CGI Error

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: CGI Error

Inlägg av Marcus »

Har kollat runt på detta med CGI Error, PHP, IIS5... och hittar massor. Men ganska många olika lösningar.

En av dem är att det skulle vara ett fel i koden för applikationen (i ditt fall phpBB), men jag utesluter det. Då just det felet skulle medfört att alla skulle ha det fel du får på sina phpBB3-installationer... vilket vi vet inte är fallet. :)

En annan är att det är IIS5 som strular, men samma fel förekommer lika frekvent på IIS6 (dock tydligen inte på IIS7). :?

En tredje är att det är accesstiden mellan PHP och MySQL som på Win2k orsakar detta.

...

Ja, jag kan fortsätta i alla evighet.

/marcus

PS!
Testat att installera en ren phpBB3 på servern?
Testat att installera en annan webbserver, t.ex. Apache. Går att få paketerad med PHP, MySQL... http://wampserver.com/en/index.php.
Är det fel på IIS, så borde det ju lösa sig då.
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: CGI Error

Inlägg av PERT »

Hej Marcus och tack för din bedömning!

Jo, jag har gjort samma upptäckter själv då jag inte sysslat med så mycket annat än detta problem på sista tiden men slutsatsen är att det inte finns så mycket konsekvent att ta på.

Just nu avvaktar jag då gårdagens ingrepp medförde att test-registreringar lyckades. I går kväll kom dock ett CGI Error fel vid ca 20-tiden men det berodde inte på någon registrering vad jag kan förstå utan att Google BOT varit inne och härjat samtidigt som forumet används som mest. När jag så startade om servern så gick forumet fruktansvärt segt - förmodligen för att BOT:en ville arbeta klart samtidigt som MySQL arbetar med att kontrollera databasen efter stoppet.

Jag har nu markerat BOT:ar som innaktiva för att inte riskera samma sak igen.
Jag har noterat dina råd.
Roligt att du är med på forumet :)
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: CGI Error

Inlägg av PERT »

Får fortfarande CGI Error för nya medlemmar.
Testade att installera en helt "ren" PhpBB3 till ett nytt scema - fick omedelbart CGI Error
Kan inte prova Apacheservern då jag förmodligen riskerar andra saker på servern - återstår att sätta upp en till fysisk server men det har jag inte råd med

I förtvivlan testade jag detta på nytt och lät det bestå trots varning:

; Disable the inclusion of HTML tags in error messages.
; Note: Never use this feature for production boxes.
;html_errors = Off
till
html_errors = On

Har gjort 1 testregistrering själv samt en reg. har gjorts av en främmande person och det fungerar :D
Men vad kan det betyda och vad riskerar jag genom att behålla "html_errors = On" :?

Marcus, det är fullt möjligt att min server är känslig på grund av att andra saker också körs på den
men
det måste också föreligga en skilnad i PhpBB3 registreringen mot tidigare för PhpBB2 finns kvar och här får jag bevisligen inte CGI Error.
Kanske det skulle löna sig att undersöka detta i samband med att man ändå måste komma åt problemet med tidigare registreringsfält ?
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: CGI Error

Inlägg av Marcus »

Jag säger inte att det inte finns skillnader mellan phpBB2 och phpBB3, utan snarare förutsätter det... (något måste de ju gjort på de där åren de filat på phpBB3...;)).

Det jag säger är att phpBB3 inte är felet, utan att phpBB3 anropar något som i sin tur inte fungerar som det ska i din miljö. För skulle det varit ett fel i phpBB3 som genererar fel i den utsträckning som det gör på din server så skulle det varit betydligt mer liv om den saken... fler än du skulle fått det.

Felet verkar, som jag läst mig till, bara drabba IIS5 och IIS6. De verkar både drabba php och perl. De verkar för det mesta ha med anrop till MySQL... så kanske finns det en poäng att hämta där... att Windowsbinärerna för MySQL i kombination med php på FastCGI-gränssnitt mot IIS5/6...

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster