album_v2056a

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 2.0.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 2006-01-05 16:31
Svar: 0

album_v2056a

Inlägg av Lisali »

Hejsan,
Jag har installerat album och allt verkar rätt tills jag ska ladda upp en bild och vill titta på mitt album. Jag får följande felmeddelande:
Could not query pics information

DEBUG MODE

SQL Error : 1054 Unknown column 'r.rate_pic_id' in 'field list'

SELECT p.pic_id, p.pic_title, p.pic_desc, p.pic_user_id, p.pic_user_ip, p.pic_time, p.pic_view_count, p.pic_lock, r.rate_pic_id, AVG(r.rate_point) AS rating, COUNT(DISTINCT c.comment_id) AS comments, MAX(c.comment_id) as new_comment FROM phpbb_album AS p LEFT JOIN phpbb_album_rate AS r ON p.pic_id = r.rate_pic_id LEFT JOIN phpbb_album_comment AS c ON p.pic_id = c.comment_pic_id WHERE p.pic_cat_id = 0 AND p.pic_user_id = 2 GROUP BY p.pic_id ORDER BY pic_time DESC LIMIT 12

Line : 277
File : album_personal.php

Vad har jag gjort fel och går det att rätta till?

Vänligen, Lisa
› Den som säger att det var bättre förr mår bättre idag än imorgon ‹
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Inlägg av tumba25 »

Alla fel går att rätta till.

Först, kolla med phpMyAdmin att fältet "rate_pic_id" finns i tabellen "phpbb_album_rate"

/J
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 2006-01-05 16:31
Svar: 0

Inlägg av Lisali »

tumba25 skrev:Alla fel går att rätta till.
Det lät positivt, phu! :) Tack

Nej, jag har inget som heter rate_pic_id. Var lägger jag in det och hur?
› Den som säger att det var bättre förr mår bättre idag än imorgon ‹
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Inlägg av tumba25 »

Men du har tabellen "phpbb_album_rate"?
Du har kört skriptet "album_db_install.php"? Det är den som installerar tabellerna i databasen.

/J
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 2006-01-05 16:31
Svar: 0

Inlägg av Lisali »

Hoppsan, där var visst en mapp till - "scripts".
Hrm... vad gör jag med dessa? Laddar upp i root-mappen och skriver in sökvägen till album_db_install.php ?

Ska de tre filerna ligga direkt under root-mappen? (Om detta nu är korrekt då förstås).
› Den som säger att det var bättre förr mår bättre idag än imorgon ‹
Användarens profilbild
yuriman
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-01-13 21:25
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av yuriman »

ja
du ska öppna album_db_install.php i din weblässare och installera om du inte har gjort det
Yuriman
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 2006-01-05 16:31
Svar: 0

Inlägg av Lisali »

Har gjort det nu men får följande felmeddelande:

phpBB : Critical Error

Could not connect to the database


Vad gör jag då?
› Den som säger att det var bättre förr mår bättre idag än imorgon ‹
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Inlägg av tumba25 »

Du har kopierat "album_db_install.php" och "album_mysql.sql" till phpBB's rootkatalog? Samma katalog där forumets index.php finns.

"album_db_uninstall.php" behöver du inte föränn du ska avinstallera albumet.

/J
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 2006-01-05 16:31
Svar: 0

Inlägg av Lisali »

Ja, det har jag.

Vad kan det vara för fel?
› Den som säger att det var bättre förr mår bättre idag än imorgon ‹
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Inlägg av tumba25 »

Jag får samma fel när jag försöker köra installations-skriptet.

Det verkar vara något fel på själva skriptet. Eller så vet jag inte hur man ska göra. Jag hoppas det är skriptet och ska kolla på den.

/J
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 2006-01-05 16:31
Svar: 0

Inlägg av Lisali »

OK, jag väntar. :)
› Den som säger att det var bättre förr mår bättre idag än imorgon ‹
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Inlägg av tumba25 »

Sådär...

Öppna album_db_install.php i valfri texteditor.
Leta upp

Kod: Markera allt

include($phpbb_root_path.'includes/db.'.$phpEx);
Lägg det här på raden innan.

Kod: Markera allt

include($phpbb_root_path.'config.'.$phpEx);
Glöm inte backup.

/J
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 2006-01-05 16:31
Svar: 0

Inlägg av Lisali »

Gjorde detta och följande felmeddelande kom:


Installing Photo Album Addon for phpBB2

Running :: CREATE TABLE phpbb_album ( pic_id int(11) UNSIGNED NOT NULL auto_increment, pic_filename varchar(255) NOT NULL, pic_thumbnail varchar(255), pic_title varchar(255) NOT NULL, pic_desc text, pic_user_id mediumint(8) NOT NULL, pic_username varchar(32), pic_user_ip char(8) NOT NULL DEFAULT '0', pic_time int(11) UNSIGNED NOT NULL, pic_cat_id mediumint(8) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '1', pic_view_count int(11) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '0', pic_lock tinyint(3) NOT NULL DEFAULT '0', pic_approval tinyint(3) NOT NULL DEFAULT '1', PRIMARY KEY (pic_id), KEY pic_cat_id (pic_cat_id), KEY pic_user_id (pic_user_id), KEY pic_time (pic_time)) -> FAILED ---> Table 'phpbb_album' already exists

Running :: CREATE TABLE phpbb_album_rate ( rate_pic_id int(11) UNSIGNED NOT NULL, rate_user_id mediumint(8) NOT NULL, rate_user_ip char(8) NOT NULL, rate_point tinyint(3) UNSIGNED NOT NULL, KEY rate_pic_id (rate_pic_id), KEY rate_user_id (rate_user_id), KEY rate_user_ip (rate_user_ip), KEY rate_point (rate_point)) -> FAILED ---> Table 'phpbb_album_rate' already exists

Running :: CREATE TABLE phpbb_album_comment ( comment_id int(11) UNSIGNED NOT NULL auto_increment, comment_pic_id int(11) UNSIGNED NOT NULL, comment_user_id mediumint(8) NOT NULL, comment_username varchar(32), comment_user_ip char(8) NOT NULL, comment_time int(11) UNSIGNED NOT NULL, comment_text TEXT, comment_edit_time int(11) UNSIGNED, comment_edit_count smallint(5) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '0', comment_edit_user_id mediumint(8), PRIMARY KEY(comment_id), KEY comment_pic_id (comment_pic_id), KEY comment_user_id (comment_user_id), KEY comment_user_ip (comment_user_ip), KEY comment_time (comment_time)) -> FAILED ---> Table 'phpbb_album_comment' already exists

Running :: CREATE TABLE phpbb_album_cat ( cat_id mediumint(8) UNSIGNED NOT NULL auto_increment, cat_title varchar(255) NOT NULL, cat_desc text, cat_order mediumint(8) NOT NULL, cat_view_level tinyint(3) NOT NULL DEFAULT '-1', cat_upload_level tinyint(3) NOT NULL DEFAULT '0', cat_rate_level tinyint(3) NOT NULL DEFAULT '0', cat_comment_level tinyint(3) NOT NULL DEFAULT '0', cat_edit_level tinyint(3) NOT NULL DEFAULT '0', cat_delete_level tinyint(3) NOT NULL DEFAULT '2', cat_view_groups varchar(255), cat_upload_groups varchar(255), cat_rate_groups varchar(255), cat_comment_groups varchar(255), cat_edit_groups varchar(255), cat_delete_groups varchar(255), cat_moderator_groups varchar(255), cat_approval tinyint(3) NOT NULL DEFAULT '0', PRIMARY KEY (cat_id), KEY cat_order (cat_order)) -> FAILED ---> Table 'phpbb_album_cat' already exists

Running :: CREATE TABLE phpbb_album_config ( config_name varchar(255) NOT NULL, config_value varchar(255) NOT NULL, PRIMARY KEY (config_name)) -> FAILED ---> Table 'phpbb_album_config' already exists

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('max_pics', '1024') -> FAILED ---> Duplicate entry 'max_pics' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('user_pics_limit', '50') -> FAILED ---> Duplicate entry 'user_pics_limit' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('mod_pics_limit', '250') -> FAILED ---> Duplicate entry 'mod_pics_limit' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('max_file_size', '128000') -> FAILED ---> Duplicate entry 'max_file_size' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('max_width', '800') -> FAILED ---> Duplicate entry 'max_width' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('max_height', '600') -> FAILED ---> Duplicate entry 'max_height' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('rows_per_page', '3') -> FAILED ---> Duplicate entry 'rows_per_page' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('cols_per_page', '4') -> FAILED ---> Duplicate entry 'cols_per_page' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('fullpic_popup', '1') -> FAILED ---> Duplicate entry 'fullpic_popup' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('thumbnail_quality', '50') -> FAILED ---> Duplicate entry 'thumbnail_quality' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('thumbnail_size', '125') -> FAILED ---> Duplicate entry 'thumbnail_size' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('thumbnail_cache', '1') -> FAILED ---> Duplicate entry 'thumbnail_cache' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('sort_method', 'pic_time') -> FAILED ---> Duplicate entry 'sort_method' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('sort_order', 'DESC') -> FAILED ---> Duplicate entry 'sort_order' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('jpg_allowed', '1') -> FAILED ---> Duplicate entry 'jpg_allowed' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('png_allowed', '1') -> FAILED ---> Duplicate entry 'png_allowed' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('gif_allowed', '0') -> FAILED ---> Duplicate entry 'gif_allowed' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('desc_length', '512') -> FAILED ---> Duplicate entry 'desc_length' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('hotlink_prevent', '0') -> FAILED ---> Duplicate entry 'hotlink_prevent' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('hotlink_allowed', 'smartor.is-root.com') -> FAILED ---> Duplicate entry 'hotlink_allowed' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('personal_gallery', '0') -> FAILED ---> Duplicate entry 'personal_gallery' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('personal_gallery_private', '0') -> FAILED ---> Duplicate entry 'personal_gallery_private' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('personal_gallery_limit', '10') -> FAILED ---> Duplicate entry 'personal_gallery_limit' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('personal_gallery_view', '-1') -> FAILED ---> Duplicate entry 'personal_gallery_view' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('rate', '1') -> FAILED ---> Duplicate entry 'rate' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('rate_scale', '10') -> FAILED ---> Duplicate entry 'rate_scale' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('comment', '1') -> FAILED ---> Duplicate entry 'comment' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('gd_version', '2') -> FAILED ---> Duplicate entry 'gd_version' for key 1

Running :: INSERT INTO phpbb_album_config VALUES ('album_version', '.0.56') -> FAILED ---> Duplicate entry 'album_version' for key 1


COMPLETE!

Some queries failed. Please contact me at http://smartor.is-root.com we may solve your problems...
To Undo the changes to your database please execute album_db_uninstall.php.

NOW DELETE THIS FILE
› Den som säger att det var bättre förr mår bättre idag än imorgon ‹
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Du måste ta bort tabellerna eftersom de redan finns och innehåller flera rader, samma rader som du försöker lägga in.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 2006-01-05 16:31
Svar: 0

Inlägg av Lisali »

Tar jag bort dem i phpmyadmin?
› Den som säger att det var bättre förr mår bättre idag än imorgon ‹
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst