Registrera/Bli medlem

Frågor kring översättning av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Underkategorier finns för MODdar m.m.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp, Översättningsgrupp

Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Registrera/Bli medlem

Inlägg av Marcus »

Prioordningen bör vara:
  1. Alla nya stränga i 3.0.6.
  2. Språkfel i stränga i 3.0.5.
  3. Skönhetsfel i 3.0.5. (här hör Registrera/Bli medlem hemma).
Tyvärr är vi (alla) bra på att "påpeka brister" och lite sämre på att "hjälpa till med jobbet".

Jo, det är iofs. också att hjälpa till att "hitta felen och informera om dem" och det är också hjälp att "föreslå omformuleringar". Men det är i slutänden någon som ska "göra jobbet". Jag tror inte jag överdriver om det där är fn. 100% Peetra som gör det där sista (hon har väl ansvar även för att commita nu, eller?).

Och jag säger inte att jag är bättre på det... jag erkänner att jag ännu inte öppnat en enda fil och bidragit till att vår arbetsbörda minskat.

Till sist, och viktigast!

Stort tack till alla som för översättningen framåt!

Enormt tack till Peetra som ser till att alla
våra idéer hamnar i filerna och faktiskt
hamnar i alla Svenska forum!


För alla engsktalande, Google föreslår detta som översättning:
Huge thank you to Peetre ensuring that all our ideas end up in the files and actually ports of all Swedish forum!
(Hade hoppats på "harbours". :D)

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Registrera/Bli medlem

Inlägg av Holger »

Men det är egentligen så det måste gå till!
Om det är flera personer som rotar i översättningen så blir det skit av det.
Bättre som det är nu: en är ansvarig och alla andra föreslår och kommenterar.
Perfekt.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Registrera/Bli medlem

Inlägg av Marcus »

Hmmm... det resonemanget håller inte.

När dygnet 24 timmar inte räcker för att göra jobbet måste man dela på bördan!

Eftersom det dessutom är frivilligt gratisarbete, så kan man inte kräva att "du ska klara detta ensam".
Dessutom finns det ett krav från phpBB. Mellan RC1 och release så ska översättningen bli klar.

Just i 3.0.6 var det oerhört mycket översättning av nya strängar.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Registrera/Bli medlem

Inlägg av Holger »

Dessutom finns det ett krav från phpBB. Mellan RC1 och release så ska översättningen bli klar.
Då håller inte det "resonemanget" heller ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Registrera/Bli medlem

Inlägg av Holger »

marcus skrev:Eftersom det dessutom är frivilligt gratisarbete, så kan man inte kräva att "du ska klara detta ensam".
Det är ingen som kräver det.
Därför är det viktigt att alla "levererar" förslag och anmärkningar!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Registrera/Bli medlem

Inlägg av Marcus »

Holger skrev:Själv tycker jag det är bättre man fixar allt på en gång.
Förlåt att jag uppfattade detta som ett krav. Kan vara så att du menade "gör inte detta alls till 3.0.6 om det inte blir helt genomfört", vänta i så fall till "3.0.7" (eller hur det nu blev med versionsnummer).
Holger skrev:
Dessutom finns det ett krav från phpBB. Mellan RC1 och release så ska översättningen bli klar.
Då håller inte det "resonemanget" heller ...
Ang. krav från phpBB, så finns det sådana. Vet inte om de formulerat om det inför 3.0.6, men till 3.0.5 lät det så här:
All maintainer will immediately removed from our translation sections they were not able to provide a language pack at least 3 weeks after the 3.0.5
release.
Så med andra ord, ska vi klara det så kan vi inte vara bekväma och säga "Peetra gör ett bra jobb, vi andra letar fel" om Peetra vill ha vår hjälp med att peta i filerna. Är de inte klara i tid, så åker vi ut ur systemet för översättning. (Kan tillägga att jag tycker det är rätt hårt...)

Och att peta i filerna, det innebär ju egentligen att införa vad man på detta forum kan komma fram till är en bra översättning. Sedan är det inte alla som har rätten att göra det, precis som på vissa artiklar på Wikipedia så måste man få behörighet.

Notera
Jag har inte underskattat felfinnarna. Jag har uppriktigt och ärligt tackat dem... Men faktum är allt felfinnande och alla förslag blir inte någon glad av om det inte hamnar i ett packet som ligger för smidig nedladdning på http://www.phpbb.com/languages/.

Med vänliga hälsningar
/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Registrera/Bli medlem

Inlägg av Peetra »

Vad ni lyckades dra OT i den här tråden! :P

Holger, du får tycka hur mycket du vill, men vi kan inte krysta fram en perfekt översättning för phpBB3 över natten. Eftersom man laddar ner språkpaketen skilt från själva phpBB-filerna, så är det inget problem att skicka upp förbättrade språkpaket då man anser att det finns tillräckligt med nytt. Det är inte helt ovanligt att något språk får ett nytt språkpaket tex två veckor efter att de skickat in första.

Det var en engångsgrej att team som inte kunde hålla en viss tidsgräns blev nerpetade. Det var inte för att phpbb.com ville vara dum eller så, utan för att det är mer smärtfritt att använda en ny engelsk version för sitt forum än ett gammalt paket på sitt eget språk. Utan nya språksträngar, så fungerar nog phpBB3, men man går miste om/förstår inte de flesta nya funktionerna. Tur att vi inte blev petade då, för de språk, som blev det har haft stora problem med att hitta rester av språkpaketen. Nästa gång det petas från phpbb.com, så behåller de säkert backuper av de gamla språkpaketen. ;)

Kail är ännu den som skickar upp paketet, då jag sänt det åt honom.

Jag har planerat som såhär för tillfället.
Vi skickar upp en alldeles fungerande översättning för 3.0.6 så fort som möjligt. Ryktesvis, så kommer det ännu en RC2, men det är ok att sända upp en översättning genast alla strängar är på plats. :D Senare i höst kan vi sända upp en ny för 3.0.6, eftersom det innehåller så många nya strängar att det behövs riktiga användare för att upptäcka grodor och slarvfel. Det räcker inte riktigt med att jag sitter på min localhost och försöker fundera hur de nya funktionerna bäst ska uttryckas. Vi behöver "felfinnare". Den här gången är det 2000+ nya ord spridda över nästan alla filer i språkpaketet, plus alla småsaker som förbättras bara för svenskan. Så jag står fast vid att det är viktigast att få upp en fungerande översättning och sen fila mera, alternativt att ni reser hit och kollar efter varje gång jag tryckt på <Ctrl> + S. :mrgreen:

Peetra.

P.S Jag skickar upp det halvfärdiga till http://sourceforge.net/mailarchive/foru ... -phpbb2cvs då och då, så riktigt engagerade felfinnare kan kolla där.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Registrera/Bli medlem

Inlägg av Holger »

Peetra skrev:Holger, du får tycka hur mycket du vill, men vi kan inte krysta fram en perfekt översättning för phpBB3 över natten.
Helt klart, jag står för det jag tyckte.
Men jag visste inte att phpBB sätter så snäva gränser. Det är ju som ni säger, frivilligt arbete på fritiden. Det borde de veta bäst av alla.
Även där tycker jag att de går på tok för långt. De har med phpBB3 inte gjort sig många vänner och nu ser jag att även detaljerna har mycket kommersiella drag.

Spelar ingen roll.
Jag tycker att man bör gå ut med ett komplett paket om det går.
Går inte det så kan an ju förbättra det i efterhand. Inget fel med det.
Men finns möjligheten bör allt kompletteras i första omgången.

Jag ser inget fel i det resonemanget.
Missförstod ni mitt resonemang så missförstod jag ert.

Du gör ett kanonjobb med översättningen!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Registrera/Bli medlem

Inlägg av Peetra »

Jag har inte ändrat nåt ang. den här trådens registrera / bli medlem fråga än.

Så är tanken att man skulle skriva om allt, där ordet registrera finns? Tyck gärna till lite om följande exempel, så jag får lite hum om det finns nån större vision om detta, än å få bort det från första gången man snubblar över ett forum?

Kod: Markera allt

Detta måste vara e-postadressen som är associerad med ditt konto. Om du inte har ändrat den via kontrollpanelen så är detta e-postadressen som du registrerade ditt konto med
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Registrera/Bli medlem

Inlägg av Holger »

Detta exempel tyder helt klart på att man behöver båda begreppen. Eller använd "skapa".
Detta måste vara epostadressen som är kopplad till ditt konto. Om du inte har ändrat den via kontrollpanelen så är detta epostadressen som du skapade ditt konto med
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Registrera/Bli medlem

Inlägg av Marcus »

Orden "kopplad" och "skapade" är bra.

Ang. e-postadress eller epostadress. Korrekt svenska är e-postadress, så det ändrar vi inte alls.

Originaltext:
Peetra skrev:Detta måste vara e-postadressen som är associerad med ditt konto. Om du inte har ändrat den via kontrollpanelen så är detta e-postadressen som du registrerade ditt konto med
Jag föreslår:
Detta måste vara den e-postadress som är kopplad till ditt konto. Om du inte har ändrat e-postadressen via kontrollpanelen så är det den e-postadress som du använde när du skapade ditt konto
Infört - i e-post..., ändrat ett eventuellt syftningsfel* ("ändrat den" är lite vagt), stuvat om lite i ordföljden.

* = Detta köper jag om ingen annan upplever, och att det står kvar som tidigare.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Registrera/Bli medlem

Inlägg av Holger »

marcus skrev:Ang. e-postadress eller epostadress. Korrekt svenska är e-postadress, så det ändrar vi inte alls.
Okej! :D
Man lär sig ngt nytt varje dag!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Registrera/Bli medlem

Inlägg av Marcus »

Vi är bättre än skolan.

Hade (men tog bort) en längre utläggning om det... grundorsaken är att epost inte är ord, utan en förkortning sammansatt med ett ord.

T.ex. har man inte ABSbromsar, utan ABS-bromsar, man har inte ITstöd utan IT-stöd osv.

/marcus

PS!
Enligt ett talesätt på Volvo, som vi vände på... (Originalet var, du får inte gå hem innan du lärt dig något nytt).
Vår version blev: Så fort du lärt dig något nytt får du gå hem.
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Registrera/Bli medlem

Inlägg av Peetra »

Hittills ändrat enligt "mjukare värden"-argument:

Kod: Markera allt

	'REGISTER'					=> 'Bli medlem',
	'REGISTERED_USERS'			=> 'Medlemmar online:',
	'REG_USERS_ONLINE'			=> 'Det är %d medlemmar och ',
	'REG_USERS_TOTAL'			=> '%d medlemmar, ',
	'REG_USERS_TOTAL_AND'		=> '%d medlemmar och ',
	'REG_USERS_ZERO_ONLINE'		=> 'Det är inga medlemmar och ',
	'REG_USERS_ZERO_TOTAL'		=> 'Inga medlemmar, ',
	'REG_USERS_ZERO_TOTAL_AND'	=> 'inga medlemmar och ',
	'REG_USER_ONLINE'			=> 'Det är %d medlemmar och ',
	'REG_USER_TOTAL'			=> '%d medlem, ',
	'REG_USER_TOTAL_AND'		=> '%d medlem och ',
Användarens profilbild
Michanek
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-12-15 19:54
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Registrera/Bli medlem

Inlägg av Michanek »

Jag tror inte att man kan vara kategorisk och säga att det antingen ska vara "registreras" eller "bli medlem". Varje mening måste bedömas för sig för att se vad som passar bäst i varje enskilt fall.

Jag hävdar att "bli medlem" är både mer inbjudande och begripligt och därför bör användas i de fall där det går. Dessa begrepp är dock inte utbytbara. De betyder inte precis samma sak.

Prova följande mening. För att bli medlem måste man registrera sig. Det stämmer ju. Om man byter plats på uttrycken så blir det dock helt fel. För att registrera sig måste man bli medlem. Att bli medlem är ett överordnat begrepp där registreringen är en stor del men inte samma sak.

Det verkar som om Peetra redan har börjat mjuka upp språket i den kommande 3.0.6 på ett bra och avvägt sätt. Det ser bra ut och jag känner mig trygg i att hon kommer att ta till sig av våra olika synpunkter och göra en bra översättning.

Peter.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster