Problem att maila nya användare
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Problem att maila nya användare
Det har fungerat med två stycken men tre misslyckas. Dessa tre har bara en sak gemensamt och det är toppdomänen .se. Resultatet blir följande:
Ran into problems sending Mail. Response: 550 relaying mail to sandviken.se is not allowed
Har testat med mailadresser till xxxxx@bredband.net och till min egen domän xxxx@brockman.nu och det fungerade bra.
Mailadresserna xxxx@telia.se xxxx@sandviken.se xxxx@utb.sandviken.se får jag ovanstående fel på.
Tacksam för tips!
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Men... Kan det vara förklaringen trots att jag utan problem kan maila dessa adresser från mitt mailkonto? Det är ju samma SMTP-server jag använder då...Kail skrev:Ditt/din webbhotell/operatör använder antagligen en lista över otillåtna domännamn och Sandvikens kommuns domännman har visst hamnat på den. Tala med ditt webbhotell alt. din operatör.
De tre ovan nämnda tillåter ej att du sänder mail VIA deras server.
Är ingen expert på detta tema, jag kan ej förklara det bättre ...
Direkt försändelse är ok, men såkallat relaying (användande av deras mailserver som relä-station, fördelare) är ej tillåtet.
Hälsningar
Holger
Ingen support via PM!
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Är det samma sak med telia.com också då? För jag får samma resultat med en sån adress.Kail skrev:Jag tror sandviken.se ej accepterar mejl som går via relaying då detta är ett vanligt sätt att skicka spam och dölja vem avsändaren är.
Det ställer ju till en del problem i så fall. Hur ska man kunna ha ett forum om så vanliga adresser inte fungerar att anmäla sig med? Hur gör ni andra?
Ställer du in de ovan nämnda mailservrarna som värdar för forumets utgående mail?
Eller menar du att du får det felmeddelandet om du försöker att skicka mails TILL dessa adresser (från forumet)?
Problemet uppstår egentligen endast om du använder de tre adresserna som värdar för utgående mails i din phpBB-konfigurering (ACP -> Generell administration -> Konfiguration -> E-post inställningar -> SMTP server Adress).
Jag kanske förstår dig fel ...
/Holger
Edit: Använder du överhuvudtaget SMTP-inställningar i phpBB? Eller kör du med SendMail (utan SMTP-inställningar)?
Ingen support via PM!
Nej, som SMTP server har jag har samma smtp som i mitt eget mailprogram. Alltså smtp.bredband.net.Holger skrev:Ställer du in de ovan nämnda mailservrarna som värdar för forumets utgående mail?
När jag går in som en fejkad ny medlem så funkar inte vissa e-postadresser. Alltså när "välkomstmailet" ska gå iväg till den nye medlemmen.Holger skrev:Eller menar du att du får det felmeddelandet om du försöker att skicka mails TILL dessa adresser (från forumet)?
Utgående smtp i konfigurationen är smtp.bredband.net och det fungerar alltså för vissa e-postadresser men inte för andra, t.ex. de jag nämnt ovan.Holger skrev:Problemet uppstår egentligen endast om du använder de tre adresserna som värdar för utgående mails i din phpBB-konfigurering (ACP -> Generell administration -> Konfiguration -> E-post inställningar -> SMTP server Adress). Jag kanske förstår dig fel ... Använder du överhuvudtaget SMTP-inställningar i phpBB? Eller kör du med SendMail (utan SMTP-inställningar)?
[/quote]