Bilagor försvinner.
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Bilagor försvinner.
Hejsan allesammans.
Av någon mycket märklig så försvinner bilagor från mitt forum.
Istället för att visa bilden så stär det bara ett bildnamn.
Testar man då klicka på bildnamnet så kommer man till ex denna sidan som då är helt tom.
http://kiacarclub.se/download/file.php?id=441
Vad är det som kan vara fel?
Lite pinsamt att be användare ladda upp bilderna på nytt.
Mvh Morgan
Av någon mycket märklig så försvinner bilagor från mitt forum.
Istället för att visa bilden så stär det bara ett bildnamn.
Testar man då klicka på bildnamnet så kommer man till ex denna sidan som då är helt tom.
http://kiacarclub.se/download/file.php?id=441
Vad är det som kan vara fel?
Lite pinsamt att be användare ladda upp bilderna på nytt.
Mvh Morgan
Re: Bilagor försvinner.
Uppladdningskatalog i acp är fö bilagor.
Kod: Markera allt
files
Kan nu även tillägga att det verkar som att bilder som är länkade te x via forumbilder.se ligger kvar. Verkar enbart vara dem bilder som är direkt på forumet som försvinner.
Mvh Morgan
Mvh Morgan
Någon som vet varför det blir så här?
Såg nu att bilagor jag laddade upp på nytt för ca 4 veckor sedan är borta.
Det blir bara en länk som ser ut som ex denna:
http://kiacarclub.se/download/file.php?id=514
Man ser alltså ingen bilaga.
Mvh Morgan
Såg nu att bilagor jag laddade upp på nytt för ca 4 veckor sedan är borta.
Det blir bara en länk som ser ut som ex denna:
http://kiacarclub.se/download/file.php?id=514
Man ser alltså ingen bilaga.
Mvh Morgan
Har även ändrat filrättigheter till 777 som jag hittade på phpbb.com
men ingen framgång.
Mvh Morgan
men ingen framgång.
Mvh Morgan
Då man flyttar på bilder fram och tillbaka med ftp, så går de enkelt sönder, ftp kan tro att det är annan sorts fil man flyttar. Så om du återställer backuper ofta, så kan en del av dina bilder vara korrupta eller rentav borttappade.
Har du tömt katalogen med bilder och återställt den efter det?Såg nu att bilagor jag laddade upp på nytt för ca 4 veckor sedan är borta.
Idag har jag gjort en backup av hela forumet både via ftp samt Mysqldumper. Kan det vara det som skadar filerna?
Tack för din hjälp Peetra.
Mvh Morgan
Edit: Lägger aldrig in några backuper etc på forumet. (Har ej behövts)
Tack för din hjälp Peetra.
Mvh Morgan
Edit: Lägger aldrig in några backuper etc på forumet. (Har ej behövts)
Kan det vara något i phpmyadmin som spökar och ställer till det?
Hur kan man isåfall kolla upp detta?
Mvh Morgan
Hur kan man isåfall kolla upp detta?
Mvh Morgan
phpMyAdmin och databasen skadar inte bilagorna.
Jag har upplevt att diverse olika forums bilder försvunnit ibland, men då det gäller under 0.5% av allt som flyttats omkring/laddats upp och det dessutom finns många olika folk som grejsat, så har jag inte hittills orkat bry mig. Men visst skulle det vara fint att hitta orsak. Lösning på att få tillbaka bilderna finns antagligen inte, men det sku ju vara kul om ingen nånsin mer behövde tappa bilder.
Vi måste humma mera, hoppas någon fler som har/har sett detta på sitt forum kan hoppa på och undersöka. Jag vet inte riktigt hur vi ska gå tillväga för att undersöka dock. Hmmss....
I ACP finns en funktion för att rensa föräldralösa bilagor. Har du använt den?
Det borde det inte göra. Backupens bilagor kan vara korrupta/saknas, men orginalen ska inte störas av att bli kopierade.Idag har jag gjort en backup av hela forumet både via ftp samt Mysqldumper. Kan det vara det som skadar filerna?
Jag har upplevt att diverse olika forums bilder försvunnit ibland, men då det gäller under 0.5% av allt som flyttats omkring/laddats upp och det dessutom finns många olika folk som grejsat, så har jag inte hittills orkat bry mig. Men visst skulle det vara fint att hitta orsak. Lösning på att få tillbaka bilderna finns antagligen inte, men det sku ju vara kul om ingen nånsin mer behövde tappa bilder.
Vi måste humma mera, hoppas någon fler som har/har sett detta på sitt forum kan hoppa på och undersöka. Jag vet inte riktigt hur vi ska gå tillväga för att undersöka dock. Hmmss....
I ACP finns en funktion för att rensa föräldralösa bilagor. Har du använt den?
Jag har nu testat att lägga in alla föräldralösa bilagor i inläggen men det gick inte. Inga bilder visades. Testade även att radera alla bilagor.
Kan man på nått enkelt sett
Radera alla trasiga bilagor
Och kan man "återställa" funktionen för bilagor för phpbb genom att bara ersätta någon fil eller liknande?
Såg även att alla bilagor inte är borta. Vissa bilagor som är jättegamla visas fortfarande medans andra bara är en bild med pixlar i olika färger.
Mvh Morgan
Kan man på nått enkelt sett
Och kan man "återställa" funktionen för bilagor för phpbb genom att bara ersätta någon fil eller liknande?
Såg även att alla bilagor inte är borta. Vissa bilagor som är jättegamla visas fortfarande medans andra bara är en bild med pixlar i olika färger.
Mvh Morgan
det där pixel-grejsen är iallafall troligt att ftp-grejsande skapat. Kan ha hänt för länge sedan redan, vid flytt t.ex.
Du menade föräldralösa bilagor, eller?
Det tror jag inte. Du kan kopiera över dem till din dator å kolla på dem i filhanteraren med förhandsgranskning och sedan sitta å radera de trasiga i ftp. Men du kan ju lika gärna låta dem vara, det varken tillför eller tar bort nåt av värdet i inläggen jfr ingen bilaga - trasig bilaga.Kan man på nått enkelt sett
Frågan var; Har du gjort det förut?Jag har nu testat att lägga in alla föräldralösa bilagor i inläggen men det gick inte. Inga bilder visades.
Vad sa du att du gjorde?Testade även att radera alla bilagor.

Japp det var dem föräldralösa bilagorna som jag raderade.
Börjar bli smått galen nu då jag verkligen inte tycks få rätt på det.
Börjar bli smått galen nu då jag verkligen inte tycks få rätt på det.
Hur mycket plats har du på din server? Ledigt utrymme?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
Mer än 90 gb har jag kvar iaf:/
Mvh Morgan
Mvh Morgan
Bli nu inte galen, det hjälper bara att klara av lite misslyckanden, men gör det inte till vinst för det.
Jag hoppas att du har följande mening klart för dig, så att du inte står med falska förhoppningar.
du kommer med största sannolikhet INTE att hitta björnparten av de försvunna bilagorna. De finns helt eneklt inte kvar på servern, om de ens kom dit till nya servern.
Det vi bör koncentrera oss på och försöka lösa är vad som hänt åt bilagor, som försvunnit helt nyss, i höst. Vi ska int heller försöka hitta dem, utan mest ta reda på VARFÖR de försvann, så att detta inte behöver upprepas.
Har du raderat föräldralösa bilagor förut, eller var detta den första gången?
Jag hoppas att du har följande mening klart för dig, så att du inte står med falska förhoppningar.
du kommer med största sannolikhet INTE att hitta björnparten av de försvunna bilagorna. De finns helt eneklt inte kvar på servern, om de ens kom dit till nya servern.
Det vi bör koncentrera oss på och försöka lösa är vad som hänt åt bilagor, som försvunnit helt nyss, i höst. Vi ska int heller försöka hitta dem, utan mest ta reda på VARFÖR de försvann, så att detta inte behöver upprepas.
Har du raderat föräldralösa bilagor förut, eller var detta den första gången?