Senast inloggad är fel?

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

TLink
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2008-07-13 20:09
Svar: 0

Senast inloggad är fel?

Inlägg av TLink »

Hej,

Är det fel 'senast inloggad'-informationen? Den verkar bara uppdatera när man klickar på logga ut. Vi har i vårt forum upptäckt att senast inloggad för en användare var exempelvis 2008-06-01, men han har gjort ett inlägg efter detta datum. Vid undersökning visade det sig att 'senast inloggad' endast uppdaterar när man klickar på 'logga ut'.

Är detta en känd begränsning i PhpBB 2.0.22?

Kan man enkelt ändra i login.php så att den uppdaterar vid lyckad inloggning utan att man öppnar något säkerhetshål?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Senast inloggad är fel?

Inlägg av tumba25 »

Det uppdateras bara när man loggar in manuellt. Om man väljer "Logga in mig automatiskt" så uppdateras inte den informationen.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
TLink
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2008-07-13 20:09
Svar: 0

Re: Senast inloggad är fel?

Inlägg av TLink »

Jag loggade just in manuellt och gick sedan in på min profil och tittade. Det står:
Senast inloggad: 2008 07 13 18:17 pm, och det är ju 4,5 timmar sedan.

Är det någon skillnad i setta avseende om man använder 'logga in' eller 'logga in för att läsa dina meddelande'?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Senast inloggad är fel?

Inlägg av tumba25 »

Det ska det inte vara. Men senast inloggad avser inte aktuell inloggning utan den innan. Så om du inte varit inloggad på 4,5 timme så stämmer ju det.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Senast inloggad är fel?

Inlägg av Marcus »

Senast inloggad talar om vilken tid du senast manuellt loggade in. Dvs. inte den nuvarande.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
TLink
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2008-07-13 20:09
Svar: 0

Re: Senast inloggad är fel?

Inlägg av TLink »

Nej, det verkar vara så att senast inloggad talar om när du senast loggade ut. Jag gjorde en väldigt enkel test:

1. Öppnade forumet och loggade in manuellt.
2. Klickade på mdelemslistan och vidare på mitt användarnamn. Senast inloggad säger då 19:24.
3. Stänger browsern utan att logga ut först.

Repetera denna procedur 2-3 gånger med några minuters mellanrum. Man får logga in manuellt varje gång.
Tiden visade i mitt fall 19:24 alla gångerna.

Om man använder 'logga in för att läsa dina meddelande' funkar det som jag beskrivit ovan, men om man använder 'logga in' så verkar det funka så som ni säger, d.v.s. att det är tidpunkten för förra inloggningen. Problemet är att man verkar bli lika mycket inloggad av båda inloggningslänkarna och jag skulle därför vilja att tiden uppdaterades likadant i båda fallen.
TLink
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2008-07-13 20:09
Svar: 0

Re: Senast inloggad är fel?

Inlägg av TLink »

Det verkar funka ibland även när man använder 'logga in för att läsa dina meddelande'. Hittar inte vad som triggar det felaktiga beteendet.

För att komma runt problemet skulle jag vilja veta var den nuvarande inloggningstiden (inte förra inloggningstiden) är lagrad, för jag antar att inloggningstiden sparas någonstans så att 'senast inloggad' kan uppdateras nästa gång jag loggar in.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Senast inloggad är fel?

Inlägg av tumba25 »

Senast inloggad finns i databasen. Tabellen heter phpbb_users och fältet user_lastvisit.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst