID 2 är ju den användare som skapas när man skapar ett nytt forum. (1 finns inte, för att minska risken för att det tolkas som -1 av någon klantig MOD-skapare som råkar köra "unsign" på UserID och så skull -1 (Guest) och 1 bli samma användare)

Tycker dock att den "lösningen" man väljer där halter. Ex. kanske UserID två försvinner ur systemet, för att någon annan tar över som administratör.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Debug mode

Inlägg av Holger »

Jag använde 2 för att den som installerar modden normalt sett är Admin.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster