CGI Error

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: CGI Error

Inlägg av tumba25 »

Testa att stänga av visuell bekräfting. Om det skulle vara skapandet av bilden som på något sätt får det att hänga sig. Skapandet av inlägg och medlemmar är ju ungefär likadant ur databasens synvinkel.

Dina extra fält skulle skapa ett felmeddelande direkt om det var något fel på dom.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: CGI Error

Inlägg av PERT »

Tack för svar!
Har precis gjort en test med den visuella kontrollen åsidosatt - fick omedelbart CGI-Error när jag efter färdig registrering skulle återgå till Forumindex. Har startat om servern igen. Alltså är det inte den visuella kontrollen som orsakar problemet.

Vad jag funderade på i förra inlägget var om något obligatoriskt fält (i MySQL) saknas vid registreringen men att felsignaleringen från "save"-proceduren i MySQL ej omhändertas på rätt sätt av PHP.

Märkligt att detta aldrig hände i PhpBB2 2.0.22 - det är därför tankarna inte upphör att leda mig till till frågan om de "gömda" registreringsfälten i 3.0.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: CGI Error

Inlägg av Marcus »

Bara en fråga... har du någon logg över din servers aktiviteter?

För jag biter mig stenhårt fast i att felet är inte phpBB, utan någon i en del av din server som phpBB använder sig av. T.ex. PHP eller MySQL... men vem vet, det kan vara något annat.

Skulle det vara en bugg i phpBB som ger denna typ av fel, då skulle det varit krig på phpBB.com's support.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: CGI Error

Inlägg av PERT »

Har kollat sadant fram och ater.
Vill du se dom?
Har ingen logg under PHP.
Kom pa att jag hade en MOD installerad Unique Registration Hash mot spam :oops:
Kan den ha stallt till nagot vid konverteringen ?
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: CGI Error

Inlägg av PERT »

Kollade igen pa servern och fann foljande:
The script started from the URL '/phpBB3/viewforum.php' with parameters 'f=1&sid=52d7d7245247f2404473e4211c98ad33' has not responded within the configured timeout period. The HTTP server is terminating the script.
For additional information specific to this message please visit the Microsoft Online Support site located at: http://www.microsoft.com/contentredirect.asp.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: CGI Error

Inlägg av tumba25 »

Hotlänkar du någon bild till ex loggan eller liknande? Det där med timeout händer ibland när den andra servern svarar långsamt eller dåligt.

Har du någon mod med välkomstmail? Du har antagligen redan svarat på detta. Men vilka moddar har du?
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: CGI Error

Inlägg av Marcus »

PERT skrev:The script started from the URL '/phpBB3/viewforum.php' with parameters 'f=1&sid=52d7d7245247f2404473e4211c98ad33' has not responded within the configured timeout period. The HTTP server is terminating the script.
For additional information specific to this message please visit the Microsoft Online Support site located at: http://www.microsoft.com/contentredirect.asp.
Är detta ett återkommande felmeddelande?

Notera dock att detta felmeddelande hade med listningen av en forumskategori, så det har ju inte med registreringen att göra. Men du kanske har en bunt med sådana fel som har med registreringen att göra också.

Att det skulle vara en "hotlink" till en bild tror jag inte på, men jag noterade när jag själv besökte "f=1" (Allmänt Veteransnack) att det tog flera sekunder för servern att svara, och sedan tog det 5-6 "chunks" för sidan att laddas. Är servern hårt lastad?

Kanske är CGI Error fel felmeddelande från servern, men den "orkar" inte med... och då råkar den dumpa fel felmeddelande. Känns iofs. konstigt, för phpBB3 ska lasta servern mindre än phpBB2...



/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: CGI Error

Inlägg av PERT »

Har ingen MOD installerad i 3.0
hadde unique_registration_hash som enda MOD i 2.0.22
har ingen extern referens till logga, den finns inom PhpBB3 installationen och är på 14KB
Tack för tålamodet :)
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: CGI Error

Inlägg av PERT »

marcus skrev:Är detta ett återkommande felmeddelande?

Notera dock att detta felmeddelande hade med listningen av en forumskategori, så det har ju inte med registreringen att göra. Men du kanske har en bunt med sådana fel som har med registreringen att göra också.

Att det skulle vara en "hotlink" till en bild tror jag inte på, men jag noterade när jag själv besökte "f=1" (Allmänt Veteransnack) att det tog flera sekunder för servern att svara, och sedan tog det 5-6 "chunks" för sidan att laddas. Är servern hårt lastad?

Kanske är CGI Error fel felmeddelande från servern, men den "orkar" inte med... och då råkar den dumpa fel felmeddelande. Känns iofs. konstigt, för phpBB3 ska lasta servern mindre än phpBB2...

/marcus
Återkommande, jag hade inte upptäckt det tidigare, som tur är har inga nyregistreringar skett på sista tiden, detta meddelande kom när jag strax efter lunshtiden idag gjorde en testregistrering. Själva registreringen utförs, det är sedan när man väljer forumindex för att komma tillbaks till forumet som CGI Error dyker upp. Händer endast efter det att en registrering har gjorts. Så om jag inte tillåter fler medlemar så är allt OK :twisted:

Servern är inte hårt belastad, går trögt endast när en BOT opererar. Finns ingen mer PHP applikation. När testade du Marcus, idag eller för några dagar sedan? Det gick väldigt trögt felmeddelandet "thread not exit"-någonting vilket uppstod efter de uppgraderingar jag rekommenderades till. Efter läsning av den hänvisning jag fick (omnämns i tigare inlägg) provade jag att lägga tillbaks 3 st DLL-er från den ursprungliga installatione som hade med php_MySQL att göra. (Se exakt version/filbenämning i tidigare inlägg). Efter detta inget thread felmeddelande och helt annan fart på forumet.
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: CGI Error

Inlägg av PERT »

Komplettering av föregående inlägg beträffande felmeddelande:
Felmeddelandet jag postade kanske ändå inte har med med registreringen att göra, den hade tiden 15:30 och registreringen gjordes ca 13:15. Detta felmeddelande är det enda som finns i systemloggen beträffande PhpBB3.
Inga felmeddelanden om PHP eller MySQL.
Några få felmeddelnaden om PhpBB2 dock med tidsstämpel efter uppgraderingen och de kommer sig av att folk försöker nå forumet med "direktlänk", dvs uppgraderingen har ny adress och den gamla include katalogen är öppnad. Jag skall ta bort den installationen helt.
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: CGI Error

Inlägg av PERT »

Ytterligare en testregistrering gjordes nu vid kl 10:15 - Meddelande om att registreringen var utförd men ingen automatisk återgång till forumindex - vid klick på Forumindex erhölls direkt meddelandet CGI Error - startade om servern.
Undersökte win system- och applikationslogg - ingen notering hittades
Kollade också PHP, ingen loggfil hittades - kollade MySQL loggen, endast meddelande om nystart, inga fel

Test gjordes med medlemsregistrering i PhpBB2 2.0.22, allt fungerade som normalt
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: CGI Error

Inlägg av Marcus »

Har du logg påslagen på PHP?

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: CGI Error

Inlägg av PERT »

Eftersom jag inte är någon guru när det gäller php så visar jag följande inställning hämtad under php.ini och undrar om det är rätt:
(har inte ändrat något)

;error_reporting = E_COMPILE_ERROR|E_RECOVERABLE_ERROR|E_ERROR|E_CORE_ERROR
;
; - Show all errors, except coding standards warnings
;
error_reporting = E_ALL

; Print out errors (as a part of the output). For production web sites,
; you're strongly encouraged to turn this feature off, and use error logging
; instead (see below). Keeping display_errors enabled on a production web site
; may reveal security information to end users, such as file paths on your Web
; server, your database schema or other information.
display_errors = Off

; Even when display_errors is on, errors that occur during PHP's startup
; sequence are not displayed. It's strongly recommended to keep
; display_startup_errors off, except for when debugging.
display_startup_errors = Off

; Log errors into a log file (server-specific log, stderr, or error_log (below))
; As stated above, you're strongly advised to use error logging in place of
; error displaying on production web sites.
log_errors = On
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: CGI Error

Inlägg av Marcus »

Mmm... det ser ju rätt ut.

Vad har du för inställningar av vad som loggas av HTTP-servern?

Menar, du borde kanske fått något i loggen då du får CGI Error... men det verkar ju inte finnas. Kanske HTTP-serverns logg är avstäng?

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: CGI Error

Inlägg av PERT »

Ar inte saker pa vilken du menar men innan du hann posta ditt sista inlagg sa botaniserade jag lite med

; Disable the inclusion of HTML tags in error messages.
; Note: Never use this feature for production boxes.
;html_errors = Off

Jag disablade denna rad och satte den till On
darefter
har jag gjort 2 st nyregistreringar som lyckats, inga meddelanden vilket kunde forvantas och forumet fortsatter att verka an sa lange
darefter
andrade jag tillbaks raden till ursprungligt utseende enligt ovan samt testade ytterligare en registrering och forumet tycks verka an

Jag forstar inget :?
men kanske for tidigt att :D
Vi avvaktar ett tag . . . och haller tummarna
har du nagon forklaring sa skulle det vara intressant att hora?
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst