Mycket snyggt responsivt tema - proBoot

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Mycket snyggt responsivt tema - proBoot

Inlägg av Holger »

Installerade igår proBoot åt en före detta kund.
Ett otroligt fint och bra tema, responsivt!
https://github.com/Leden4ik/proBoot
Anpassat av Leden4ik, baseranden på proBoot av shibulijack


Såg även att phpBB 3.1 kommer att vara responsivt out-of-the-box!

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
MattiasB
Medlem
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 2014-06-04 22:46
Svar: 0

Re: Mycket snyggt responsivt tema - proBoot

Inlägg av MattiasB »

Tjenare Holger! (...och alla andra)

Har du flera erfarenheter utav detta tema?

Jag valde att bygga mitt forum på detta tema från grunden och kan väl säga att jag lyckats ganska väl med att designa det efter mina behov.

En fråga dock... som du kanske kan kolla med den/dem du installerat detta tema hos... oavsett om man är inloggad eller ej så verkar det som att klassen [container]... som består av [page-header] + [page-body] + [page-footer] (se bild1) avslutas med en för tidigt avslutande </div>-tagg då man startar en första tråd i en kategori på forumet.

M.a.o. [container] blir bara bestående utav [page-header] + [page-body]... medan [page-footer] lämnas utanför själva [container]-taggen (se bild2). Detta syns troligtvis inte då temat inte är färglagt... men färglägger man det till designen blir felet uppenbart - samt så hamnar de tre knapparna längst ned (moderering + ACP + verktygsknapp) utanför (och utsprdda över hela sidans bredd) och Copyright-texten hamnar även denna utanför (eller nedanför) [containern] (bild2).

Nu vet jag inte hur insatt i själva "PHP-parsingen" (i brist på ett bättre ord?) av sidan du är i phpBB men har du ett bra grepp om hur själva konstruktionen av sidan går till och vilken av alla dessa filer skulle kunna vara den som orsakar denna lilla felaktighet?

Själv har jag ännu inte hunnit sätta mig in i detta.... någon annan kanske kan svara på min fråga... jag bifogar 2 bilder för att illustrera mitt problem närmare... [container]-taggen representeras utav det gula fältet i bilderna.

(Moderator får flytta inlägget om det passar bättre under en annan kategori i forumet) :)

mvh,
Mattias
Bilagor
med startad tråd i kategori
med startad tråd i kategori
bild2.JPG (27.86 KiB) Visad 8662 gånger
utan startad tråd i kategori
utan startad tråd i kategori
bild1.JPG (29.81 KiB) Visad 8662 gånger
MattiasB
Medlem
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 2014-06-04 22:46
Svar: 0

Re: Mycket snyggt responsivt tema - proBoot

Inlägg av MattiasB »

Som respons på mitt föregående inlägg:

Jag hittade en överbliven och avslutande </div>-tagg i början av overall_footer.html... det tycks ha löst mitt problem.

Om det sen varit jag eller tema-modifieraren som lagt till den låter jag vara osagt. :wink:

mvh,
MattiasB
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Mycket snyggt responsivt tema - proBoot

Inlägg av Sinom »

Det är väldigt lätt att en sådan tagg tillkommer eller fastnar kvar och då blir det konstiga resultat :)

- Sinom
Bild
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Mycket snyggt responsivt tema - proBoot

Inlägg av Holger »

Tack för feedback!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Fox32
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2014-07-03 13:58
Svar: 0

Re: Mycket snyggt responsivt tema - proBoot

Inlägg av Fox32 »

Gillar detta tema skarpt, har inte installerat det ännu då jag inte är riktigt haj på phpBB ännu och förstod att det inte bara var att ftp:a upp som vanligt? Har kört mycket Joomla innan dock.

Är det enkelt att ställa om från fullbredd till fixerad bredd uppåt? Alltså max 960px bred, men responsiv nedåt?

Vet ni någon live site som kör detta tema i en ingen eller begränsat modifierad form? Demo-forumen enligt länkarna fungerade inte..

(Obs! jag frågar inte efter support och tillvägagångssätt här utan bara allmän diskussion om själva temat)
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Mycket snyggt responsivt tema - proBoot

Inlägg av Sinom »

Det är bara att ladda upp stilen i mappen styles :)

Du kan sätta en max-width på stilen så att den aldrig blir större än 960px men fortfarande är responsiv.
Bild
Fox32
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2014-07-03 13:58
Svar: 0

Re: Mycket snyggt responsivt tema - proBoot

Inlägg av Fox32 »

Ok, det är så enkelt.. Tack! =)
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster