Flyttat forum

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Flyttat forum

Inlägg av kenson »

Jag har flyttat ett forum från en domän till en annan.

Jag skapade först ett nytt phpbb-forum sedan flyttade jag en kopia avdatabasen dit.
Jag flyttade sedan också alla bilder mm.

Det var en del trixande innan det fungerade men nu fungerar det. Dock har det
dykt upp främst tre problem.


1. Bilderna syns inte. det blir bara en tom ram i bildens storlek.

2. Pdf-dokument är helt förstörda när de öppnas. Man ser lite av texten i
övrigt är det bara gråa stora fält.

3. Jag bytte stil samtidigt. Den nya stilen vill att en moderator skall godkänna
alla inlägg först. även admin-inlägg. Hur stänger man av den funktionen?

Någon?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Flyttat forum

Inlägg av Sinom »

Jag refererar till detta inlägg när man skall flytta sitt forum: http://www.phpbb.se/viewtopic.php?p=20906#p20906

Att en moderator behöver godkänna inlägg har inget med stilen att göra, det är en behörighetsfråga.

Detta kan du ändra i respektive forums/kategoris behörigheter.

- Sinom
Bild
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Re: Flyttat forum

Inlägg av kenson »

Tack för svaren!

Det där med bilderna är inget större problem.

Problemet är att alla inlägg måste godkännas först. Även mina inlägg som admin.
Jag märkte sedan att det inte spelar någon roll vilken stil man har.

Jag jämförde alla inställningar med förra forumet och de är identiska. Det förra beövs
inget godkännande men detta behövs det godkännande.

Jag har ställt om behörigheter i flera timmar men utan skillnad.

Rent konkret, hur gör man?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Flyttat forum

Inlägg av Sinom »

In i ACP > Kategorier och klicka på kategoribehörigheter. Välj det forum du vill redigera behörigheterna för och kontrollera så att de grupper som ska ha behörigheter har det. Annars lägg till dom. Sen klicka på Redigera behörigheter. Under Blandat finns: Kan posta utan godkännande.

- Sinom
Bild
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Re: Flyttat forum

Inlägg av kenson »

Tack Sinom!

Jag har jobbat med phpbb in flera år och satt upp mängder av olika forum. Byggt om och moddat "hej i vilt" men har aldrig haft eller sett detta problem. Nu har jag raderat forumet och flyttat enligt den länk du angav.

Jag gjorde så här:

1. kopierade hela forumet från tidigare domänen.
2. Kopierade databasen

3. Sparade det kopierade forumet på den nya domänen.
4. Infogade databasen från den tidigare domänen

5. Ändrade i phpbb_config i databasen till aktuella namn mm
Här fanns bara domänenes namn och forumets mappnamn att ändra-

När jag sedan startade forumet fick jag:
Internal Server Error
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.
Please contact the server administrator, and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.
More information about this error may be available in the server error log.
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Re: Flyttat forum

Inlägg av kenson »

Installerade databasen igen för det andra forumet som postningar måste
godkännas för.

Jag har alla rättigheter, dvs också att posta utan att det skall godkännas. Både som användare och som administratör.
När jag nu testpostar så skall det godkännas först.....

Vad är detta för fel, Jag HAR rätten att posta utan att godkännas först men ändå måste det godkännas????


== Om jag tittar på "KATEGORIER" - "Användares kategoribehörigheter" = "Kan posta utan godkännande - Ja"
Jag som användare har alltså rätt att posta utan godkännande.

== Om jag tittar på "behörigheter" - "Visa kategoribaserade behörigheter" = "Kan posta utan godkännande - Aldrig"
Här står det att jag inte kan posta utan godkännande.

Tittar jag på Administratör har jag alla rättigheter var jag än tittar.

Jag har aldrig någonsin varit med om konstigare.
Senast redigerad av kenson den 2014-07-18 02:18, redigerad totalt 1 gånger.
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Re: Flyttat forum

Inlägg av kenson »

Jag skapade en ny användare med bara vanlig användarbehörigheter. Det går utmärkt att posta utan att behöva bli godkänd först.
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Re: Flyttat forum

Inlägg av kenson »

Jag har ändrat behörigheter på allt som går. Men min användare som är admin på forumet har samma rättigheter, dvs alla rättigheter, hur jag än gör utan att kunna posta utan godkännande.

Jag ger upp nu!

Denna konstighet uppstod när jag flyttade forumet till annan domän. Jag flyttade genom att först skapa ett nytt phpbb-forum och sedan installera den kopierade databasen från den andra domänen.

Jag testade också att flytta enligt instruktionen på detta forum men då blir det internal server error.
Skall man verkligen bara ändra phpconfig i databasen? Skall inget ändras i forumkoden?
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Re: Flyttat forum

Inlägg av kenson »

Jag har fortsatt att flytta forumet enligt http://www.phpbb.se/viewtopic.php?p=20906#p20906 .
Som jag skrev här ovan fick jag felmeddelande och inget mer.

I instruktionen enligt länken här ovan skulle jag ändra i en fil i databasen.
Det fungerade alltså inte.
Jag gick då in och ändrade i "config.php" i forumkoden. Jag ändrade uppgifterna
från den gamla platsen till den nya.

Nu fick jag igång forumet!!!

Men det återstår en sak att lösa och det är bilder och dokument som är inlagda
i de olika inläggen. Det visas inte!
Man ser alltså inga bilder, bara ramen till bilden. Lika dant är det med PDF-dokument, de
är förstörda.

Hur löser man detta med bilder och dokument?
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Re: Flyttat forum

Inlägg av kenson »

Någon som kan svara på hur man får bifogade bilder och dokument att fungera igen?


Forumet är flyttat nu och fungerar perfekt igen. Problemet är bara att bifogade bilder och dokument inte fungerar.
Bilder blir bara en ram utan bild.
Dokument (pdf) går att öppna men ser helt trasiga ut eller är helt gråa. I vissa fall får man ett meddelande att dokumentet ät trasigt.
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Re: Flyttat forum

Inlägg av kenson »

Jag har löst problemet.

FileZilla hade en inställning markerad där filer utan filändelse inte kopierades som ASCII-filtyp.
Jag markerade bort detta och laddade ner mappen "files" på nytt och laddade upp den till den nya domänen.

Nu fungerar de flesta bilderna och dokumenten. Varför all inte fungerar har jag ingen aning om!?




...och nu aldrig tidigare visat och som alla letar som galningar efter:

Snabbmanual för flyttning av forum mellan två domäner:

1. Öppna FileZilla och välj i menyn "Redigera" / "Inställningar..." . Markera raden "Filtyper" under "Överföringar". Avbocka "Behandla filer utan filändelser som ASCII-filer".

2. Spara ner hela forumet på din dator i en lämplig tom mapp.

3. Spara ner databasen med "PhpMyAdmin" : Klicka på "Export". Markera "Custom - display all possible options ". Bocka "Add DROP TABLE / VIEW / PROCEDURE / FUNCTION / EVENT statement". Klicka på "Go". Välj en mapp att spara databasen i.

4. Ladda upp det under punkt 2 till nya platsen (utom mappen det sparades i)

5. Importera databasen med "PhpMyAdmin": Klicka på "Import". Välj i blädderrutan "Bläddra" databasen från punkt 3.

6. Med "PhpMyAdmin": Välj filen "phpbb_config". Om forumets databas har annat namn kan det stå sår här "phpbb_annatnamnconfig". Klicka på filen och den öppnas i högra fältet. Under tabellen "config_value" ändras alla uppgifter så att det stämmer med nya domänen. Observera att det finns flera sidor att gå igenom. Det är bara några enstaka uppgifter som behöver ändras som -domänadressen på två ställen. Möjligtvis också om namnet på mappen ändrats om forumet ligger i egen mapp.

7. Under punkt 2. Leta upp filen config.php och ändra till rätt uppgifter för nya domänen.

8 Ladda upp filen under punkt 7 till samma plats den ligger på servern i nya domänen.

Nu skall det fungera.
Problem som kan finnas är att alla bilder fungerar. Det återstår att lösa.
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Re: Flyttat forum

Inlägg av kenson »

Jag har återigen flyttat ett forum åt ett gäng användare.

Jag flyttade enligt min egen instruktion här ovan som jag använt två gånger utan problem. Men denna gång fick jag internal error (500).

Jag gjorde då som så att jag först installerade forumet från start med allt de tidigare använt. Därefter installerade jag databasen.
Nästa åtgärd var att flytta mappen där bilagorna ligger ( 1,2Gb!!!). Testade, fungerar perfekt.

Men denna gång dök återigen samma problem upp som första gången här ovan. Administratören måste godkänna sin egna inlägg!


Om jag tittar på "KATEGORIER" - "Användares kategoribehörigheter" = "Kan posta utan godkännande - Ja"
Jag som användare har alltså rätt att posta utan godkännande.

Om jag tittar på "behörigheter" - "Visa kategoribaserade behörigheter" = "Kan posta utan godkännande - Aldrig"
Här står det att jag inte kan posta utan godkännande.

Tittar jag på Administratör har jag alla rättigheter var jag än tittar.

Det är något som händer när man skapar ett forum från start och lägger in databasen.
Admins inlägg måste godkännas av en moderator som också admin är och kan således godkänna sitt eget inlägg.

Jag skapade ett nytt konto med samma rättigheter som "admin" och där fungerar det som vanligt.
Har gått igenom "admins" alla inställningar och gett fulla rättigheter på allt (som inte behöver göras, administratörer har ju det ändå) utan förändring.


Frågor:
Hur löses detta problem?
Kan man radera en användare och skapa den igen?
Får den användaren automatiskt alla postningar, den raderad användaren hade, notera på sig?
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Re: Flyttat forum

Inlägg av kenson »

Testade andra användare också. Det är samma problem med dem!!! Måste godkänna postningarna av moderator. Det går inte att ändra på hur jag än försöker.
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Re: Flyttat forum

Inlägg av kenson »

Någon? :wink:

Jag kan förtydliga mig:
- Har skapat ett nytt forum identiskt med det förra på alla sätt på ett annat webbutrymme. Fungerar!
- Har kopierat databasen från förra forumet och importerat till det nya. Gick fint!
- Ändrar i konfig för formet för att anpassa till den importerade dadabasen. Klart!
- Ändrade i konfig för databasen för att anpassa till nya webbutrymmet. Klart!
- Testar. Det fungerar perfekt och ser ut exakt som förra forumet.

Men tyvärr uppstod det ett irriterande fel:
- Alla användares poster måste godkännas innan de syns.
- Alla admins o moderatorers poster måde de själva godkänna innan de syns.

Felet ligger i kategoribehörigheter där "Posta utan godkännande" är rödmarkerat. Bra då går jag och ändrar det.
När jag går in, där kategoribehörigheter sätts, där "Posta utan godkännande" är grönmarkerat????

Det finns alltså ingenstans att ge behörighet att posta utan godkännande då det redan är godkänt.

Nu till frågan:
Hur godkänner man att det går posta utan godkännade?
Jag misstänker att felet ligger i databasen. Alltså den nyinstallerade phpBB krockar med databasen.
Någon som vet var man kan pilla i databasen för att få det rätt?
Annat?
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst